Jump to content

Kan slipp i klarlakk repareres?


Pys

Recommended Posts

På bilen min ser jeg at på 2 dører har klarlakken sprekt opp, og dannet "lommer" som det samler seg støv i. Fikk se dette når jeg spylte bilen nylig, og siden bilen eller er svært fin i lakken, og er min første rustfrie bil vil jeg gjerne gjøre  noe med dette.

Lar det seg gjøre å "fjerne" (/pusse ned) klarlakken der den har sprekt, og lakke over med ny? Bilen er jo selvsagt rød, (verdens verste lakkfarge) og vil ikke ha fargeforskjell når bilen er så fin som den ellers er.

Alternativet til lokal utbedring er å bare bytte dører, ser dører går for +- 1500,- /stk hos hogger.

 

Link to comment
Share on other sites

Dette lar se reparere men problemet er at om man pusser så er det lett for at man sliper på basen og basen er tynn. En enkel metode som ikke trenger så mye utstyr og skills: Klarer du å fjerne den løse klarlakken med en skalpell så kan du slipe forsiktig rundt sårkantene for så å lakke kun inne i selve såret med 2-komponent klarlakk med pensel. Overlapp sårkanten ca 5mm ut over det du har slipt langs sårkantene. La det tørke mellom strøkene. Når du har bygget opp tilstrekkelig med klarlakk så vannsliper du til det er jevnt igjen med 240, 400, 800 og avslutt 1200 eller 1500. Bruk en liten kloss og ha litt såpe i slipevannet, bruk mye vann. Poler til slutt.

Finnes verksteder som driver med det som kalles spotrepair men vet ikke hvor mye de tar for en slik reparasjon. Har du skills med sprøyte så kan du sjekke you tube, søk på spot repair så finner du masse tips.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...