Jump to content

Mondeo MK4 bærebru


patbaiga

Recommended Posts

God kveld,
2014 mod.
Må skifte nedre bærebru på venstreside foran. Dette fikk jeg vite etter en hjulstillingskontroll. Er det nødvendig med ny kontroll/justering etter skifte av bærebrua? Det er minimalt med slakk i bærekula fikk jeg vite. Ser heller ikke noen mulighet til å endre noe stilling på bærebrua.

Edited by patbaiga
Link to comment
Share on other sites

Det anbefales sterkt å i det miste å sjekke spissinga. Bare en millimeter endring på bærearmene vil i teorien endre geometrien.

Fremre feste på bærearmen er fast men på det bakre så er det to mer eller mindre avlange boltehull som gjør at hele barearmen kan komme ut av posisjon. Man kan sette merker med tursj eller rissnål (eller spraye på lakk) for å fryse den tidligere plasseringen og da skal teoretisk bærearmen komme i samme posisjon.

Uansett lurt å ta en kontroll av hjulinnstillingen en gang i blant da den kan endre seg pga slitasje og derformasjon i foringer.

Men vet du at man kan bytte kun selve bærkulen om det er den som er synderen? Da slipper man av med bærearmen Bærekule A.B.S. 220486 - Eurodel.no

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, xr4ti said:

Det anbefales sterkt å i det miste å sjekke spissinga. Bare en millimeter endring på bærearmene vil i teorien endre geometrien.

Fremre feste på bærearmen er fast men på det bakre så er det to mer eller mindre avlange boltehull som gjør at hele barearmen kan komme ut av posisjon. Man kan sette merker med tursj eller rissnål (eller spraye på lakk) for å fryse den tidligere plasseringen og da skal teoretisk bærearmen komme i samme posisjon.

Uansett lurt å ta en kontroll av hjulinnstillingen en gang i blant da den kan endre seg pga slitasje og derformasjon i foringer.

Men vet du at man kan bytte kun selve bærkulen om det er den som er synderen? Da slipper man av med bærearmen Bærekule A.B.S. 220486 - Eurodel.no

Takk for svar.

På verkstedet fikk jeg beskjed om at hele armen måtte byttes, da man ikke kunne skifte bare selve kula. I tillegg ser jeg av bilder at det ser ut til at bærekula er poppet fast på ett vis. 

Link to comment
Share on other sites

Bare tull. Mange verksteder som ikke vil eller kjenner til denne løsningen. Man bare sliper av naglene og erstatter med skruene som følger med. VAG m/flere har denne løsningen originalt så ikke ukjent løsning det. Nagler er brukt fordi de er billigere enn bolter ved produksjon.

Å bytte hele bærearmen på disse plattformene (Ford og Volvo) er et herk. Man bør være to stykker. Ligger flere videoer på nettet om dette. Derfor er dette rep.settet en god erstatning for å bytte hele bærearmen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...