Jump to content

EGR ventil og startvansker på 2.5TD 97 mod


amyren

Recommended Posts

I det siste har jeg opplevd at bilen har vært tungstartet når den var varm. Dette toppet seg under en ferietur i Sverige da den satte seg helt på bakbeina og nektet å starte etter å ha stoppet ved dieselfylling. Til alt hell så lå det 3 bilverksteder helt i nærheten av bensinstasjonen, så på det siste verkstedet jeg var innom fikk jeg tak i en som kunne se på det.

Ut fra feilkode konstaterte han at det var EGR ventilen som var "kloggat".

Vi fant en hammer og dunket litt på denne og så startet bilen igjen. Men han sa dette var en nødløsning og at det neppe kom til å fungere så mange ganger. Heldigvis så var vi på vei hjemover fra ferie, men vi hadde et stykke igjen. Neste stopp var for å overnatte, så dette var på en campingplass (bilen er en Transit basert bobil). Neste morgen startet bilen uten problemer og vi kjørte videre. Men vi måtte stoppe igjen i Lycksele, og da jeg forsøkte å starte bilen lite etter stopp så tente den ikke etter i det hele tatt. Det hjalp ikke å banke på EGR ventilen nå. Vi ventet da nesten en time før jeg forsøkte igjen, og da startet bilen lett.

Hadde 3 stopp igjen på turen hjem, men lot den da gå på tomgang hver gang vi stoppet.

Når vi kom hjem og parkerte så ventet jeg 5 minutter og forsøkte å starte den, men den nektet å starte. Etter at motor hadde kjølt seg ned startet den opp som den skulle.

EGR ventilen har en vakumslange som jeg antar brukes for å kjøre ventilen åpen. Har derfor nå midlertidig nappet av slangen og plugget den. Har testet ved å kjøre motoren varm og nå starter den også ved varm motor, siden ventilen ikke åpner under kjøring og da ikke kan henge seg opp i åpen posisjon.

Tenkte å få skiftet den EGR ventilen etterhvert, men regner med det går greit å kjøre med den slik den er nå.

Noen tanker rundt dette?

 

Link to comment
Share on other sites

Har lett etter ny EGR ventil til bilen, men om jeg søker med bilens regnr så finner jeg ingen som tilsynelatende passer. Ellers så fant jeg en på ebay, hvor det lå noen delenummer som den skulle passe i mot. Originalnr.:  1114698, 954F9D475DA, 954F9D475DB, 954F9D475DC.

Ved å søke etter disse nummerene finner jeg flere utgaver av samme ventil på skruvat.no, og den ser helt identisk ut som den som er montert. Skruvat art no. 1060932 og 1206638 ser ut til å passe, men hvis jeg legger inn reg.nr så får jeg melding om det denne ikke passer til bilen.

Var innom et verksted ogs spurte og etter søk på rammenummer kom de fram til et annet delenummer, 7095098

Jeg finner ikke noe på dette delenummeret på noen norske nettbutikker, men får opp noen treff på google, som feks dette. Men ut fra bildene jeg får opp ser det ut til at den ikke er lik den jeg har.

Så det jeg tenkte på er å bestille en ventil fra skruvat og få verkstedet til å skifte den. I følge dem så behøves det ikke noe konfigurasjon på denne bilen. Vurderte først å bytte ventilen selv, men det var noe trangt og jeg ble bekymret for at boltene mot eksosmanifolden ville knekke om jeg bare brøt på. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har på en måte blokkert den, siden jeg har koblet fra slangen som skal åpne den. Men usikker på om ventilen er helt igjen som den er, eller om det kan oppstå større åpning på den hvis den per nå er delvis klogget igjen og noe av dette løsner.

Ved blokkering ved å sette inn en plate så må ventilen demonteres uansett, så da tenkte jeg det kunne være like greit å bare bytte ventilen. Siden den ikke var så dyr, mener jeg. Jeg får se hva jeg gjør videre, har et verksted som skulle komme tilbake med tilbud på ventil og bytte, så jeg får se hva de sier.

Hvis man søker på temaet på google så får man all slags advarsler om hva som kan skje dersom EGR ventilen er blokkert. Ujevn tomgang og høyere forbrenningstemperaturer (noen hevder skadelig høye temperaturer). Usikker på hvor mye av dette som er noe sannhet i for disse eldre diesel motorene.

Ser det selges en spray som heter EGR rens, som skal sprayes inn i luftinntaket mens motoren går. Noen som har erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

Den finnes ikke direkte mot reg nr. som er SR95559, den kommer opp som FORD TRANSIT Platform/Chassis (E_ _) Diesel 2.5 TD (EME/L/S, ENE/L/S) 74kW/101PSSelv om motorkode på min 101 hk utgave er den samme som for den 100 hk. (motorkode 4EB, 4EC)

Men om jeg trykker på kjøretøy, og velger Transit BUS (E__) 94-00, og deretter 100HP motoren så får jeg opp en ventil med samme delenummer som de jeg fant hos skruvat.

Var enda billigere på Eurodel enn på skruvat. Usikker på om det er noe kvalitetsforskjell på disse. Skruvat har to utgaver, en til 989,- og en til 1475,-, på Eurodel bare 713,- (802,- inkl. frakt)

 

Edited by amyren
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, skrev xr4ti:

Jeg handler bare hos Eurodel, dvs det jeg ikke kjøper hos Ford.

Ser at det står at deler sendes fra Oslo. Da er det vel normalt ganske kort leveringstid?

Fant forøvrig samme ventil enda billigere på et annet nettsted, 12bildeler.no. Men de hadde noe dyrere frakt, og så søkte jeg dem opp på Trustpilot og så at de hadde mange dårlige tilbakemeldinger på levering. Eurodel.no har 4.5 av 5 stjerner på trustpilot, så de virker trygge å bestille fra.

 

Link to comment
Share on other sites

Eurodel kan du stole på, har aldri hatt noe tull med de enda jeg handler sikkert deler for 50-60.000 derfra hvert år. Om du handler fra dem via viatrumf.no så får du i tillegg 9% bonus også. Fra Oslo er dagen de regner med å sende delene fra dem og så er det opp til fraktselskapet hvor lang tid det tar. Jeg bor nærme Oslo og da tar det ca 2 dager for frakt.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, skrev xr4ti:

Eurodel kan du stole på, har aldri hatt noe tull med de enda jeg handler sikkert deler for 50-60.000 derfra hvert år. Om du handler fra dem via viatrumf.no så får du i tillegg 9% bonus også. Fra Oslo er dagen de regner med å sende delene fra dem og så er det opp til fraktselskapet hvor lang tid det tar. Jeg bor nærme Oslo og da tar det ca 2 dager for frakt.

Takk for tipset, var ikke klar over den bonusen. Fakstisk hele 9,3% for Eurodel :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var på verksted på fredag for å få skiftet EGR ventilen. Der fikk jeg meg to overaskelser.

For det første så viser det seg at den ventilen jeg hadde fått ikke passet. Ut fra det som både Eurodel og verkstedet kom fram til ut fra kjøretøydata så skal det være OEM nr 1114698 til denne. Men den ventilen jeg fikk var for liten til å passe. Helt spesifikt så er 60 mm bolteavstand på den nye ventilen, mens den gamle er rundt 65-66 mm. I tillegg så mente verkstedet at det var for stor stempelstørrelse på den nye ventilen, slik at den uansett ville gi feil gjennomstrømning.

Var i kontakt med en leverandør fra england, via ebay. De svarte at de kjente til disse ventilene med "sekskant" åpning på, og at de ikke passet. Jeg bad dem da å måle den modellen de solgte med samme OEM nr 1114698, men denne sa de hadde bare 50 mm bolteavstand.

Så det kan se ut til at det finnes minst tre ulike varanter med samme OEM nummer.

Den neste overaskelsen jeg fikk på verkstedet er at de fant at det stod plate montert på ventilen, slik at den allerede var blokkert. Denne fjernet de da og satte den gamle ventilen tilbake.

Dette ødelegger da teorien om at det var EGR ventilen som hang litt åpen slik at den forårsaket startproblemene jeg har hatt. Verkstedet sa det kunne også skyldes en dårlig kamakselsensor. Så da starter jeg egentilig litt på bar bakke igjen mht startproblemene.

 Noen som vet om en slik kamakselsensor er enkel å skifte selv?

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig sak. Om EGR har vært blendet så er det jo naturlig å tenke at den ikke er årsaken, er jo da naturlig å se på andre årsaker som sensorer og pumper/dyser. Jeg kjenner dessverre ikke denne motoren og vet ikke en gang om det er pumpe eller commonrail på den. Har du forsøkt å finne noe info via OBD ?

Link to comment
Share on other sites

På 16.8.2022 den 11.41, skrev xr4ti:

Kjedelig sak. Om EGR har vært blendet så er det jo naturlig å tenke at den ikke er årsaken, er jo da naturlig å se på andre årsaker som sensorer og pumper/dyser. Jeg kjenner dessverre ikke denne motoren og vet ikke en gang om det er pumpe eller commonrail på den. Har du forsøkt å finne noe info via OBD ?

Verkstedet sjekket forøvrig at EGR ventilen gikk tilsynelatende som den skulle, men de hadde en teori om at potmeteret i den kunne være dårlig. Jeg er usikker på om dette kan medføre at bilen ikke starter. Men jeg lurer på om den går helt som den skal etter at blendingen ble fjernet, da jeg mener det er et dødpunkt på gassen som jeg ikke har lagt merke til før.

Angående kamaksel sensor så fant Hayes boken som jeg leste litt i. Fant et avsnitt om veiaksel sensoren, men ikke noe om kamaksel sesor. Antar derfor at det ikke er kamakselsensor i disse bilene? Sensoren på veivakselen ser forsåvidt nokså grei ut å skifte, gitt at den torx skruen lar seg åpne.

EDIT: Fant fram det gamle VLink OBD2 adapteret mitt og fikk det til å fungere med bilen :)

Ligger for det meste feilkoder mot EGR ventilen, samt en OS2 Inversion som jeg må google litt for å finne ut mer om.

 

Screenshot_2022-08-17-11-24-18.png

Screenshot_2022-08-17-11-24-29.png

Screenshot_2022-08-17-11-24-23.png

Screenshot_2022-08-17-11-24-42.png

Screenshot_2022-08-17-11-24-51.png

Edited by amyren
oppdatering av info
Link to comment
Share on other sites

Sjekket tilkomst til veivaksel sensor i dag. Var forholdsvis enkel å komme til så jeg tok den ut for rengjøring og sjekk.

Kom da på å se hvordan bilen oppførte seg uten sensoren. Gir da lys i motorlampen, men motoren starter uten sensor tilkoblet. Da kan jeg i alle fall eliminere den årsaken.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

En liten oppdatering: Fant ut at min EGR ventil hadde feil med tilbakemelding fra potmeteret, spesielt når det ble varmt.

Jeg gav til slutt opp å finne en helt identisk ventil, så jeg satt igjen med en ventil med litt for liten flens og litt for stort stempel. Fant at denne likevel kunne passe hvis jeg freste ut rundt festehullene på ventilen. 

Har bare hatt noen korte prøveturer med den nye ventilen så jeg er spent på hvordan den oppfører seg utover sommeren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...