Jump to content

Ford Sierra 2.9i v6 12v turbo


Mk2_granada

Recommended Posts

  • 1 month later...
På 25.7.2023 den 9.34, skrev xr4ti:

Gromme biler. Du må gjerne skrive mer om disse bilene dine.

hei! kan lage et innlegg nedenfor om hva som er gjort og hva som gjenstår:) blir ikke alltid lagt ut hær men legger ut også mye på bilklubb kontoen vår på Instagram ¨dekkbaron¨ :)

Link to comment
Share on other sites

oppdatering: :) 

har vært en liten pause med dette prosjektet grunnet jobb og andre prioriteringer men er nå tilbake!:)

bilen er en 1988 sierra 2 dørs coupe. originalt 2.0 ohc (pinto) og er ettermontert en 2.9i v6 med mt75 kasse. er vel Cosworth drivakslinger på den også!

er usikker og jeg skal bruke brock b1 eller compomotive mo5 felger

turboen er en holset super hx40 med innebygd wastegate. hjernen kommer til å bli en ecu master emu black og kommer til å bli mappet hos godeste ¨mjøspower¨

single turbogrenrøra er sagt å være fra selveste ¨skogenracing¨og er meget proff bygd. har også vært på en danskbygd motor og bremset 550 hk!

intercooler og turbo er kjøpt fra speeding, turborør og slanger er kjøpt fra KLracing da vi har de som sponsor. alle silikon overganger er kjøpt fra DO88. 

bosch 550cc dyser

litt om hva som er gjort med bilen så langt:

er montert sparco stoler, sparco ratt, qsp dørhåndtak, veltebur ifra en volvo 240 som passer overaskende bra. er også firepunkts seler fra sparco. 

kjøpe bilen med en spesielt bakfanger med en ¨zender¨bakleppe. blir ikke brukt da jeg mener det er for sjelden. er kjøpt Cosworth framfanger også med Laguna leppe:) lakkerte begge framskjermer svarte fordi de var dekt med overflaterust. panser og fanger ble tatt i samme slengen. monterte på RS sideskjørt. begge siderutene ble tatt ut og jeg lagde to nye sideruter ut av plexiglass og boltet de fast med forsenkede skruer. ble også klistret på klistremerker av våre sponsorer! KLracing, Royal purle og Skaun bilvask. lagde en overgang til innsuget også, da innsuget har dobbel inntak så lagde jeg en overgang fra dobbel til singel. 

motoren ble tatt ut for enklere montering av grenrør samt tilpassing i torpedovegg da grenrøra tok borti torpedovegg. samtidig nå som motor og girkasse er tatt ut så ble den grundig vasket, samt motorrom. skal også bytte alt av olje og veske som finnes. motoren ble løftet ut med selvlaget oppheng og talje, bruker det man har! trenger ikke en garasje til en milion for å bygge noe moro!:)

planene i fremtiden:

monter olje tilførsel til turboen samt olje retur. olje tilførselen blir tatt ut fra olje tempmåler med et t stykke og retur i bunn. hjerne blir kjøpt via mjøspower da han har lovt meg å hjelpe meg fra start til slutt hvis jeg handlet gjennom han:) må få sveist sammen de fleste turbo rørene for å unngå mest mulig brukt av silikonslanger. 

velte buret vil bli sveiset sammen hvis ikke det blir så jeg lager fester slik at det er mulighet for meg å ta det ut hvis jeg trenger. er usikker om jeg skal kjøre på vanlig bensin eller om det blir E85. hørt rykter om at disse motorene blir glade når de blir kjørt på ethanol så vi får se:)

flere oppdateringer kommer siden! :) 

8L1A2854.JPG

8L1A2863.JPG

IMG_0380 2.jpg

IMG_7639.JPG

IMG_5643.JPG

IMG_0382.JPG

IMG_0381.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...