Jump to content

Transit Custom 2014 med doble batterier, ladeproblem?


Nissefar

Recommended Posts

I fjor sommer fikk jeg problemer med bilen, ville ikke starte, og det var tydelig at det ikke var nok strøm på batteriet (starter gikk tregere og tregere...). Løftet opp setet og koblet til lader. Ladet hele natten, men det hjalp ikke stort... Skjønte etter hvert at det er to batterier nedi der og fant ut at det andre batteriet (nærmest fronten, lengst inn under setet) sannsynligvis hadde en feil som hindret det første i å lade, eller som tømte det første når ladingen var over. Plukket ut begge batteriene og klarte å starte bilen med et mindre, fulladet batteri (lånt fra sjekta) koblet til det første batteriets kontakter. Hm... Dro på Biltema og kjøpte to nye, identiske batterier som passet. Alt vel etter litt lading, og slik har det vært i over et år. Men, nå opplever jeg problemer igjen. Hvordan er egentlig disse batteriene koblet sammen? Er det slik at det ved feil på det ene batteriet automatisk fører til feil på begge? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen. To batterier ser jo ut til å doble sjansene for at ting går galt... Jeg har en 220V inverter i bilen, men bruker ikke denne. Kan jeg greie meg med kun ett batteri? Så kan jeg eventuelt ha med det andre i reserve. Virker som at to batterier ikke er noen god ide. Eller så har jeg kanskje vært uheldig med ett eller begge Silver Cadmium startbatteri (80-2753) fra Biltema i fjor sommer?  Hadde satt stor pris på litt oppklaring, gjerne med skjema 😉

Edited by Nissefar
Flere opplysninger...
Link to comment
Share on other sites

  • Nissefar changed the title to Transit Custom 2014 med doble batterier, ladeproblem?

Du kan prøve med dei vanlige startbatteriene dei fungerer utmerket! 

Har hatt litt kødd med dei silver batteriene, plutselig hatt 10 volt og så plutselig 13 volt. 

Betaler egentlig for ingenting med det silver tullet

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset! Skal forsøke med vanlig batteri neste gang jeg handler. Er ikke sikker enda på om de to Silver-batteriene er blitt dårlige, evt bare ett av dem. Driver fortsatt med lading av dem hver for seg. Skal i morgen se om jeg får liv i bilen med kun ett batteri montert...

Dersom noen har kunnskap om vanlig problemer man eventuelt kan få med doble batterier, så del det gjerne her 🙂

Edited by Nissefar
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:
Det er altså to batterier under setet. Det som er fremst/innerst kaller jeg indre og det som er bakerst/ytterst kaller jeg det ytre.
Jeg forsøkte først å lade det ytre. Det ble liksom aldri ferdig. Etter en hel natt var det ganske lunkent, og bulte aldri så lite på begge kortsidene. Lysdioden som angir tilstand viste imidlertid at det var tipp-topp. So much for that, Biltema!...
Så ladet jeg det indre. Her sa laderen seg fornøyd etter en natt, batteriet var ikke lunkent heller. Men, lysdioden så mørk ut, og dette skal visstnok bety at batteriet må lades... Hm?
Jeg stoler mer på laderens dioder, så jeg forsøkte å koble det (antatt gode, som var det indre) på ytre plass. Da kom bilens display delvis på og viste kilometertall, etc. Tror det klikket litt her og der også, men instrumentpanelet tente ingen lamper eller liknende og bilen lot seg ikke starte. Deretter koblet jeg batteriet på indre plass -- og da virket alt... Alt på displayet kom frem, alle lamper -- alt. Bilen lot seg starte, radioen virket, lys, osv. Alt er som det skal være... Det indre batteriet er nå (igjen) på indre plass, og har altså kun blitt ladet opp i mellomtiden. Og det ytre batteriet setter jeg ikke inn igjen, da jeg antar det har tatt kvelden.

For meg ser det ut til at det ytre batteriet, som tydeligvis ikke starter bilen, har blitt dårlig og dermed dratt ned hele skuta. Rart at dette er mulig.
Men, hva er det egentlig som har skjedd? Noen som har noen tips eller forslag til forklaring?
Jeg forsøkte å måle spenning over polene på batteriet mens motoren gikk nå etter at den våknet til liv igjen, og den var ca 12,5. Endret seg ikke ved gasspådrag. Jeg lurer dermed på om generatoren ikke virker (og det kan jo forklare hvorfor begge batteriene til slutt gikk tomme under kjøring). Reima var imidlertid på plass og ladelampen slukker når bilen startes... Lurer fælt på hva forklaringen kan være?

Jeg kan jo legge til at det som skjedde denne siste gangen ved havari, var at jeg hadde lånt bort bilen til noen. Etter ca 2-3 timer på E18 opplevde stakkaren at det begynte å komme feilmelding på instrumentpanelet (mener det var noe med bremsene), deretter kom det flere feilmeldinger og varsellys og bilen bare stanset. Stakkaren fikk liv i bilen igjen og kom seg så vidt inn til et sted han kunne parkere. Det ble forgjeves forsøkt med startkabler. De endte med å taue bilen hjem igjen... ;-( Jeg vet forresten ikke om bilens batterier ble ytterligere tømt under tauing grunnet bruk av lys, eller om de kjørte mørkt.

Edited by Nissefar
Link to comment
Share on other sites

Det fremste batteriet, er start batteri, det bakre er forbruksbatteri, står et skille rele mellom dem, så du bare får ladet et  ved kontaktpunkt i motor rom eller direkte på batteri, har du tenning på lader den begge. Her virker det som du har dynamo problem siden du ikke får mer en batteri spenning når motor går, evt lednings brudd til feltspenning

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal sjekke generator. Men, jeg hadde jo tilsvarende situasjon i fjor. Jeg kan vel ikke ha kjørt ett år med dårlig generator uten å merke noe før? Og er det virkelig et skille mellom batteriene? Det virker jo som at det som skjer er at ett av dem dør, og så tappes det gode ned gjennom det dårlige, eller noe i den duren.

Hvor sitter dette skillereleet?

Og i fjor fikk jeg ikke ladet noe batteri i det hele tatt når jeg forsøkte, det var først når jeg koblet det fungerende batteriet fra polene (og dermed eventuelt det andre dårlige batteriet) at det lot seg lade. Det virket ikke som at det var noe som skilte batteriene?

Edited by Nissefar
Link to comment
Share on other sites

Kan skje som du sier visst et batteri er dårlig ja. Skille rele ligger  i bakkant ved batteriene. Visst du setter på en lader på koplingspunktet i motor rom, så måler du ladinga på begge batteri, er noen som har vært koplet vekk skille rele på, da vil du måle ladespenning på begge batteri. Med skille rele lader du kunn start batteri visst du ikke har tenninga på. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, grcossie said:

Kan skje som du sier visst et batteri er dårlig ja. Skille rele ligger  i bakkant ved batteriene. Visst du setter på en lader på koplingspunktet i motor rom, så måler du ladinga på begge batteri, er noen som har vært koplet vekk skille rele på, da vil du måle ladespenning på begge batteri. Med skille rele lader du kunn start batteri visst du ikke har tenninga på. 

Det er nok generatoren som har skylda denne gangen. Vi klarte ikke se at spenningen over polene på batteriet steg når vi startet bilen og heller ikke ved gasspådrag.

Er det noen mulighet for at vi blir lurt av at generatoren driver med såkalt "smart charging", eller skal spenningen alltid stige over polene når bilen startes og generator spinner?

Og så lurer jeg på om det er vanlig at generatorer kan være litt "av og på" når de feiler, eller feiler de langsomt? Siden jeg hadde samme problem for ett år siden og har brukt bilen i mellomtiden så lurer jeg jo litt på NÅR generatoren ble dårlig...

Link to comment
Share on other sites

Skal ha ladespenning uansett, kjører opp spenninga når det er kaldt og når forbruket øker. Litt usikker i farten om det er frihjul på den dynamoen, vsst den har det, så hender det at det ryker  slik at remhjulet bare spinner uten at akslingen følger skikelig med. Bør og sjekke at du harstrøm inn på felten d+

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei! En oppdatering: Jeg handlet brukt dynamo fra skraphandler og fikk byttet den som satt i bilen med denne "nye". Da lader bilen fint igjen. Så, hovedproblemet var nok hele veien at dynamoen langsomt døde for meg, fra i fjor sommer og frem til i høst. Det som kompliserte det hele er jo at ladelampen ikke lyste. Dynamoen hadde altså en feil som medførte dårlig lading, men ladelampen viste ikke noe feil... I tillegg så døde det ene av de to batteriene, og det kompliserte det hele ytterligere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...