xr4ti Posted July 16 Posted July 16 Bilen startet ikke i dag, ikke diesel i tilførselsrør til høytrykkspumpen. Vakuumerte frem diesel via returrør og da startet den og gikk fint en halv time før jeg stoppet den. Lot den stå noen timer for å se om feilen gjentok seg, noe den gjør. Ingen feilkoder utenom lav trykk i fuelrail, det er jo naturlig nå det ikke er fuel i railen. Jeg tenker to muligheter, luft i systemet eller defekt høytrykkspumpe. Ikke byttet dieselfilter siden i våres så trolig ikke luft derfra men har ikke sjekket ennå. Så noen luftlommer i tilførselrøret når den gikk på tomgang men usikker på om det er unormalt. Noe sted det er kjent at tilførselsrøret kan få sltasjehull? Selve pumpa er den jeg mistenker siden den har en ulyd som kom rett etter oppstart, en slags rakkling, kan ikke si jeg har hørt den før. Er det en magnetventil i selve pumpa? Hva er normalt fueltrykk i railen, fks på tomgang? Motor stopper momentant bare jeg trykker lett på ventilen som er på tilførselsrøret, skal den det? Tar mer enn gjerne i mot tips.
grcossie Posted July 17 Posted July 17 Railtrykket er mellom 350-1650 bar på de. Visst du trykker in schrøder ventilen på slangen, vil du slippe luft rett inn og dermed stoppe. Har vært borti luft lekkasje i lokket til dieselfilter, du kan prøve å kople slangene utenom filter og se om den går da 1
xr4ti Posted July 18 Author Posted July 18 Takk for svar. Mistenker den ventilen faktisk. Grunnen til det er at om jeg så vidt berører ventilen så slipper den inn luft. Normalt skal man jo trykke litt på den. Den har aldri hatt den hetten så lenge leg har hatt bilen og mistenker korrosjon eller noe rusk i den slik at den står å lekker inn luft. Skal og bytte og sjekke dieselfilteret men et kjapt blikk oppunder viste helt tørre deler og slanger men kan jo ha en innlekkasje for det så må sjekkes mer og bypasse filteret. Tørrkjørte høytrykkspumpen ved kinning i flere korte perioder, den burde vel tåle det? Liker ikke den rakle/skramle-lyden fra den. Får se mer på det til neste uke. Godt det skjedde denne uken for Mondeoen skulle ut på en lenger ferietur i morgen, men nå blir det Golf-ferie 🤪
grcossie Posted July 19 Posted July 19 Ja det kan nok skje som du sier der. Prøv med en hette fra dekkventil, de haro-ring inni, og vil kanskje være nok. God ferie 1
xr4ti Posted 22 hours ago Author Posted 22 hours ago Feilen funnet, defekt Schrader-ventil på tilførselsrøret til dieselpumpen. Fikk sett mer på dette i går etter å ha grublet en del på saken. Jeg byttet EGR-ventilen dagen før motoren stoppet så det kan være at jeg har vært borti Schrader-ventilen med noe verktøy eller noe for den var litt kødden å starte. Trodde da det var det at jeg hadde glemt å sette på kontakten til EGR-ventilen så tenkte ikke noe mer på det og bilen startet igjen etter at jeg satte på EGR-kontakten og bilen ble brukt samme dag og dagen etter startet den ikke. Grunnet til at ventilen lakk er nok enten irr eller skitt på ventilsetet til Scharader-ventilen siden den ventilhetten ikke har vært montert på mange år. Så om du ikke har denne ventilhetten montert på din TDCI motor, ikke trykk på den ventilen, bytt den helst eller i det minste sett på en ventilhette. Takk for hjelpen @grcossie En annen sak, den originale ventilen har blå tetninger (petroleum), jeg hadde kun en med røde tetninger (luft) så brukte den siden de er fysisk like.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now