Jump to content

Recommended Posts

Posted

Et heller uvanlig oppsett, men pustehjelp er vel alltid gøy?! :)

https://www.finn.no/420972950

  • Like 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

X - Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Posted (edited)

DOCH motoren fikk ett ufortjent dårlig rykte med toppakninger som begynte å lekke og topper som sprakk p.g.a. feildesignet vannsløyfe / varmeapparat i disse Sierraene.
Etterhvert ble toppakningene forsterket noe voldsom og nyere Scorpio har vel knapt noen motorproblemer med disse motorene?

Det er ett par tre stykker her inne som har trimmet disse motorene og det var vært vellykket. Med neddreide stempler for bruk med turbo fant han ene ut at de originale rådene blir bøyd når man passerer 1,5 BAR ladetrykk. :)      
Jeg mener å huske at den bilen gikk med original motorstyring og noe tilleggsprut eller noe, så med datasprut og en god mapping kunne det blitt veldig bra. 
Her en urørt 2,0L Scorpio motor. :) 
 

 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)
On 8/15/2025 at 11:03 AM, RS 1000 said:

DOCH motoren fikk ett ufortjent dårlig rykte med toppakninger som begynte å lekke og topper som sprakk p.g.a. feildesignet vannsløyfe / varmeapparat i disse Sierraene.
Etterhvert ble toppakningene forsterket noe voldsom og nyere Scorpio har vel knapt noen motorproblemer med disse motorene?

Det er ett par tre stykker her inne som har trimmet disse motorene og det var vært vellykket. Med neddreide stempler for bruk med turbo fant han ene ut at de originale rådene blir bøyd når man passerer 1,5 BAR ladetrykk. :)      
Jeg mener å huske at den bilen gikk med original motorstyring og noe tilleggsprut eller noe, så med datasprut og en god mapping kunne det blitt veldig bra. 
Her en urørt 2,0L Scorpio motor. :) 
 

har hatt fra hverandre utrolig mange sånne motorer, men aldri funnet noe vesentlig forskjell på toppakningene. selve topplokk boltene derimot er blitt endret mange ganger både på utseende å kvalitet og fått ihvertfall en endring i hvor mye de skal trekkes til. 👍

scorpio og transit etter ca 93 fikk litt oppdatering i toppen for bedre støtte og smøring av kammene og toppdeksler i alu for endret tenningssystem med kamsensor  men ellers virker selve toppen til å være den samme. 

per olav kjørte opp til 1.5bar trykk på doch 4x4'n sin, men greit å holde seg rundt 1bar på orgiale råder.  orginal motorstyring kutter rett i limp modus så fort det er overtrykk. så skikkelig motorstyring er eneste vettu veien å gå om det faktisk skal fungere.

er det gamle tanusen som Slåstad RS bygde? 

Edited by k3nn37

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...