Tommelom93 Posted August 12 Posted August 12 Et heller uvanlig oppsett, men pustehjelp er vel alltid gøy?! https://www.finn.no/420972950 1 Ford Sierra '85 2.3 GL Ford Mondeo '94 2.0 GLX Bruksbil: X - Ford Fiesta '00 1.3 X - Peugeot 607 '01 2.2 X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra X - Honda Civic '97 1.4S X - Ford Mondeo '05 1.8 Prosjekttråd til Sierraen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/ Prosjekttråd til Mondeoen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642
RS 1000 Posted August 15 Posted August 15 (edited) DOCH motoren fikk ett ufortjent dårlig rykte med toppakninger som begynte å lekke og topper som sprakk p.g.a. feildesignet vannsløyfe / varmeapparat i disse Sierraene. Etterhvert ble toppakningene forsterket noe voldsom og nyere Scorpio har vel knapt noen motorproblemer med disse motorene? Det er ett par tre stykker her inne som har trimmet disse motorene og det var vært vellykket. Med neddreide stempler for bruk med turbo fant han ene ut at de originale rådene blir bøyd når man passerer 1,5 BAR ladetrykk. Jeg mener å huske at den bilen gikk med original motorstyring og noe tilleggsprut eller noe, så med datasprut og en god mapping kunne det blitt veldig bra. Her en urørt 2,0L Scorpio motor. Edited August 15 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
k3nn37 Posted August 25 Posted August 25 (edited) On 8/15/2025 at 11:03 AM, RS 1000 said: DOCH motoren fikk ett ufortjent dårlig rykte med toppakninger som begynte å lekke og topper som sprakk p.g.a. feildesignet vannsløyfe / varmeapparat i disse Sierraene. Etterhvert ble toppakningene forsterket noe voldsom og nyere Scorpio har vel knapt noen motorproblemer med disse motorene? Det er ett par tre stykker her inne som har trimmet disse motorene og det var vært vellykket. Med neddreide stempler for bruk med turbo fant han ene ut at de originale rådene blir bøyd når man passerer 1,5 BAR ladetrykk. Jeg mener å huske at den bilen gikk med original motorstyring og noe tilleggsprut eller noe, så med datasprut og en god mapping kunne det blitt veldig bra. Her en urørt 2,0L Scorpio motor. har hatt fra hverandre utrolig mange sånne motorer, men aldri funnet noe vesentlig forskjell på toppakningene. selve topplokk boltene derimot er blitt endret mange ganger både på utseende å kvalitet og fått ihvertfall en endring i hvor mye de skal trekkes til. 👍 scorpio og transit etter ca 93 fikk litt oppdatering i toppen for bedre støtte og smøring av kammene og toppdeksler i alu for endret tenningssystem med kamsensor men ellers virker selve toppen til å være den samme. per olav kjørte opp til 1.5bar trykk på doch 4x4'n sin, men greit å holde seg rundt 1bar på orgiale råder. orginal motorstyring kutter rett i limp modus så fort det er overtrykk. så skikkelig motorstyring er eneste vettu veien å gå om det faktisk skal fungere. er det gamle tanusen som Slåstad RS bygde? Edited August 25 by k3nn37
RS 1000 Posted August 28 Posted August 28 (edited) Akkurat. Det har ikke jeg, men jeg likte denne motoren fra første øyeblikk og undersøkte og lese det jeg kunne om den fordi det var så store problemer innledningsvis. Når Ford tok frem en ny motor som skulle erstatte OHC motoren i Sierra m.v., også i motorsport, så var det underlig at det feilet så stygt. Da blir jo spørsmålet; hvorfor? Det litteraturen fortalte var at DOCH toppakningen ble redesignet hele 7 ganger. Jeg liker godt Ford bilene og føler meg alltid velkommen og hjemme i dem, men selve selskapet er noe griseri. Ang. toppakningene her har de altså gjort så lite som overhode Ford-mulig av forbedringer hver gang og det tok revisorene (ikke ingeniørene) hele 7 forsøk før de endelig klarte det. Så kom etterhvert de nyere Scorpio som visstnok fikk MLS toppakning og som ser ut til å være en god løsning. Så var det også noe feildesign med vannsløyfen til varmeapparatet i Sierra. Denne var ustabil og klarte å sende iskaldt vann inn på en varm DOCH topp og som gjorde at disse sprakk i hopetall. Jeg mener stadig at DOCH motoren er interessant, men i beste og velkjente Ford stil så gjorde de den like utfordrende å trimme som V6 motorene og da ble resultatet det samme. Det er en kar her inne som har sugetrimmet en slik, men p.g.a. budsjett ville / måtte han beholde det originale motorstyresystemet, men han gjorde mye godt arbeid. Etter noe dialog og diskusjon bestemte han seg for å sende originalkammene avgårde til omsliping til Cosworth BD16+ profiler og jeg fikk inntrykk av at dette fungerte godt. Det er flere som overoptimistisk har forsøkt å turbolade uåpnede DOCH motorer og alle har feilet stygt fordi kompresjonsforholdet er 10,5:1 og det går bare ikke på pumpebensin. E85 tåler dette, men resultatet er så høyt peak sylindertrykk at man fort risikerer andre problemer. En revva løsning. Noe veldig få har dreiet stemplene til lavere kompresjonsforhold og fått direkte gode resultater. Hvor den egentlige grenser er er det ikke godt å si noe om, men godt over 400 hp er det realistisk å forvente. Med noen billige H-råder, dreide stempler, en MLS toppakning og noen 12,9 bolter så burde motoren holde sammen. Tukk var nicket til han ene som holdt på her inne før. Her en annen kar som har gjort mye godt DOCH turbo arbeid, men med K-jet sprut og fordeler med boost retard klokke så er det budsjettbygg, så datasprut, mapping og en GT3071 turbo i stedet for GT2871 tragedien hadde nok tilført overraskende mye positivt. https://www.youtube.com/@steffi349/videos Edited August 28 by RS 1000 3 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
k3nn37 Posted September 3 Posted September 3 4l dohc motoren har definitivt er ufortjent dårlig rykte. jeg bygde denne med 2.3 bunndel. portet topp, omslipte kammer, itb innsug, ms styring, lettet svinghjul og skikkelig grenrør i begynnelsen av 2012. videoen er fra ikke ferdig mappet motor, men litt etter oppstart med itb. ferdig mappet så ble turtalls sperra satt til 8500rpm og den hadde et skikkelig solid moment. jeg solgte den videre til noen som brukte den i en 4x4 lekebil, men da gikk den med orginalt innsug og eksos. itb innsuget står fortsatt som hyllepynt på kontoret 😏 2
k3nn37 Posted September 3 Posted September 3 kan høres ut som for påsto topppaknings problemet var fikset mange flere ganger en de faktisk gjorde noe for å ikke skade salget for mye? har ikke noe fakta på bordet angående feildesign av vannsløyfen. det eksisterer flere versjoner av vannslangene og termostathuset, men etter hukommelse så mener jeg endringene stort sett går på hvordan man får ut luft av systemet. turbo technics lagde et bolt on turbo kitt til sierra dohc 8v 4l, men som du nevner så er det mye komp i motoren orginalt. mener å huske de bare ladet 0.2bar eller noe sånt
SierraCL Posted September 3 Posted September 3 8 hours ago, k3nn37 said: 4l dohc motoren har definitivt er ufortjent dårlig rykte. jeg bygde denne med 2.3 bunndel. portet topp, omslipte kammer, itb innsug, ms styring, lettet svinghjul og skikkelig grenrør i begynnelsen av 2012. videoen er fra ikke ferdig mappet motor, men litt etter oppstart med itb. ferdig mappet så ble turtalls sperra satt til 8500rpm og den hadde et skikkelig solid moment. jeg solgte den videre til noen som brukte den i en 4x4 lekebil, men da gikk den med orginalt innsug og eksos. itb innsuget står fortsatt som hyllepynt på kontoret 😏 Var gode gamle forum-tida det der Mtp sugetrim er jeg ikke helt overbevist om at dohc 8v toppen er kjempeegnet. Det blir ofte sagt at ohc toppen har for store kanaler og hvis man glaner inn i dohc toppen så har den kanaler store som vaskebøtter. Skulle vært gøy å ha tall på gassHASTIGHET i den toppen,men det finnes nok ikke. Fordelen med dohc er jo slaglengda på 86mm. Husker du hva den var i 2.3 bunnen?
Fresh| Posted September 4 Posted September 4 Litt OT kanskje, men ble nysgjerrig. Hva er slaglengda på ohc da?
RS 1000 Posted yesterday at 09:39 AM Posted yesterday at 09:39 AM (edited) On 9/3/2025 at 6:36 PM, SierraCL said: Var gode gamle forum-tida det der Mtp sugetrim er jeg ikke helt overbevist om at dohc 8v toppen er kjempeegnet. Det blir ofte sagt at ohc toppen har for store kanaler og hvis man glaner inn i dohc toppen så har den kanaler store som vaskebøtter. Skulle vært gøy å ha tall på gassHASTIGHET i den toppen,men det finnes nok ikke. Fordelen med dohc er jo slaglengda på 86mm. Husker du hva den var i 2.3 bunnen? Det spørs hva man sammenligner med. For en racemotor er Evo Toppen som passer Volvo rødmotoren ett godt eksempel. Andre eksempler er Trickflow sine 4,6L topper, de nyere Hemi motorene til Dodge, Chevy LS motorer og ikke minst Ford sin Godzilla motor. Disse klarer 100 hk/L relativt enkelt. I helt motsatt finner vi en topp designet på 1960 tallet, formentlig i fylla og satt i produksjon som ett lavbudsjett alternativ til eldre og mindre motorer. Det er ingenting på denne toppen som ikke kan kritiseres og det er ingenting som ikke kan forbedres betydelig. Selv etter snart 55 år og 10 000 vis av forsøk, så feiler de fleste med å oppnå 100 hp/L. Så elendig er utgangspunktet. Dette er OHC toppen. I denne sammenhengen må jeg argumentere for at DOCH toppen og motoren er en gave fra Ford til de som vil ha en bedre 2,0L motor enn før. Dessverre klarte Ford å kløne det til på flere forskjellige måter. 2,3L utgaven har litt større borring og 91 mm slaglengde. Edited yesterday at 09:57 AM by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
SierraCL Posted yesterday at 06:04 PM Posted yesterday at 06:04 PM Ohc er magre greier ja. Så litt på den Taunusen over her og hvis vi går ut ifra hva de estimerer til motoreffekt så er det +25hk og +25nm over standard kun med eksosanlegg og en "remapp" Hvis det stemmer så er det jo ikke verst🙂
RS 1000 Posted yesterday at 06:36 PM Posted yesterday at 06:36 PM Ohc topp på en Cosworth bunndel og turbo fungerer ganske bra, men som sugemotor er det i praksis triste greier. Kommer ikke på ett eneste godt whp resultat i farten. I gode gamle dager kunne vi lese bladene Fast Ford og Performance Ford og i ny og ne dekket de forskjellige Engelske bremsetreff. Jeg husker godt at i ett tilfelle var det en Sierra med Doch motor med noen småmods som klarte 144 hp som var mer enn det som normalt trimmede OHC motorer presterer i praksis. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
SierraCL Posted yesterday at 07:16 PM Posted yesterday at 07:16 PM Det blir fort noen nyanser hvis man legger inn kostnad i bildet. Finner man brukte forgassere til nice price så er det relativt billig og "enkelt" å få feks 160 hk i en ohc, forbeholdt at man gjør litt research. Penguin Motors har vist dette flere ganger. Kostnaden for en dohc vil bli noe annet tror jeg. Skulle gjerne kjørt et prosjekt på en slik dohc 8v, men gidder ikke begynne når det ikke foreligger noen harde data på potensial 🙂 Kjørte forøvrig en dohc 8v som eneste bruksbil i 12 år uten problemer med toppakning, sprekt topp eller noen ting. 1
RS 1000 Posted 22 hours ago Posted 22 hours ago (edited) Penguin Motors gjør mye bra arbeid og her er ett godt eksempel. Skal man opp i 160 hp så trenger man ett komplett kamkitt, forgasserkit, grenrør, eksosanlegg og ikke minst planet og portet topp i tillegg og dette koster. Grunnen er at en OHC toppen er uvanlig krevende å porte slik at resultatet blir en velfungerende topp og dette krever spesialkompetanse og de som har dette tar seg betalt deretter. De fleste velger derfor plan B som er en mer eller mindre tilfeldig universalporting som i beste tilfelle leverer middelmådige resultater. Akkurat slik er det. Ingen ønsker å kjenne på den usikkerheten det er å gjøre noe uvanlig og så risikere å sitte igjen med ett dårlig resultat som takk for innsatsen de har lagt ned i å trimme en DOCH motor og derfor velger de heller OHC motoren som føles som ett trygt valg selv om resultatet / totalpris sjelden er bra. Før eller siden vil noen flødeteste en DOCH topp og jeg tipper at den fløder betydelig bedre enn en OHC topp. Selv om jeg ikke finner opplysningene nå, så husker jeg at de originale DOCH kammene er overdrevet milde, ekstra low performance kammer. Det eneste en DOCH motor antagelig trenger er noen trimkammer som har profiler lignende det som med stor suksess brukes i Volvo sine rødmotorer, tilhørende oppgraderte ventilfjærer, ett godt eksosanlegg og ett hjemmelaget, litt grovere og litt kortere 2-1 nytt fremre rør mellom eksosmanifolden og eksosanlegget. http://www.atss.planet.ee/kolaladu/ford/Scorpio/DOHC/dohctuning.pdf Edited 10 hours ago by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
SierraCL Posted 2 hours ago Posted 2 hours ago 19 hours ago, RS 1000 said: Penguin Motors gjør mye bra arbeid og her er ett godt eksempel. 2. Skal man opp i 160 hp så trenger man ett komplett kamkitt, forgasserkit, grenrør, eksosanlegg og ikke minst planet og portet topp i tillegg og dette koster. Grunnen er at en OHC toppen er uvanlig krevende å porte slik at resultatet blir en velfungerende topp og dette krever spesialkompetanse og de som har dette tar seg betalt deretter. 1. De fleste velger derfor plan B som er en mer eller mindre tilfeldig universalporting som i beste tilfelle leverer middelmådige resultater. Akkurat slik er det. Ingen ønsker å kjenne på den usikkerheten det er å gjøre noe uvanlig og så risikere å sitte igjen med ett dårlig resultat som takk for innsatsen de har lagt ned i å trimme en DOCH motor og derfor velger de heller OHC motoren som føles som ett trygt valg selv om resultatet / totalpris sjelden er bra. Før eller siden vil noen flødeteste en DOCH topp og jeg tipper at den fløder betydelig bedre enn en OHC topp. Selv om jeg ikke finner opplysningene nå, så husker jeg at de originale DOCH kammene er overdrevet milde, ekstra low performance kammer. Det eneste en DOCH motor antagelig trenger er noen trimkammer som har profiler lignende det som med stor suksess brukes i Volvo sine rødmotorer, tilhørende oppgraderte ventilfjærer, ett godt eksosanlegg og ett hjemmelaget, litt grovere og litt kortere 2-1 nytt fremre rør mellom eksosmanifolden og eksosanlegget. http://www.atss.planet.ee/kolaladu/ford/Scorpio/DOHC/dohctuning.pdf 1. De fleste velger derfor plan B som er en mer eller mindre tilfeldig universalporting som i beste tilfelle leverer middelmådige resultater. - Nemlig. Tipper resultatet ofte hadde vært bedre om de lot være. Etter å ha fulgt med på diverse guruer på tuben, Weingartner, Vizard, Salter så er det tydelig at det er nær sagt meningsløst å porte en topp uten å kunne teste resultater underveis, med mindre det er detaljerte planer som følges. 2. Skal man opp i 160 hp så trenger man ett komplett kamkitt, forgasserkit, grenrør, eksosanlegg - Regner med dette gjelder dohc 8v også? I alle fall må det org injectionsystemet gjøres noe med, og det koster penger. Jeg begynte her en gang med tilpassing av mekanisk fordeler mtp bruk av forgassere, men det stoppet opp. Det er leit at motor til k3nn37 her inne ikke ble effektmålt da det kanskje er eneste dohc 8v noen gang med spjeldhus?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now