Guest Quadrat Posted July 11, 2005 Posted July 11, 2005 Jeg er plaget av at bilen min blir litt kenguru når jeg har på AC. Greit nok, den rykker til litt idet jeg setter det på, men den fortsetter med disse rykningene etterpå også. Det er ikke konstant, men litt sånn til og fra(for ofte!), spesiellt på litt lave turtall. Merker også godt at jeg har den på når jeg ligger på litt lavt turtall. Får mer krefter når jeg slår den av, men regner med at dette har med at AC'n trekker endel krefter fra motoren når den jobber. Nå kjenner jeg ikke noe større til et AC-anleggs oppbyggning, men kan det være at det er lite væske/luft i systemet som forårsaker dette? Det kjøler jo, men iskaldt blir det aldri.... Noen tips?
WingDude Posted July 11, 2005 Posted July 11, 2005 Skulle kobla opp ei prøvelampe eller noe, slik at du så om rykningene kom når kompressoren slo inn, er normalt at du merker det og at det tar endel effekt ja.
Guest keldorn Posted July 12, 2005 Posted July 12, 2005 (edited) AC trekker noe krefter ja.. Men du skal ikkje merke at det rykker tydelig når det er i drift...Du får åpne vinduene å kjøre ***** fort i stedet hehe Edited July 12, 2005 by keldorn
JHS Posted July 12, 2005 Posted July 12, 2005 Har samme problemet på en 96 Escort 1.6 stv... Kjøler dårlig nå i varmen også, men det har vel mest med at gassen skulle vært skiftet. Men kan "fuskingen" ha noe med det og gjøre?
Ice-Tray Posted July 12, 2005 Posted July 12, 2005 Jeg er plaget av at bilen min blir litt kenguru når jeg har på AC. Greit nok, den rykker til litt idet jeg setter det på, men den fortsetter med disse rykningene etterpå også. Det er ikke konstant, men litt sånn til og fra(for ofte!), spesiellt på litt lave turtall. Merker også godt at jeg har den på når jeg ligger på litt lavt turtall. Får mer krefter når jeg slår den av, men regner med at dette har med at AC'n trekker endel krefter fra motoren når den jobber. Nå kjenner jeg ikke noe større til et AC-anleggs oppbyggning, men kan det være at det er lite væske/luft i systemet som forårsaker dette? Det kjøler jo, men iskaldt blir det aldri.... Noen tips?<{POST_SNAPBACK}> Det er slik på ford de nykker når du slår på AC.......har slik sjøl å ford verksted kan ikke fikse noe Mvh Ronny S2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling 2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling 1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan1986 - Opel Kadett 1,8 GSI
Guest Quadrat Posted July 12, 2005 Posted July 12, 2005 Så hvis jeg har misforstått dette rett, så er det altså normalt og ikke stort å gjøre med det? Det blir jo ikke lett å se f.eks ei prøvelampe når man kjører heller....Får ta en telefon til Ford i Sarpsborg og høre hva de sier. Mye småpiss med disse bilene syns jeg, så skal jeg ha Mondeo neste gang, tror jeg at jeg går for en MK3 (hvis det er noe bedre)
bige Posted July 13, 2005 Posted July 13, 2005 Jeg er plaget av at bilen min blir litt kenguru når jeg har på AC. Greit nok, den rykker til litt idet jeg setter det på, men den fortsetter med disse rykningene etterpå også. Det er ikke konstant, men litt sånn til og fra(for ofte!), spesiellt på litt lave turtall. Merker også godt at jeg har den på når jeg ligger på litt lavt turtall. Får mer krefter når jeg slår den av, men regner med at dette har med at AC'n trekker endel krefter fra motoren når den jobber. Nå kjenner jeg ikke noe større til et AC-anleggs oppbyggning, men kan det være at det er lite væske/luft i systemet som forårsaker dette? Det kjøler jo, men iskaldt blir det aldri.... Noen tips?<{POST_SNAPBACK}>Helt normalt , ac pumpa går IKKE hele tiden , åpner du panseret og ser på framdelen til ac pumpa ser du en elektromagnetisk clutch . Når den pumper roterer fronten når den er utkoblet roterer den ikke . ac tar 10 - 15% av effekten , derav noe "hopping" .
Anders_K Posted July 13, 2005 Posted July 13, 2005 Skal ikke være luft i en ac, da er noe gale, der skal være kjølevæske. Den trengs ikke å byttes heller. Hvis det er for lite på er det lekkasje; og da blir effekten av ac en dårlig.. 01 Mondeo mk3 stv 97 VW ventoX07 Opel Zafira OPC x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! R.I.P.x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgtx96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket.. x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgtx93 escort 1,8. solgt R.I.P.
JHS Posted July 13, 2005 Posted July 13, 2005 Jeg er plaget av at bilen min blir litt kenguru når jeg har på AC. Greit nok, den rykker til litt idet jeg setter det på, men den fortsetter med disse rykningene etterpå også. Det er ikke konstant, men litt sånn til og fra(for ofte!), spesiellt på litt lave turtall. Merker også godt at jeg har den på når jeg ligger på litt lavt turtall. Får mer krefter når jeg slår den av, men regner med at dette har med at AC'n trekker endel krefter fra motoren når den jobber. Nå kjenner jeg ikke noe større til et AC-anleggs oppbyggning, men kan det være at det er lite væske/luft i systemet som forårsaker dette? Det kjøler jo, men iskaldt blir det aldri.... Noen tips?Helt normalt , ac pumpa går IKKE hele tiden , åpner du panseret og ser på framdelen til ac pumpa ser du en elektromagnetisk clutch . Når den pumper roterer fronten når den er utkoblet roterer den ikke . ac tar 10 - 15% av effekten , derav noe "hopping" .Men du kan ikke komme og fortelle meg at bilen skal gå og fuske når jeg har på AC'n? Den har tross alt ikke gjort det før, har jo hatt den snart i 10 år nå da, og det er først i år at den har begynt med dette... Må kjøre med av/på gass for at det ikke skal fuske... Gassen i noen annen posisjon resulterer i fusking...
Guest Quadrat Posted July 13, 2005 Posted July 13, 2005 Snodig fenomen.... Kan det at det KAN ha lekket ut litt kjølevæske ha noe å si her? Kan det være feil på en komponent i AC-systemet? Er jo litt merkelig at det er laget slik fra fabrikken da. Ser jo at det er litt delte meninger om hva som er normalt.....
bige Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Men du kan ikke komme og fortelle meg at bilen skal gå og fuske når jeg har på AC'n? Den har tross alt ikke gjort det før, har jo hatt den snart i 10 år nå da, og det er først i år at den har begynt med dette... Må kjøre med av/på gass for at det ikke skal fuske... Gassen i noen annen posisjon resulterer i fusking... mad.gif Har du sjekket att det ikke er fuktig het (vann) i tennplugg hullene ( nye plugg ledninger ), Minner meg mye om problemer jeg selv hadde på min mk1 , eller du kan:Ta av jordings ledningen på batteriet og vent i 30 sek ( ops har du radio ta sikringen til motor styringen ) da går Ecu i opplærings modus , kjør 5 km normalt .Til han som sier det ikke har "lekket" ut noe veske , Ford anslår att ca 5-7% lekker ut gjennom koblinger og rør per år , husk du har gummi slanger også .
HansenRS Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Trur det var et ganske kjent fenomen at første generasjon mondeo kunne ha problemer med AC...slå av driten å sveiv ned vindu
Guest EscortGhia Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 A/C kompressor tar mye krefter.Husker en gang fra en biltur i USA, måtte slå av A/C for å holde hastigheten opp den lange motorveien til Park City.
JHS Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 A/C kompressor tar mye krefter.Husker en gang fra en biltur i USA, måtte slå av A/C for å holde hastigheten opp den lange motorveien til Park City.Selvfølgelig tar AC en del krefter, men hvis du leser det som står over så FUSKER bilen...
Ice-Tray Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 A/C kompressor tar mye krefter.Husker en gang fra en biltur i USA, måtte slå av A/C for å holde hastigheten opp den lange motorveien til Park City.<{POST_SNAPBACK}> Det er sånt det er på mondeo, ford verkstedene klare jo ikke gjøre noe med det en gang!! Go ta det! Mvh Ronny S2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling 2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling 1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan1986 - Opel Kadett 1,8 GSI
Guest Quadrat Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 Jaja, da er det vel bare å godta det og leve med det....Litt synd, men sånn er det tydeligvis. Noen som vet om Mondeo 2 og 3 er bedre når det gjelder fenomenet?
focusst Posted July 19, 2005 Posted July 19, 2005 For det første, det går an å gjøre noe. Få verkstedet til å sjekke at klaringen på clutchen til kompressoren ikke er for stor! Er den for stor vil du få et kraftigere nykk ved inn og utkobling! Husker ikke hva klaringen skal være, men det har de data på! En annen ting, hva med plugger og pluggkabler? AC drar 6-8 hk, og på lave turtall vil en liten feil her forsterke segFor det andre: Dette har vært et lite problem på mk 1, det er verst på 97 mod 2,0 (mk2) pga annen motorstyring for å klare avgasskrav! Ble faktisk bedre alt i 98 ved en liten omkalibrering av EEC-V På mk 3 har jeg aldri merket noe fusking i det hele tatt Over til fienden...
Guest Quadrat Posted July 21, 2005 Posted July 21, 2005 For det første, det går an å gjøre noe. Få verkstedet til å sjekke at klaringen på clutchen til kompressoren ikke er for stor! Er den for stor vil du få et kraftigere nykk ved inn og utkobling! Husker ikke hva klaringen skal være, men det har de data på! En annen ting, hva med plugger og pluggkabler? AC drar 6-8 hk, og på lave turtall vil en liten feil her forsterke segFor det andre: Dette har vært et lite problem på mk 1, det er verst på 97 mod 2,0 (mk2) pga annen motorstyring for å klare avgasskrav! Ble faktisk bedre alt i 98 ved en liten omkalibrering av EEC-V På mk 3 har jeg aldri merket noe fusking i det hele tatt<{POST_SNAPBACK}> Takk for din respons, Focusst! Bytta plugger på den i fjor, men kablene har jeg ikke bytta(ennå). Den har faktisk en antydning til nykking under vanlig kjøring også, så da er det kanskje lurt å få skifta de kablene.Kan høre med Ford om de har mulighet til å sjekke denne klaringen og evt. få den justert om den er feil. Takker også for info om de hvordan dette er på de ulike modellene!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now