Jump to content

2.9 V6 i Sierra 2.0l


Guest AnDtHo

Recommended Posts

Guest AnDtHo

Som topic sier, hva skal til for å få godkjent en 2.9 V6 fra Xr4i i min 2.0l Sierra? Vet at det letteste sikkert er å flytte over bakstilling og forstilling fra xr4n til bilen min, men går det an å få det godkjent med de bremsene jeg har? Eller finnes det andre løsninger?

 

Som de fleste sikkert skjønner er jeg på jekt etter den letteste løsningen.. :D

 

Finnes det evnt bremsekit som passer på understellet til 2.0l som er godkjent for 150hk? Har lyst på skiver bak, men har skjønt at det ikke er det letteste å få tak i til min bil da ford var veldig glad i bremsetrommler på 80 tallet..

 

Er det noen som har erfaring med godkjenning av større motor i bil? Hvordan skal jeg gå fram når det gjelder biltilsyn osv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i noen papirer fra Ford ang godkjenning av Granada med 2.8i.

Der stod det at for at en ombygging skulle godkjennes måtte bilen være ombygget til 2.8i spesifikasjoner med originale Ford deler, og dette måtte dokumenteres med kvitteringer.

Nå er reglene for originale deler kontra uoriginale deler forandret, men jeg vil tro det enkleste vil være å skifte alt over fra en delebil. Da får du ford sine deler og spec-en blir riktig.

Å bygge om med ettermarkedsdeler er nok mulig, men dokumentasjonen du trenger er sikkert litt verre å få tak i.

En grei måte å begynne et prosjekt er vel rett og slett et saklig brev til Biltilsynet der du forklarer hva du vil gjøre og hvordan du ser for deg resultatet. Og be om en evaluering av dette, flere her på forumet som har fått det til.

Det kan godt hende du bør finne deg en grei kar på Ford du kan forholde deg til også da Biltilsynet sikkert vil kreve en godkjenning fra Ford før de vil gå god for ombyggingen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo

Jeg har snakka med morty, han har aldri godkjent den motoren i bil.. Tenkte kanskje jeg fikk svar fra noen som hadde gjort det selv..

 

Ser ut som xr4/ford deler blir løsningen ja.. Får ta det etterhvert.. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
bremsene foran + dempere å fjærer. trenger ikke mer.

Når du skriver dempere og fjærer, hva tenkte du på da? Regner med at diameteren på demperne er større på 2.9, men hva hvis jeg feks har koni dempere på 2.0L forstillinga? Har kanskje ikke noe å si?

 

Går vel på vekt antar jeg, 2.9 er vel noe tyngre en 2.0, noen som vet hvor mye tyngre?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...