Jump to content

Grunning etter sandblåsing


Recommended Posts

Noen som har erfaring med noen bra produkter som finnes på spray ?

Brukte noe fra kent her i dag, på sveisa og sandblåst hjulbue, den heter Etch Primer, og er spesiellt til slike formål. Liker ikke ha sparkel rett på bart stål, er jo magnetisk i forhold til rust dette.

 

Slik

 

83270.jpg

 

Etch Primer är en kromfri 1-komponents äts-primer som är klar för användning. Produkten förbättrar färgens fäste på obehandlade metallytor och förhindrar korrosion.

KENTs Etch Primer sparar tid och gör arbetsprocessen mycket enklare.

 

 

 

 

The Etch primer är idealisk att använda när förbehandlingen av karosseripanelerna gett upphov till bara metallytor på vissa ställen.

 

Till exempel när::

*Bara metallytor kommer fram vid nedslipning av spackelmassor. *Slipning på orginalfärgen går så djupt att bara metallytor skiner igenom.

*Bara metallytor kommer fram i fogasna mellan panelerna. Primern appliceras då före fogmassan.

 

Etch Primer kan användas på: obehandlade metallytor, aluminium, galvaniserade och zinkbelagda metallytor, fullt härdad målfärg, polyesterspackel och glasfiber

Link to comment
Share on other sites

etch primern til kent er vel noe av det bedre på boks iallefall,. finnes en annen type som oxo er bra. men husker ikke navnet, kun at boksen er rød. skal du bruke spray wingdude så hold deg til kent sin fortsatt.. og for all del ikke begynn med noe kaldzink/galv osv. de sitter ikke så godt i lengden. og beskytter heller ikke særlig.

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Når jeg drev med sandblåsing av lastebiler etc slikt som må tåle en trøkk brukte vi å slipe ned, sparkle, gunne og lakke.... ikke noen forbehandling... bare viktig å PUSSE godt forst ellers sitter ikke sparkelen noe særlig....

 

Dette ble også gjort på veteranbiler og showbiler osv... :)

Link to comment
Share on other sites

quote jvh cossie:Når jeg drev med sandblåsing av lastebiler etc slikt som må tåle en trøkk brukte vi å slipe ned, sparkle, gunne og lakke.... ikke noen forbehandling... bare viktig å PUSSE godt forst ellers sitter ikke sparkelen noe særlig....

 

Dette ble også gjort på veteranbiler og showbiler osv...

 

mange sparkler først uten å grunne eller noe. dette er det svært delte meninger om.personlig ville jeg aldri sparkla uten å ha noe under. men dette er min personlige mening,og hva jeg har av erfaring

Link to comment
Share on other sites

mange sparkler først uten å grunne eller noe. dette er det svært delte meninger om.personlig ville jeg aldri sparkla uten å ha noe under. men dette er min personlige mening,og hva jeg har av erfaring

 

kunne du sagt litt mer om hvorfor du ikke ville sparkla uten å ha noe under ???

har vel dårlig erfaring med å ha noe under og :ph34r: dette blir jo gjerne gjort på jobber som skal bli ekstra bra eller nøye om du vil .. har bare sett at det har vært dårlige resultater med dette og .. på lakkverksted ..

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

dårlig resultat med grunning???? javel..de fleste som har dårlig erfaring med dette , så er det vel pga at de ikke klarer å vente til grunninga er tørr,eller at de bruker en grunning som ikke tåler polyestern.en god syre eller epoxy grunning sikrer både bedre vedheft og den beskytter overflaten du jobber med.slik at den ikke blir påvirket av ytre miljøet.grunnen til at jeg ikke sparkler rett på ren plåt er at ren plåt trekker til seg både støv og annen dritt itilleg til at den reagerer med fuktighet i lufta.. og alle vet hva fuktighet gjør med ren plåt... det ruster.... ergo grunning..dette er som sagt min mening om saken. hva andre gjør er deres problem.

Link to comment
Share on other sites

Har lest beskrivelsen, men det står ingen ting om sparkling oppå.

Det står på boksen i hvertfall.

 

Er av samme grunn som mikke beskriver jeg selv velger å gjøre det på denne måten, i følge lokalt lakkverksted er dette den absulutt beste måten å gjøre det på, men som mikke skriver, p.g.a tidspress osv blir det dessverre ofte hoppet over, da en ekstra prosess med påfølgende tørkeperiode er med på å drøye ut jobben.

Link to comment
Share on other sites

dårlig resultat med grunning???? javel..de fleste som har dårlig erfaring med dette , så er det vel pga at de ikke klarer å vente til grunninga er tørr,eller at de bruker en grunning som ikke tåler polyestern.en god syre eller epoxy grunning sikrer både bedre vedheft og den beskytter overflaten du jobber med.slik at den ikke blir påvirket av ytre miljøet.grunnen til at jeg ikke  sparkler rett på ren plåt er at ren plåt trekker til seg både støv og annen dritt itilleg til at den reagerer med fuktighet i lufta.. og alle vet hva fuktighet gjør med ren plåt... det ruster.... ergo grunning..dette er som sagt min mening om saken. hva andre gjør er deres problem.

 

var ikke ment som kritikk av inlegget ditt bare så det er sagt :rolleyes: og er helt enig i det du sier men har bare sett at jobber utført av fagfolk på den måten har fått blærer i lakk ,, rust osv de jobbene jeg snakker om er gjort av lakkere med fagbrev på egne biler da gjerne veteranbiler .

som wingdude sier i inlegget under her blir jo den delen med grunning under sparkel ikke gjort .. vet faktisk ikke om noe verksted som kategorisk har grunning på stål før sparkel ..kan jo heller ikke si jeg har sett en jobb som har blitt ødlagt av den grunn ,men klart det er bedre med grunning under :lol: :lol:

ikke mitt problem heller hvordan andre fikser bilene sine :ph34r:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

to far gone:::: blærer under lakk skyldes ikke grunninga heller ikke rust som kommer etterpå. dette skyldes urenheter og generell dårlig grunnarbeid. kan også være at komponenter reagerer med hverandre kjemisk. husk også at hvis området som står ugrunna blir tatt på med fingre som ikke er siliconvaska feks, så begynner det å ruste . dette pga at det er fett og syrer i fingrene. :P du sier at dette er på vetereanbiler osv og at de har fagbrev, fagbrev er ingen sikkerhet for at jobben blir ordentlig uansett.som sagt tidligere hva andre gjør er ikke mitt problem. dette er min erfaring. som jeg vet fungerer og holder. . gjør man et skikkelig grunnarbeid og grunner etterpå med en god grunning så kommer det verken rust eller blærer. og jobben holder seg.

Link to comment
Share on other sites

to far gone::::    blærer under lakk skyldes ikke grunninga  heller ikke rust som kommer etterpå. dette  skyldes urenheter og generell dårlig grunnarbeid. kan også være at komponenter reagerer med hverandre kjemisk. husk også at hvis området som står ugrunna blir tatt på med fingre som ikke er siliconvaska feks, så begynner det å ruste . dette pga at det er fett og syrer i fingrene.  :P    du sier at dette er på vetereanbiler osv og at de har fagbrev, fagbrev er ingen sikkerhet for at jobben blir ordentlig uansett.som sagt tidligere  hva andre gjør er ikke mitt problem.  dette er min erfaring. som jeg vet fungerer og holder. .  gjør man et skikkelig grunnarbeid og grunner etterpå med en god grunning så kommer det verken rust eller blærer. og jobben holder seg.

 

jo jeg vet dette :rolleyes: poenget mitt var bare at selv med en slik oppbygning så kan det bli rust blærer osv så kan man jo i etterkant lure på hvorfor .. hva som ikke ble godt nok osv er ikke mange her inne som har veldig god kunnskap om lakkarbeid greit for de og å vite for eks ulike komponeter kan reagere kjemisk og dermed ødlegge en lakkjobb ,akkurat som urenheter i stål som du sier

oppforder alle til å lese nøye på det produktet de kjøper så de vet hvordan de bruker det :rolleyes:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...