Jump to content

Amal bryter på rst ?


Guest xsiv

Recommended Posts

Vell

 

Husker for lenge siden att jeg leste att det gikk ann og koble på en bryter på amal ventilen slik att trykket fordoblet seg bare med ett knappe trykk, så det jeg lurer på er om noen har adresse til hvordan det skal bli gjort eller ?

 

Har kjørt nå på 1.2 bar helt siden jeg overhalte motoren, men jeg trenger noe som er litt skli sikkert på dårlig vær :P

Link to comment
Share on other sites

Quote fra tombra's hjemmeside:

 

Gjør-det-selv 2stegs ladetrykkbryter:

 

Dersom amal-ventilen på RS Turboen din fungerer og er i bruk, kan du svært enkelt lage din egen 2stegsbryter for ladetrykket.

Amal-ventilen kommuniserer med ECU'en, og det er dette signalet du kan bruke til å lage en enkel bryter til ladetrykket.

 

Dette trenger du:

1x bryter (vanlig av/på)

2-3 meter ledning

Kabelsko

Kabelskotang

Isolasjonsteip

Skrujern

 

Slik gjør du:

Du starter med å klippe av den ene av de to ledningene som går til amal-ventilen. Hvilken du tar spiller ingen rolle.

 

Klem fast kabelsko på endene (evt lodd), og strekk nye ledninger fra de 2 endene igjennom torpedoveggen.

 

Monter bryteren en passende plass på førersiden, og koble de to ledningene til bryteren.

 

Isoler alle koblinger.

 

Dette skjer:

Når du bryter kretsen med bryteren, vil du merke at turbotrykket minsker. Slår du over bryteren slik at kretsen blir "hel" igjen vil du oppnå normalt ladetrykk. Dersom du ikke har en turbotrykksmåler bør du skaffe deg dette, så kan du hele tiden se hvor mye trykk du kjører med. Denne bryten er kjekk å ha på glatt/vått føre for å hindre hjulspinn, og ellers når du ikke trenger/bør kjøre med mye ladetrykk.

 

Dersom Amal-ventilen ikke fungerer annbefales det å skaffe en bleed-ventil, eller en hi-tech ladetrykksregulator.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på en skikkelig regulator, men trenger igrunn bare en amal bryter som gjør det utrolig enkelt.. 0.6 på regn 1.2 på tørt :)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke klippe ledninga fra kontakten, den kan du beholde urørt. Det er bare å nappe kontakten av AMAL, snu den 180 grader og sette den på, men da bare på ene stikket. Det andre stikket på kontakten henger i friluft og du har et ledig stikk på AMAL. Stikket på AMAL jorder du via en bryter.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

På Escorten min har det stått bleed-ventil til nå, men har lyst til å ta i bruk amalventilen igjen, og få bryter på den... Men problemet er at forrige eier bare har kappet av strømledningene til amalen... :blink:

Hvor skal jeg hente strøm fra? Bare finne tenningsstrøm og ta derfra eller?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Uten de originale ledningene ville jeg hentet + fra tenninga (slik at den ikke står på når motoren er av) via bryter og lagt minus til jord.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

De går til ECU. Når tenninga settes på mates pluss, så pulses minus med variabel åpningstid av ECU. Derfor kan du bruke original pluss og egen minus.

 

Ideen med AMAL-ventilen (produsert i Åmål) var å redusere ladetrykket ved lave turtall for å gi et mykere innslag av turbotrykk. Derfor kan man hente mer kraft på lave turtall selv på en original RST bare ved å direktekoble AMAL.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

blåser litt liv i denne igjen da jeg har et par spm.

 

Nr 1: Har amal ventil på bilen.

den kontakten med pluss og minus er koblet til. men går ikke noen slanger ut fra den.

 

Det er jo to tilkoblinger til slanger på amalen. den ene skal til lmm? og den andre til hjærnen? den som står rett opp skal til?

 

så har jeg et nytt spm. alle mine slanger som går f.eks til hjærnen dumpen og sånn (som egentlig skal til amalen)

 

dere kan se på bilde her: http://www.fmcn.no/forum/index.php?act...st&id=16375

 

di går sånn jeg har tegnet på denne flotte tegningen under her:

 

samtidig har jeg et annet spm: den går 2 "gigantiske" gummislanger fra acculator. til en juserings skrue og tilbake til turbo... dette er vel bare turbo trykks justerer dette da? det er den blå å røde gummislangen dere kan se på bilde i høyere hjørne ved sikkringsboks

Edited by Alex_86
Link to comment
Share on other sites

Slik du har beskrevet det Aleks, om jeg forstod deg rett, så er ikke Amalen din i bruk.

Amalen skal egentlig stå der trykkjusteringsskruen din står, altså mellom turbo og wastegate-klokka. Går vel en slange til LMM også, om jeg husker riktig. Altså 3 tilkoblinger.

 

Ang vakumslangene dine.

Vet ikke helt hva du egentlig spør om her, men utifra tegningen din ser det greit ut. Den som går gjennom torpedoveggen går nok til en evt turbotrykksmåler.

Den slangen til ECU'en kan med fordel få sin egen utgang oppe på innsuget, om den ene er ledig.

 

 

PS: Hiv det luftfilteret ditt så langt du makter, å få ideg en orginal luftfilterboks ;)

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

alex med X. :P

ok, nei den er ikke det.. men strøm kontakten er koblet til. kanskje jeg burde fjærne den?? så ikke hjærnen tenker noe rart? strømkontakten altså. spm mitt er egentlig: siden den kontakten er koblet til.. kan det føre til ujevnnheter med motor.. å lignende... eller ujevnt turbo trykk eller noe i den duren?

 

ok, så nå styrer jeg bare trykket selv... aaah det den er til ja, okai da er jeg med. hehe seff går den til en trykkmåler.. må bare tenke meg litt om.. tror ikke biltemas mulitspray er så bra for mennsker :lol:

 

Ang luftfilertboks, så har jeg det, har null planer om å bruke det jalla filteret der :D det fulgte med bilen. har bare ikke fått satt på boksen som ligger inne.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi enige da :D

Alex med X, det er notert :closedeyes:

 

Kablene til Amalen er bare tapet og pakket bort på min (kjører uten amal, bruker justeringsskrue), men vet det er strøm på de ennå. Noen andre som vet om dette kan ha noe betydning? Sliter med ujavn gange på max trykk

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...