Guest xsiv Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Vell Husker for lenge siden att jeg leste att det gikk ann og koble på en bryter på amal ventilen slik att trykket fordoblet seg bare med ett knappe trykk, så det jeg lurer på er om noen har adresse til hvordan det skal bli gjort eller ? Har kjørt nå på 1.2 bar helt siden jeg overhalte motoren, men jeg trenger noe som er litt skli sikkert på dårlig vær Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Quote fra tombra's hjemmeside: Gjør-det-selv 2stegs ladetrykkbryter: Dersom amal-ventilen på RS Turboen din fungerer og er i bruk, kan du svært enkelt lage din egen 2stegsbryter for ladetrykket.Amal-ventilen kommuniserer med ECU'en, og det er dette signalet du kan bruke til å lage en enkel bryter til ladetrykket. Dette trenger du: 1x bryter (vanlig av/på)2-3 meter ledningKabelskoKabelskotangIsolasjonsteipSkrujern Slik gjør du:Du starter med å klippe av den ene av de to ledningene som går til amal-ventilen. Hvilken du tar spiller ingen rolle. Klem fast kabelsko på endene (evt lodd), og strekk nye ledninger fra de 2 endene igjennom torpedoveggen. Monter bryteren en passende plass på førersiden, og koble de to ledningene til bryteren. Isoler alle koblinger. Dette skjer:Når du bryter kretsen med bryteren, vil du merke at turbotrykket minsker. Slår du over bryteren slik at kretsen blir "hel" igjen vil du oppnå normalt ladetrykk. Dersom du ikke har en turbotrykksmåler bør du skaffe deg dette, så kan du hele tiden se hvor mye trykk du kjører med. Denne bryten er kjekk å ha på glatt/vått føre for å hindre hjulspinn, og ellers når du ikke trenger/bør kjøre med mye ladetrykk. Dersom Amal-ventilen ikke fungerer annbefales det å skaffe en bleed-ventil, eller en hi-tech ladetrykksregulator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Holmen Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 jeg brukte en trykkregulator på cosworthen min som jeg kjøpte hos www.racingpower.no som jeg var utrolig fornøyd med! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest xsiv Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Tenkte på en skikkelig regulator, men trenger igrunn bare en amal bryter som gjør det utrolig enkelt.. 0.6 på regn 1.2 på tørt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Du trenger ikke klippe ledninga fra kontakten, den kan du beholde urørt. Det er bare å nappe kontakten av AMAL, snu den 180 grader og sette den på, men da bare på ene stikket. Det andre stikket på kontakten henger i friluft og du har et ledig stikk på AMAL. Stikket på AMAL jorder du via en bryter. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest xsiv Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 hørtes nokså logisk ut, får ta og gjøre det på fredag, Eu kontroll på torsdag wish me luck. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 På Escorten min har det stått bleed-ventil til nå, men har lyst til å ta i bruk amalventilen igjen, og få bryter på den... Men problemet er at forrige eier bare har kappet av strømledningene til amalen... Hvor skal jeg hente strøm fra? Bare finne tenningsstrøm og ta derfra eller? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Uten de originale ledningene ville jeg hentet + fra tenninga (slik at den ikke står på når motoren er av) via bryter og lagt minus til jord. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 (edited) oki, takker for hjelpa! er det forresten noen med ledningene intakt som kunne sjekket hvor de går til orginalt? Edited August 30, 2005 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 De går til ECU. Når tenninga settes på mates pluss, så pulses minus med variabel åpningstid av ECU. Derfor kan du bruke original pluss og egen minus. Ideen med AMAL-ventilen (produsert i Åmål) var å redusere ladetrykket ved lave turtall for å gi et mykere innslag av turbotrykk. Derfor kan man hente mer kraft på lave turtall selv på en original RST bare ved å direktekoble AMAL. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Alex_86 Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 (edited) blåser litt liv i denne igjen da jeg har et par spm. Nr 1: Har amal ventil på bilen.den kontakten med pluss og minus er koblet til. men går ikke noen slanger ut fra den. Det er jo to tilkoblinger til slanger på amalen. den ene skal til lmm? og den andre til hjærnen? den som står rett opp skal til? så har jeg et nytt spm. alle mine slanger som går f.eks til hjærnen dumpen og sånn (som egentlig skal til amalen) dere kan se på bilde her: http://www.fmcn.no/forum/index.php?act...st&id=16375 di går sånn jeg har tegnet på denne flotte tegningen under her: samtidig har jeg et annet spm: den går 2 "gigantiske" gummislanger fra acculator. til en juserings skrue og tilbake til turbo... dette er vel bare turbo trykks justerer dette da? det er den blå å røde gummislangen dere kan se på bilde i høyere hjørne ved sikkringsboks Edited September 28, 2006 by Alex_86 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombra Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 Slik du har beskrevet det Aleks, om jeg forstod deg rett, så er ikke Amalen din i bruk. Amalen skal egentlig stå der trykkjusteringsskruen din står, altså mellom turbo og wastegate-klokka. Går vel en slange til LMM også, om jeg husker riktig. Altså 3 tilkoblinger. Ang vakumslangene dine. Vet ikke helt hva du egentlig spør om her, men utifra tegningen din ser det greit ut. Den som går gjennom torpedoveggen går nok til en evt turbotrykksmåler.Den slangen til ECU'en kan med fordel få sin egen utgang oppe på innsuget, om den ene er ledig. PS: Hiv det luftfilteret ditt så langt du makter, å få ideg en orginal luftfilterboks Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Alex_86 Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 alex med X. ok, nei den er ikke det.. men strøm kontakten er koblet til. kanskje jeg burde fjærne den?? så ikke hjærnen tenker noe rart? strømkontakten altså. spm mitt er egentlig: siden den kontakten er koblet til.. kan det føre til ujevnnheter med motor.. å lignende... eller ujevnt turbo trykk eller noe i den duren? ok, så nå styrer jeg bare trykket selv... aaah det den er til ja, okai da er jeg med. hehe seff går den til en trykkmåler.. må bare tenke meg litt om.. tror ikke biltemas mulitspray er så bra for mennsker Ang luftfilertboks, så har jeg det, har null planer om å bruke det jalla filteret der det fulgte med bilen. har bare ikke fått satt på boksen som ligger inne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombra Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 Da er vi enige da Alex med X, det er notert Kablene til Amalen er bare tapet og pakket bort på min (kjører uten amal, bruker justeringsskrue), men vet det er strøm på de ennå. Noen andre som vet om dette kan ha noe betydning? Sliter med ujavn gange på max trykk Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 funker den amal ventilen som et potensiometer kanskje? at det er derfor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now