Jump to content

differensialklokker


Recommended Posts

Posted

heisan, lurte på om disse gikk om en annen..altså jeg trenger en ny en til caprien min og lurte på om feks en fra sierra v6 passer?

eller andre forder for den saks skyld

 

mvh larsh

Posted

sierra har uavhengig hjuloppheng og capri har ikke det så det passer nok ikke

Posted

finnes tre typer stive fordakslinger

"engelsk" som brukes i escort, cortina, 4cyl capri

"tysk" i escort, 4cyl taunus

atlas i 6cyl taunus, capri og noen få escort

Posted

så jeg kan ikke bare ta en diffklokke og stikke inn i "huset" ?

capri2.jpg

capri1.jpg

 

alt jeg trenger er liksom en ny klokke :?

Posted

ser ut som du har en "engelsk" diff, og de kan vel bare stikkes rett inn hvis du finner en

Posted

Ser ut som en overkjørt neger spør du meg :D

Posted

image141.gif

hvis bildet er tatt bakfra er det nok ikke en engelsk men en atlas du har

Posted

vel bildet er tatt bakfra så ja det er en atlas, har en engelsk liggende fra en 1.6 liter men gidder vel ikke prøve å sette den på engang...

 

så bare diffklokka går ikke ann å sette inn? fra feks sierra/granada/etc med v6 ellerno

 

jeg må altså ha en hel aksling(begge stikkakslinger og diffhus) fra en capri/taunus? og kan altså ikke bruke bare diffklokke(uten stikkakslinger) fra en annen v6 ford?

 

føler at jeg maser endel men dere vet mye bedre enn meg :(

Posted

hei takk for infoen du har kunnet gi meg iallfall :)

 

har vært innom capri-club-norge.com og spurte der før jeg fant denne siden men det er nesten null aktivitet der :(

 

PS : du vet ikke om taunus bruker atlas aksel?

Posted

den øverste av disse er en taunus atlas, tror den brukes i 2.3

image139.gif

Posted

så bare 2.3 altså...

finner ingen slike bare 2litere

:?

vel takk for hjelpa!

 

mvh larsh

Posted

tror det fantes taunus 2.0 v6 fram til midt på 70 tallet mulig disse har atlas

Har du dype lommer kan du vel kjøpe en ny Quaife LSD for ca £500

Posted

kan tenke meg at en transit som har to-tre ganger så stor totalvekt og halvparten så stor motor har litt annen utveksling.

Når du bytter kronhjul og "pinion" skal det være 0.01mm "backlash" eller slark(?) mellom disse. For å få til det trenger du ufortjent mye flaks eller en "dial gauge".

Har workshopmanual på engelsk så jeg aner ikke hva disse greiene heter på norsk :oops:

Posted

Det skal være null problem å finne en ny diff til den der.

Eneste problemet er at den nye må shimses sånn at kontakten mellom kronhjulet og pinjongen blir riktig.

Men nå ser det ut som det er en atlas du har da, men diffen skal være like stor som den du finner i den tyske typen også.

 

Hvor i landet holder du til?

 

Jeg veit om noen i gjøvik området som kanskje kan hjelpe deg, men som Bust sier så kan du jo legge ut en post på ønskes kjøpt hos capri klubben, selv om det er tilsynelatende lite aktivitet der så er det nok mange som titter innom titt og ofte.

 

Og hvorfor ikke benytte anledningen til å kjøpe sperre?

Du kan jo også sveise igjen diff klokka sånn den er nå, hvis det ikke er aktuelt så kan du si hvor mye du skal ha for den ødelagte diffen så kanskje jeg kjøper den =)

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Posted

hvor er det man får tak i shims?

hyllevare noe sted?

klippe ut av ølbokser, kakebokser etc?

Posted

hei!

jeg bor midt i troms, og jeg leter egentlig bare etter en midlertidig diff.

tenker jeg setter på en ny diff med sperre når jeg får samla sammen nok penger, vil bare ha bilen på veien først og fremst.

burton selger de differ?

har katalogen en plass men vet ikke hvor

 

og om jeg vil selge den ødelagte diffen? tja det går vel alltids det, får tenkte på - har vel ikke allverdens bruk for den ;)

Posted

sveise igjen diff klokka? hva vil det si? hva godt gjør det når ting er knekt og i stykker ?:D

Posted

de selger både limited slip diff'er og crownwheel&pinion set, spesielt billig er det ikke. De har også dial gauge til ca £10 og tilhørende stativ for ca £20 som er nødvendig for å finstille drevene. 0.01mm er litt vanskelig å ta på øyemål

Posted

vel utstyret var jo ikke så dyrt men hva koster en lsd?

  • 2 weeks later...
Posted

£4-500 + frakt og mva for en LSD så vidt jeg husker

Har forresten brukt et par ettermiddager av juleferien på å bytte 4.11 diffen i escorten med en 3.45 fra en 80' taunus.

Ikke halvparten så vanskelig som det ser ut til i manualen :D

Posted

en ting jeg fant ut etter jeg monterte den og begynte å kjøre med den er at man bør bruke en "gear marking compound" (fett iblandet fargestoff) for å få sjekket at tannhjula griper i hverandre på riktig sted. :oops:

Får ikke sjekket på noen annen måte om dybden på piniongen er riktig [/b]

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...