Jump to content

differensialklokker


Guest larsh

Recommended Posts

heisan, lurte på om disse gikk om en annen..altså jeg trenger en ny en til caprien min og lurte på om feks en fra sierra v6 passer?

eller andre forder for den saks skyld

 

mvh larsh

Link to comment
Share on other sites

finnes tre typer stive fordakslinger

"engelsk" som brukes i escort, cortina, 4cyl capri

"tysk" i escort, 4cyl taunus

atlas i 6cyl taunus, capri og noen få escort

Link to comment
Share on other sites

vel bildet er tatt bakfra så ja det er en atlas, har en engelsk liggende fra en 1.6 liter men gidder vel ikke prøve å sette den på engang...

 

så bare diffklokka går ikke ann å sette inn? fra feks sierra/granada/etc med v6 ellerno

 

jeg må altså ha en hel aksling(begge stikkakslinger og diffhus) fra en capri/taunus? og kan altså ikke bruke bare diffklokke(uten stikkakslinger) fra en annen v6 ford?

 

føler at jeg maser endel men dere vet mye bedre enn meg :(

Link to comment
Share on other sites

hei takk for infoen du har kunnet gi meg iallfall :)

 

har vært innom capri-club-norge.com og spurte der før jeg fant denne siden men det er nesten null aktivitet der :(

 

PS : du vet ikke om taunus bruker atlas aksel?

Link to comment
Share on other sites

tror det fantes taunus 2.0 v6 fram til midt på 70 tallet mulig disse har atlas

Har du dype lommer kan du vel kjøpe en ny Quaife LSD for ca £500

Link to comment
Share on other sites

kan tenke meg at en transit som har to-tre ganger så stor totalvekt og halvparten så stor motor har litt annen utveksling.

Når du bytter kronhjul og "pinion" skal det være 0.01mm "backlash" eller slark(?) mellom disse. For å få til det trenger du ufortjent mye flaks eller en "dial gauge".

Har workshopmanual på engelsk så jeg aner ikke hva disse greiene heter på norsk :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det skal være null problem å finne en ny diff til den der.

Eneste problemet er at den nye må shimses sånn at kontakten mellom kronhjulet og pinjongen blir riktig.

Men nå ser det ut som det er en atlas du har da, men diffen skal være like stor som den du finner i den tyske typen også.

 

Hvor i landet holder du til?

 

Jeg veit om noen i gjøvik området som kanskje kan hjelpe deg, men som Bust sier så kan du jo legge ut en post på ønskes kjøpt hos capri klubben, selv om det er tilsynelatende lite aktivitet der så er det nok mange som titter innom titt og ofte.

 

Og hvorfor ikke benytte anledningen til å kjøpe sperre?

Du kan jo også sveise igjen diff klokka sånn den er nå, hvis det ikke er aktuelt så kan du si hvor mye du skal ha for den ødelagte diffen så kanskje jeg kjøper den =)

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

hei!

jeg bor midt i troms, og jeg leter egentlig bare etter en midlertidig diff.

tenker jeg setter på en ny diff med sperre når jeg får samla sammen nok penger, vil bare ha bilen på veien først og fremst.

burton selger de differ?

har katalogen en plass men vet ikke hvor

 

og om jeg vil selge den ødelagte diffen? tja det går vel alltids det, får tenkte på - har vel ikke allverdens bruk for den ;)

Link to comment
Share on other sites

de selger både limited slip diff'er og crownwheel&pinion set, spesielt billig er det ikke. De har også dial gauge til ca £10 og tilhørende stativ for ca £20 som er nødvendig for å finstille drevene. 0.01mm er litt vanskelig å ta på øyemål

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

£4-500 + frakt og mva for en LSD så vidt jeg husker

Har forresten brukt et par ettermiddager av juleferien på å bytte 4.11 diffen i escorten med en 3.45 fra en 80' taunus.

Ikke halvparten så vanskelig som det ser ut til i manualen :D

Link to comment
Share on other sites

en ting jeg fant ut etter jeg monterte den og begynte å kjøre med den er at man bør bruke en "gear marking compound" (fett iblandet fargestoff) for å få sjekket at tannhjula griper i hverandre på riktig sted. :oops:

Får ikke sjekket på noen annen måte om dybden på piniongen er riktig [/b]

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...