Jump to content

Piggfrie vinter dekk til Sierra


Guest HUGO

Recommended Posts

Neh. Pigg bråker. Jeg vil ha min Sierra komfortabel :) Gjør som meg, kjør piggfritt uten ABS. Går så fint sååå.... Ikke noe å bekymre seg over. Må riktignok kjøre litt taktisk for å ikke kjøre seg fast en sjelden gang men. Kan skje ca. én gang i året (grusvei, liten helling, noen centimeter snø og glatt lag under +ta i gang)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe :D Virker som du leker litt mer enn jeg gjør....men det er klart at med piggfritt går det jo ann og sladde litt mer uten at dekka går i stykker. Moro å leke litt på tomme parkeringplasser :D

 

En av de få kule tingene med vinteren! :)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe :D Virker som du leker litt mer enn jeg gjør....men det er klart at med piggfritt går det jo ann og sladde litt mer uten at dekka går i stykker. Moro å leke litt på tomme parkeringplasser :D

 

En av de få kule tingene med vinteren! :)

 

sierraen er lagd for og leke med :D

Link to comment
Share on other sites

Tro meg, vinterdekk slipper lett på føret som er et par steder i landet nå :) Men jeg kjører ikke akkurat så pent nå, og har desverre ingen erfaring med piggfrie vinterdekk

Link to comment
Share on other sites

Jeg krasja i går :roll: Tror jeg trekker tilbake det jeg sa om piggfritt :o ;) 90 grader høyresving, slapseføre, v.framhjul treffer snøhaug halveis inni sving, autovern i siden... knekt frontfanger, sprekt blinklys og skjerm er bulka sønder og sammen. Men skaden begrensa seg til det - heldigvis!

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er det bare kosmetiske skader. Var egentlig veldig heldig når jeg meide inn i autovernet at jeg ikke tok hele siden på bilen! Eller fronten hvis jeg hadde panikkbremset... traff skjermen og bilen hoppet tilbake på rett kurs. Så når jeg bytter fanger, blinklys og kjøper ny skjerm, får denne sveiset på og lakkert - blir bilen like fin som før :D Dyrt nok da jeg er lærling (3200kr/mnd). Bare delene blir 2000kr.

 

IMG_1639.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det der hadde gjort meg deppa nok ihvertfall :cry: Jeg vraka den første Sierran min på vinter...jeg sovna....dro ut i en brøytekant i ca 70 kmt...den brøytekanten var hard nok til at bilen ble rammeskjev. Var heldigvis midt på natten og ingen andre tilstedet :)

Link to comment
Share on other sites

Det der hadde gjort meg deppa nok ihvertfall :cry: Jeg vraka den første Sierran min på vinter...jeg sovna....dro ut i en brøytekant i ca 70 kmt...den brøytekanten var hard nok til at bilen ble rammeskjev. Var heldigvis midt på natten og ingen andre tilstedet :)

 

dro ut med min ifjor i 60 rett inni en snø haug eneste som blei herpa på min var et knust grøftelys og sprekt spyleveske tank og en liten sprekk i fangeren

 

så litt komisk der det sto jeg ville tippe en mellom 30 og 45 graders vinkel på den høyt traffikerte riksvei 2 mellom kløfta og vormsund

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman
Dyrt nok da jeg er lærling (3200kr/mnd). Bare delene blir 2000kr.

 

Hvor er det du er lærling hen å hvilket fag?

 

Jeg hadde da i det minste 6000kr første halve året jeg var lørningboy

Link to comment
Share on other sites

Dyrt nok da jeg er lærling (3200kr/mnd). Bare delene blir 2000kr.

 

Hvor er det du er lærling hen å hvilket fag?

 

Jeg hadde da i det minste 6000kr første halve året jeg var lørningboy

 

Produksjonselektroniker.

kombinert jobb/skole.

jobb 3 dager uka til 36kr/time

</offtopic> :)

ps. skal utdanne meg videre.

prod.arbeider er kjedelig jobb!

(og tarifflønn 103,5kr.. eehh)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til Hugo sitt spørsmål:

 

Jeg har kjørt begge deler, både piggfritt og pigger og har faktisk ikke noe anbefaling. Kjører nå med pigger (faktisk Nokian Hakkepellita 4 som ble testvinner i bladet Motor) i håp om at bilen skulle sitte bedre, men ble nok litt skuffet da. Vil si at den slipper vel så lett med pigger. Er vel kanskje bare psykisk at jeg foretrekker pigger. Redningen er nok å legge en tung sandsekk i bagasjerommet. Da blir det en annen bil.

Og bensinforbruket blir merkbart høyere.......

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Sjekk denne, Hugo:

http://www.motor.no/pdf/Vinterdekktest_2003.pdf

 

Kanskje du blir klokere på valget av dekk etter å ha sett denne.

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må si piggfritt er direkte skummelt her om dagen. Været har skiftet fra snø til regn, og der hvor det har vært måket er det bar asfalt med vann på. Der det har ligget igjen snø er det blitt tjukk is, også med masse vann oppå. Sistnevnte er veldig glatt fant jeg ut da jeg ville leke litt på en plass.. kjørte sakte inn dit, hvor det var svak helling nedover til siden for bilen, ga en ørliten tapp på gassen i 2.gir i det jeg oppdaget at det var ikke *litt* isete der - det var helt islagt - så jeg bremset panisk i 5km/t, snurret og skled baklengs noen meter til et skilt som stod akkurat der stoppet meg fra grøftekanten :shock: Heldigvis fikk bilen ingen skrammer.

Finner jeg noe sånn is i en sving er det RETT på skogen med piggfritt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...