Jump to content

2,8 EFI i Granada


Vebba

Recommended Posts

Jeg har drevet og luftet ideen om 2,8 EFI i granadaen, vil bare ha mer og mer nå :P Vet av en scorpio 2,8i til salgs som jeg kunne ha kjøpt og skifte motor. Men jeg ser veldig mørkt på akkurat det der med ledningsnettet. Så jeg lurer på:

Nøyaktig hva må gjøres med ledningsnettet for å få en 2,8EFI i granada?

Andre ting som også må gjøres for å få denne til å gå?

Og hvordan blir det med godkjenning? Blir det 2,8i, så skal jeg ha den godkjent som det i vognkortet også ;)

 

Håper på svar :)

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på her jeg, mye arbeid å bygge om fra gasser til efi`?

 

Hva egner seg best med turbo av disse?

 

2.9EFi 12v

2.8EFi 12v

2.8MFi 12v

 

Skal ha twinturbo, men nå lurer jeg på å gå for efi med fullt datasprutsystem i stedet for MFi..

Vil jeg tjene noe på det, eller kan jeg like greit gå for MFi?

 

Begrunn svaret.. ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

ombygging fra gasser til EFI tror jeg ikke skal være noe stort problem...2.9i i hvertfall har ikke rså mye ledninger så det tror jeg skulle gå grett ja...det eneste tror jeg er hvordan man skal få dette inn i kupeen/motorrommet.

 

når det gjelder trimming vil si alle har både fordeler og ulemper...

2.8 MFI har vel det beste innsprut systemet med tanke på høye effekt utak uten oppgradering av systemet, det leverer bensin til nærmere 300hk mener jeg å ha lest.

som singel turbo er kanskje også 2.8MFI bra siden den bare har en "trottlebody" mot 2.8 og 2.9 EFI's 2 og 2 luftmengde målere.

som twin turbo ville jeg personlig satset på 2.9 eller 2.8 EFI siden dette kanskje er enklest her med tanke på de 2 luftmengde målerene og "trottlebody'ene"

og siden 2.9 (er ikke sikker på 2.8 EFI) har mindre komp enn 2.8 MFI er det bare å slenge på en turbo, eller 2 :) , med orginal innmat. toppakningen på 2.9 er visst nok sterkere og bedre enn på 2.8MFI

også har du da de berømte eksos og innsugs kanalene som 2.8 MFI (er ikke sikker, men har 2.8E også 2?)

bare har 2 av mens 2.9 har 3, altså en for hver sylinder :)

også generell trimming: av trimming til 2.8M så er det bare turbo/presse som egner seg (som sagt tidligere, er ikke sikker på 2.8E) så 2.9 egner seg bedre til N/A trimming.

som planene mine er første året: lettre trimma 2.9i siden denne er freskere enn 2.8M'en :)

 

de som har noe å tilføye eller rette på må gjerne gjøre det :D

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Ja, 2 turbo'er og ladetrykk så langt det holder... ;)

 

Nei, jeg vet ikke jeg, skulle hatt 2.8MFi med USA-topper og bygd innsug/eksos selv. Men dette skal vist være ganske vanskelig å få tak i etter som jeg har forstått..

 

Tenkte på EFi fordi det kanskje er lettere å bygge om så man får mer bensin, evt tillegssprut osv.. Datastyring.. Men det finnes da vel noen dyser som passer på MFi'en å?

 

Beklager for å spore av tråden :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

EFi har 150 hk

MFi har 160 hk (noen med 150? Hørte snakk om en regulator som førte til mindre effekt på noen)

 

er i horten no..men skal opp til ålesund om ca 2 uker..kan teste det da jeg....gir tilbakemeld på akkurat det der :)

 

Da venter vi spent på svar i 14 dager.. ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

DANKE SCHØN! B)

 

Hehe..

Venter på ei plate fra Ex-pressed steel panels i england, 3 MÅNEDER leveringstid.. Så da blir det å pusle litt å bli ferdig med litt motor/understell og sånt først.. :rolleyes:

 

Mvh ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest TurboPower

tja..

 

du kan jo f.eks ta en 2.8 mfi motor, montere på efi topper for å gå en vanskelig vei:D , bruke et uansett hvilken som helst data innsprut med fordelerløs tenning eks. Megasquirt.. Så får du kontrollert alt meget bedre enn ford sitt original opplegg. Turbo på denne maskin og du har et godt utgangspnkt.

 

Vil bare bruke fordelerløs tennings selv fra electromotive, innsprut kjøres mekanisk.

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

tja..

 

du kan jo f.eks ta en 2.8 mfi motor, montere på efi topper for å gå en vanskelig vei:D , bruke et uansett hvilken som helst data innsprut med fordelerløs tenning eks. Megasquirt.. Så får du kontrollert alt meget bedre enn ford sitt original opplegg. Turbo på denne maskin og du har et godt utgangspnkt.

 

Vil bare bruke fordelerløs tennings selv fra electromotive, innsprut kjøres mekanisk.

 

lykke til

 

Med Porsche k-jetronic? Kunne ikke ha hjulpet meg å finne et slikt et? Her skal det presses hester og NM...

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

har en kammerat som har alt som trengs for ombygging fra MFI til EFI!

 

han sier at delen som trengs vil han kvitte seg med, så dette selges billig ;)! da han skal ha v8 i bilen sin heller ;)!

 

trenger dere noe info så er det bare å ringe han ;)! 91715163! kan alt på rams hva som må gjøres ;)!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hmmm...funker ikke 2,9 toppene på 2,8 oxo da? mener på det ass..

 

Tror ikke de gjør det.

Pga registret..? Kompis holdt på med det for et lite år siden, men ga opp pga for mye jobb tror jeg.

 

 

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...