Jump to content

Nervøs Bil På Glatta


Guest AnDtHo

Recommended Posts

Skulle kjøre til jobben i stad og tok E6n fra olavsgård mot oslo for de som er kjent, E6n var veldig glatt og det var et tynt snødekke oppå.. På vei oppover ei slak bakke så dro jeg på litt, jeg var som vanlig seint ute til jobben. Plutselig kjentes det ut som rumpa på bilen slapp, samma følelsen du sitter med når du vet at rumpa er på vei ut i en fin sladd. Akkurat her var jeg ikke interesert i å sladde da det var mye biler og E6n er tre felts akkurat der.. Så jeg slakka av gassen og oppdaga at bakhjula spant jo ikke, det bare virka sånn.. Jeg skjønte ingenting og begynte å kjenne ordentlig etter, og det virka nesten som bakenden på bilen dansa, sklei liksom, både mot høyre og venstre. Ikke mye, men nok til å jeg fikk følelsen av at jeg sladda..

 

Hva kan det være som gjør dette? Hovedforinger er akkurat bytta til polyforinger, bilen er senka 40 mm og fjører og dempere skal være greie.. Eneste som ikke er nytt er foringene til bærearmene..

 

Synes det var skummelt å kjøre med, har aldri opplevd det samme på noen annen bil, selv med dårligere understell en det jeg har på sierraen..

Link to comment
Share on other sites

hadde samme problemet med en escort jeg lånte i helga.. der var det mest pga at det var litt lite luft i dekka.. + elendige foringer da, men det hjalp rimelig bra bare å ha riktig lufttrykk i dekka.. merket ikke noe til at det var lite luft når bilen sto stille, men når bilen kom opp i fart merket jeg det veldig godt.. bare såvidt rørte rattet så kjentes det ut som bilen la seg breit..

 

og bare så jeg har sagt det var det ikke mye trykk som manglet.. holdt å fylle 0,4 bar på den bilen iallfall..

Link to comment
Share on other sites

har det ofte her oppe ( mellom bjorli og dombås).

da er det bare at d sporer i veien mellom dvs spor i veien, og bilen ikke legger seg i ett spor, men små skifter mellom spor om går derfor å små "vandrer med rompa". litt dårlig til å forklare. men sjønte du? dette kan bli spessielt ille hvis det er mye snø på veien som er nedtilkjørt, og brøytebilen kommer å brøyter, og høvler veien i "streker".. disse strekene kombinert med breie dek er ikke døy. da må du bare sladde, da merker du ingenting:) dett er er i allefall min forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Alle de sierraene jeg har hatt, har kun gått sielengs når jeg vil det selv.. hva er det med deres biler?.. bytt foringer, eller fyll luft i dekka..

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det var sporete der jeg kjørte, var bare asfalt med is på.. Det med lufttrykket har jeg ikke tenkt på, men det skal være bra da jeg ga beskjed til han som la dem om for meg om å sjekke at alle fire var bra.. Får sjekke det på vei hjem fra jobb etterpå.. Er jo ikke sikkert at han faktisk gjorde det.. :angry:

Når det gjelder bakstillinga så kommer nok jeg til å bytte de siste foringene til poly og montere nye dempere og fjører til våren..

Jeg har nemlig hatt et lignendene problem når jeg kjører fort på tørr asfalt om sommeren, baken virker som den danser litt.. Men ellers er den tight, stiv og fin å kjøre.. :D

Link to comment
Share on other sites

er da klar over at jeg kjører ford.. men jeg vil ikke at den skal oppføre seg sånn fordet. kommer dette igjennom eugodkjenningen f.eks?

Hvis det er slitne foringer som forårsaker det er det ikke sikkert den går igjennom en EU-kontroll, de sjekker jo foringene i understellet.. Jeg har nye hovedforinger i poly, så det er ikke de som er slitne i mitt tilfelle, men den kan være de 2 som holder bærearmene på hver siden de har jeg nemlig ikke bytta.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Sånn er min å! Men min er skjeiv i bakstillinga! Den bytter på det dekket som er skjevt å det som er rett å da danser den liksom sånn fram å tilbake! Den spinner ikke for det er grep på et hjul hele tia så lenge det ikke er stor fart! Kjennes ut som du ligger i breier!

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

jeg har aldri hatt noe problemer med det.. min er senka 40mm den og...
Kan vel kanskje ha noe med at det er sjelden du ikke sladder med vilje da.. hehe.. :P
Link to comment
Share on other sites

Dette problemet oppstår når man senker bilen da Camber'n ikke lenger er i riktig pososjon. selv om man skimser opp bakstiliinga etter senking blir ikke problemet heeelt borte, men det hjelper.
Hvorfor hadde jeg da ikke dette problemet på min 60mm senka golf 2 eller min 40mm senka vectra B?
Link to comment
Share on other sites

Min er ikke senka! Den er skjev! Du ser det med øyet! Ikke at det er det din er, men høres jo likt ut!

Min skal ikke være skjev, har akkurat montert ny stilling fra 2.9.. Hvis den er skjev har selger ljugi til meg.. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Guest Scorpioen84

så lenge motoren trekker på jula så er det jo fare for at den sklir ut når det er ekstremføre ... Spor i veien, som oftest det hos meg når jeg får den følelsen, forhjul & bakhjul velger forsjellige spor i veien, så slår TC inn å det blir bare tull.... :P

 

Tror min sladder bredere mye lettere denne vinteren, senka den i sommer å har ikke kontrolert camber eller noe sånt etterpå... Men det er vel ikke mulig å justere den bak.? Eller.? (scorpio)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slitne foringer som forårsaker det er det ikke sikkert den går igjennom en EU-kontroll, de sjekker jo foringene i understellet.. Jeg har nye hovedforinger i poly, så det er ikke de som er slitne i mitt tilfelle, men den kan være de 2 som holder bærearmene på hver siden de har jeg nemlig ikke bytta.. :rolleyes:

 

hos meg er det omvendt... jeg har nemmelig byttet både foringer og bæearmer forran.. men ikke bak. bilen min har også en dødvinkel på rattet og bilen sporer velig samtidig som når jeg kjører fortere enn 80 virker det som om rumpa sklir frem og tilbake... dekkene er helt nye så ikkenoe problem med dem. ingen som kjenner til dette? dette er ikke bare på snø men hele tiden.. det fungerte bedre med sommerdekk. bilen satt mer da. men man kjennte det ganske greit fordet.. har på folelsen det er noe riktig gærnt i bakstillinga eller noe slikt :( :angry:

Link to comment
Share on other sites

hos meg er det omvendt... jeg har nemmelig byttet både foringer og bæearmer forran.. men ikke bak. bilen min har også en dødvinkel på rattet og bilen sporer velig samtidig som når jeg kjører fortere enn 80 virker det som om rumpa sklir frem og tilbake... dekkene er helt nye så ikkenoe problem med dem. ingen som kjenner til dette? dette er ikke bare på snø men hele tiden.. det fungerte bedre med sommerdekk. bilen satt mer da. men man kjennte det ganske greit fordet.. har på folelsen det er noe riktig gærnt i bakstillinga eller noe slikt :( :angry:

Det er ikke verre en å ha den på en forstillingskontroll og samtidlig be dem å sjekke foringer i bakstillinga di, er du heldig tar de ikke noe for den ekstrajobben..

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort

har hatt samme problem jeg men med en escort mk3..trur og det har noe med camperen og gjøre.ble sånn etter at Mr.BOSCH senka den bak.

aldri vært sånn tidligere den bilen.men den skræver mer enn en bmw i ræva så kanskje ikke så rart den slenger litt hit og dit..godt mulig det er pga klipte fjærer og men...

Link to comment
Share on other sites

Alle foringer osv for- og bakstilling blir sjekka før en 4hjulskontroll... Men cambern er ikke lik på en senka sierra.. høyre hjulet har lit mer. kanskje dette har noe å si.. litt også på åssen slitasjebanen på dekka er. sliter ikke helt likt med senka sierra... hehe

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor hadde jeg da ikke dette problemet på min 60mm senka golf 2 eller min 40mm senka vectra B?

Vel, Golf 2 har "stivt" bakhjulsoppheng som ikke endrer camber ved senking.

 

Om sympromene kom ved dekkskifte, er det jo sansynlig at det er noe med dekkene. Dekktrykk er det første du sjekker. Enkelte dekk passer også dårlig til enkelte biler. Mønster og oppbygning kan korrespondere dårlig med akkurat den bilens vekt og hjulvinkler.

 

Kom problemet etter endring av hjulopphenget (som ved bytte av komponenter) kan det likevel hende at det kun merkes under spesielle forhold. Da er det i alle fall en god idé med en hjulstillingskontroll.

 

En liten idé ang. hjulstillingskontroll på Sierra er å måle ut, for så å laste bilen med 100-150kg ekstra i bagasjerommet og lese av camberen på nytt. Er det noe som er bøyd eller ikke helt perfekt i bakstillinga vil camberen kunne endre seg ulikt.

Edited by Leo

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...