Jump to content

Tips Til Girkasse Til Escort Cosworth


Guest VKH

Recommended Posts

Hei!

 

Ganske ny her, kjøpte i sommer en fin -93 mod. av en som sikkert er godt kjent her men husker ikke nicket. Det er endel som har gått til hæ..... nå så jeg har demontert den for å bygge det gromt. Er litt lei av at endel ryker ofte (ikke det at det er rart med dobbel effekt men....)

Det er mellom 400 og 450hk i motor og differ og kasse skal byttes.

Diffene er jo greie men det er verre med kasse eller innmat til 4x4`en.

Orker ikke være så forsiktig (må jo det til en viss grad da) men det skal jo brukes.

Alle kasser raser vel med nok moment og et godt timet bommgir.

Noen som har erfaring/råd ang Quaife eller Fixit innmat? Eller eventuelt andre merker/kasser?

Gjerne brukt, og det kan ikke koste 100000,-

Tenker på rundt 25-35 tusen, om det er 10000,- dyrere så ta det med. Får jo ikke ny kasse for det men mulig brukt, ikke vet jeg.

Har kun drevet med japsebiler (har hatt Escort Cosworth før da og det falt jo tilbake på det :) )

 

Håper på noen gode løsninger og ser frem til å bli bedre kjent med forumet og miljøet.

 

Hilsen

Vegar

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ganske ny her, kjøpte i sommer en fin -93 mod. av en som sikkert er godt kjent her men husker ikke nicket. Det er endel som har gått til hæ..... nå så jeg har demontert den for å bygge det gromt. Er litt lei av at endel ryker ofte (ikke det at det er rart med dobbel effekt men....)

Det er mellom 400 og 450hk i motor og differ og kasse skal byttes.

Diffene er jo greie men det er verre med kasse eller innmat til 4x4`en.

Orker ikke være så forsiktig (må jo det til en viss grad da) men det skal jo brukes.

Alle kasser raser vel med nok moment og et godt timet bommgir.

Noen som har erfaring/råd ang Quaife eller Fixit innmat? Eller eventuelt andre merker/kasser?

Gjerne brukt, og det kan ikke koste 100000,-

Tenker på rundt 25-35 tusen, om det er 10000,- dyrere så ta det med. Får jo ikke ny kasse for det men mulig brukt, ikke vet jeg.

Har kun drevet med japsebiler (har hatt Escort Cosworth før da og det falt jo tilbake på det :) )

 

Håper på noen gode løsninger og ser frem til å bli bedre kjent med forumet og miljøet.

 

Hilsen

Vegar

Ring Helge Menkerud på Lillehammer.Han har delene du trenger.

Link to comment
Share on other sites

reyland lager 4x4 escort med skyline kasse.blir ikke solgt noen før det er utprøvd.vil komme på ca. 60000 + omsveising av gearkassetunnel.

 

er litt meir arbeid enn det høyres ut,

 

beste tipset eg har er å kjøpe den nye fixit satsen. mykje bedre enn quaife sin.

 

har fixit sjøl og har ikkje hatt noen problem med den.bråker litt men ellers ok

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

les siste fast ford . Og bygg om til 2wd det er det billigste .

 

 

Det er jeg klar over men jeg gir ikke slipp på den 4 hjulstrekken altfor glad i den.

 

Og takk for alle råd, går for Fixit sats tror jeg, om jeg da ikke finner noen annen kasse som ikke

er for dyr.

Link to comment
Share on other sites

Tror du får ha god tolmodighet hvis du skal kjøpe deg fixit. Mener å ha lest på den svenske ford siden att det fort går ett år før du får det du bestiller. Prøv heller å lete etter en brukt en.

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvorfor fixit kassene bråker da?? ikke feil i hopsatt kasse da?? Setter folk i fixit innmat i gamle brukte kasser uten og bytte lager på inngående.utgående kubbe osv..??

eller er det i drvene det bråker?

 

 

Står forrsten fixitkasser tilsalgs i sverige. en ny og en av gamle drevsatts.-. den ene er solgt til norge..

Edited by mr.cossie

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ganske ny her, kjøpte i sommer en fin -93 mod. av en som sikkert er godt kjent her men husker ikke nicket. Det er endel som har gått til hæ..... nå så jeg har demontert den for å bygge det gromt. Er litt lei av at endel ryker ofte (ikke det at det er rart med dobbel effekt men....)

Det er mellom 400 og 450hk i motor og differ og kasse skal byttes.

Diffene er jo greie men det er verre med kasse eller innmat til 4x4`en.

Orker ikke være så forsiktig (må jo det til en viss grad da) men det skal jo brukes.

Alle kasser raser vel med nok moment og et godt timet bommgir.

Noen som har erfaring/råd ang Quaife eller Fixit innmat? Eller eventuelt andre merker/kasser?

Gjerne brukt, og det kan ikke koste 100000,-

Tenker på rundt 25-35 tusen, om det er 10000,- dyrere så ta det med. Får jo ikke ny kasse for det men mulig brukt, ikke vet jeg.

Har kun drevet med japsebiler (har hatt Escort Cosworth før da og det falt jo tilbake på det :) )

 

Håper på noen gode løsninger og ser frem til å bli bedre kjent med forumet og miljøet.

 

Hilsen

Vegar

 

Kjøp ei ny værstigkasse i England

 

 

 

http://www.gearboxman.co.uk/index.html

Link to comment
Share on other sites

vil anbefale deg quaife dersom du skal bruke bilen til daglig. Fix-It bråker veldig mye mer.

 

 

Har du fixit?

 

Den bråker ikke så mye egentlig.

Er helt tyst på 4. gir og bare litt summing på 5.

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvorfor fixit kassene bråker da?? ikke feil i hopsatt kasse da?? Setter folk i fixit innmat i gamle brukte kasser uten og bytte lager på inngående.utgående kubbe osv..??

eller er det i drvene det bråker?

Står forrsten fixitkasser tilsalgs i sverige. en ny og en av gamle drevsatts.-. den ene er solgt til norge..

 

Drevene er dobbelt så grove ca. Pluss at de er mye mere "rettskårne" enn org. Det følger med nytt ingående lager i stål istedenfor det orginale som er i plast.

Link to comment
Share on other sites

Virker ikke dumt, men hvilken 4x4 kasse passer best?

 

FFD(ferguson girkasse, ble brukt i wrc før de kom med x-trac(seqentiel girkasse, samme som sitter i bilen til hafseng), fåes i 6 og 7 giret. Med og uten handbrake release. Er du heldig så kan du finne en girkasse til 60lapper og oppover.

Modifikasjoner: Endre lengde på mellomaksel, og modifisere eksosanlegget ditt. Det er ikke plass for 4x4 eksosanlegget å krysse ved clutchhuset som på en orginal girkasse. Og du må modifisere clutchvaier(beste er å bygge om till hydrelisk clutch.

Billigere alternativ er quife. pris vet jeg ikke.

lykke till

Link to comment
Share on other sites

Drevene er dobbelt så grove ca. Pluss at de er mye mere "rettskårne" enn org. Det følger med nytt ingående lager i stål istedenfor det orginale som er i plast.

 

 

Fått i kassa di magnus? er du fornøyd?

 

Skulle bare mangle at det var med et annen type lager der ja..

for det orginale er altfor dårlig, en stor svakhet i de orginale kassene

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

FFD kassa er sekvensiell ja ;)

 

ffd er vel ikke sekvensiel. er h gir det med dogringer

 

Ang det så passer ikke det i en gatebil i det hele tatt. De kassene skal jo ha overhalin g etter 150 mil ss. Det er sikkert rundt 5-10 000 km, bruker du bilen mye da så er det minimum 1 gang i året.

Link to comment
Share on other sites

Fått i kassa di magnus? er du fornøyd?

 

Skulle bare mangle at det var med et annen type lager der ja..

for det orginale er altfor dårlig, en stor svakhet i de orginale kassene

 

 

Ja har hatt den i en stund nå. Er fornøyd jeg, den har ikke ryki enda.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...