Jump to content

Turbo OHC


Guest oddev

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Mr.Escort

er ikke noen lov som sier at det ikke virker. jeg har ihvertfall kjørt med cossi dyser på is sprut. men du må stille bensintrykket opp.

Link to comment
Share on other sites

mr.escort. var det du som bygde det?

bare lurer på om de bygd om ecu litt, og monterete litt andre reisostorer.

 

Cosworth har lav ohm.

is dyser er høy ohm

 

lav ohm, vil si høy strøm dyser.

 

kobler man lav ohm dyser så kan man få brente dysedrivere, dyser tar kvelden eller heldig, bilen går dårlig.

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort

ecuen er original. hadde den vært bygd om for å være tilpasset cossi dyser hadde den IKKE fungert nå jeg satte tilbake originale is dyser!!

det fungerer med cos dyser på is ecu..

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder det som trådstarter faktisk spørr om så jeg det kanskje hjelpe om jeg legger ut lista mi på deler til iSTn min..

 

Bilen var en 87` sierra med 2.0 liter forgasser motor før jeg begynte, dette har jeg kjøpt for å få de delene jeg trenger for en turbokonvertering:

 

- 2.0 OHC motor med innsprut fra en IS utgave av sierra - Koster 1500-3000,- (jeg bytta den til meg mot noe stereoannlegg greier)

- Motorstyring med hjerne til IS motoren - 500,-

- Ombygd original eksosmanifold så den passer turbo med T3 flens - 1000,- (koster mellom 1000,- og 1500,- for en ombygd manifold, skal du ha ordentlig grenrør koster det mer)

- Garret T3 turbo - 2000,- (kjøpt brukt.. Se etter slakk i kulelagre)

- Intercooler fra Volvo 740 - 400,- (brukt, det finner masse brukte rundt omkring)

- Downpipe med flens som passer turboen - 300,- (er noe hjemmelagde greier)

- Bensintank fra 2.0 ltr doch med pumpe - 250,- (er mekanisk pumpe på forgasserbil)

 

Jeg har planer om å kjøre original sprut og lade ca 0.5, deretter blir det nok litt mods for å øke trykket..

 

- Eneste som mangler på lista mi er slanger mellom IC og turbo, noe som fort kan koste litt.. Kan lønne seg å bruke stålrør og skjøte med slanger.. Antatt kostnad på dette 1000,- (skaffer noe brukt)

 

Samlet pris:

 

ca 6500,-

 

Ikke så ille egentlig om jeg må si det selv, men så har jeg brukt god tid på å finne delene der jeg har fått best pris på de.. Dette er bare ca pris, jobben kommer jo seff i tilegg..

 

Et annet viktig punkt er IS motoren jeg bytta til meg, den er overhalt med nyslipte ventiler og nye pakninger og foringer, dessuten sitter det en gruppe A topp-pakning på den.. Så grunnlaget for turbokonvertering er noe bedre på den en en sliten IS motor som har gått over 200.000km..

 

Har du innsprut eller gasser på bilen du skal montere turbo på?

 

Edit: Ser nå at du har innspruts motor i bilen din fra før, da ville jeg annta at du kan få en ålreit turbokonvertering for 4500-5000,- hvis du er villig til å lete etter deler og kjøpe der du får best tilbud.. Jeg ville nok bytta topp-pakningen din og sett på ventiltetninger bla.. Det er vanlig at de ryker på disse motora.. Originaltopp-pakningen holder ikke lenge under turbotrykk, men jeg vet morty har lada hardt på en biltema pakning før den røyk, så alt er mulig.. :P

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder understell har jeg skaffa forstilling og bakstilling fra sierra 2.9 V6, 5 trinns kasse fra iS og zinterclutch for å ta de ekstra hestene..

 

Når det gjelder godkjenning så er det til dags dato enda ikke godkjent en iS i norge så vidt jeg vet, men jeg og morty har store planer om å få til akkurat det til våren..

Link to comment
Share on other sites

ecuen er original. hadde den vært bygd om for å være tilpasset cossi dyser hadde den IKKE fungert nå jeg satte tilbake originale is dyser!!

det fungerer med cos dyser på is ecu..

er du elektriker?jeg er ikke de men jeg vet nå va motstad er fordi :P

ecu`n VIL være overbelasta! samme f... va du påstår.

TURBO POWER!!"!

 

GeirRuneGarnes

Link to comment
Share on other sites

så lenge komponentene i ecu har god avkjøling eller overdimensjonert til å klare litt større strømmer så kan det gå. men er vel ikke til å anbefale i lengden.

Edited by Nos
Link to comment
Share on other sites

Guest Excaliburzz
Når det gjelder godkjenning så er det til dags dato enda ikke godkjent en iS i norge så vidt jeg vet, men jeg og morty har store planer om å få til akkurat det til våren..

 

Er en i Trondheim som har en godkjent isT.

Målte i benk til 198 hk ved 0,4bar(Og 304hk ved 1.5 bar) og godkjent med dette, forsikringa ble ikke mer enn 400kr ekstra i året :o

Link to comment
Share on other sites

er jo godkjente is er rundtom da. han eg kjøpte motor og understell av hadde fått sin godkjent. såg brevet fra ford der det stod at alt understell var byttett til cosworth. stod også i vognkort at den var godkjent med turbo. skal snart ut å godkjenne min. har fått klarsignal fra biltilsyn ang dette. skal ikkje vere så frykteleg vanskeleg

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er det da ikke flere som godkjenner ist'ene sine da? bare henvise til de og de bila og ha papirer på at du har gjort akk det samme så er jo godkjenning ikke noe problem...litt rart det der...men få tak i personene som har detta og få kopier av papirer osv da..så har jo alle ist etter litt skruing.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

du trenger å få papirer fra eit godkjent verksted at det er cosworth understell som sitter på bilen. da skal den tåle effekt opptil 224 hk + 15% eller noe sånt. så må du bremse bilen innenfor denne effekten. så skal det gå iorden. var dette eg fekk beskjed om når eg snakka med ein biltilsyn mann

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har jeg ikke lest noenting her på forumet om godkjente isT da? Merkelig.. Hvis det er noen her som kjenner noen med godkjent isT så be de legge ut info om det her, pluss hvilken papirer de måtte ha og åssen de gikk frem for å få den godkjent.. Håper mine 2.9 V6 bremser holder til en godkjenning..

Edited by AnDtHo
Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke hørt om noen ist som er godkjent

Har sendt mail til ford og biltilsynet nå, så får vi se hva de skriver..

Når det gjelder godkjente iS så ser det ut som disse er godkjent som ombygde cosworth utifra det som skrives over her, siden de måtte ha cosworth bremser.. Da er det sikkert en annen standard når de kaller det cosworth.. BT driter sikkert i om det er 8V eller 16V topp.. Min skal ihvertfall godkjennes som Sierra 2.0l med turbo.. hehe

Edited by AnDtHo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...