Jump to content

MT75 på ohc


Guest oddev

Recommended Posts

med mindre den passer fra Doch motoren så tror jeg det er vanskelig siden clutchhus og girkasse er støpt i ett på alle MT75

 

Kassa passer rett på ohc motorn.er ikke helt sikker,men tror at orginalt svinghjul/clutch som sitter på ohc motor også kan brukes.mellomaksling er jo forskjellig da.

Link to comment
Share on other sites

kunne jo vært spennende og prøvd t9 kasse på en dohc maskin. lekte litt med tanken på å bygge sierraen om til 4wd, har en scorpio delebil 2.9i 4x4 ghia som har mt75 kasse, og som sagt firehjulstrekk, men hvordan hadde det vært og bygt kassa over på en dohc maskin. hva hadde jeg evt. trengt utenom bunpanne? blir akslene for lange eller? tenker at jeg må sikkert få tak i komplette fjærbein fra xr4x4 eller lign. men er mellomaklingen lik på 4x4 som på vanlig 2wd???? så lenge det er samme kassa, bare 2wd kasse og 4wd kasse.. begge heter jo mt75. forsto det slik at kassa som er på scopioen er den samme som cosworth 4x4 går med.

 

Hvis noen forsto dette jeg skrev så er jeg imponert :ph34r:

Volvo V70 D5

Ford Sierra Cosworth 4x4

X - Ford Sierra Cosworth 4x4 92'mod

X - Ford Escort RS Turbo S2 87'mod

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mt75 finnes i mange utgaver.

V6 med og uten 4x4.

doch med og uten 4x4

cosworth med 4x4. Vet ikke om denne er lik som doch 4x4, men skal ikke se bort ifra at denne er forsterket. Biler med V6 har annet boltmønster til motor. Man får T9 kasse med 4x4 også, men kun til V6. Disse har løst clutchhus, så det er kanskje mulig å bare bytte clutchhus? Vet ikke om du trenger noen hylser eller spacere for å få det til å passe, evt om du må frese av clutch-huset litt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest clapton

Jeg kjører med mt75 på min ohc.. du må space ut utløserlagret 1,5cm som nevt her, du må også kappe et lite hakk nederst i clutchhuset.. olje tapping fra bunnpanne til motor`n vil du aldri få ut om du ikke gjør dette. du må også bruke is starter. ellers er det ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Guest oddev
Jeg kjører med mt75 på min ohc.. du må space ut utløserlagret 1,5cm som nevt her, du må også kappe et lite hakk nederst i clutchhuset.. olje tapping fra bunnpanne til motor`n vil du aldri få ut om du ikke gjør dette. du må også bruke is starter. ellers er det ingen problem.

 

 

Artig :) Det må jeg prøve en gang!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest coolbeer

Jepp dette skulle jeg vist. Har en mt75 kasse liggende, bytta gamle 5trinns t9 kassa imot en t9 4 trinns. Hvis det er mulig(og noen kan gi instrukser paa hva man trenger og hvordan det ser ut) saa vil jeg gjerne bytte mt75 kassa inni is'n min.

 

Venter i spenning :P

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Drar oppigjen denne jeg. Blei vi enige om at eneste man må gjøre er å space ut utløserlagret 1,5cm? Hvor på utløserlagret gjør man dette? Håper på svar a noen som har gjort dette.

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

Drar oppigjen denne jeg. Blei vi enige om at eneste man må gjøre er å space ut utløserlagret 1,5cm? Hvor på utløserlagret gjør man dette? Håper på svar a noen som har gjort dette.

 

Jeg kjører med mt75 på min ohc.. du må space ut utløserlagret 1,5cm som nevt her, du må også kappe et lite hakk nederst i clutchhuset.. olje tapping fra bunnpanne til motor`n vil du aldri få ut om du ikke gjør dette. du må også bruke is starter. ellers er det ingen problem.

 

Her ligger svaret. Du spacer ut. :) Virker interessant, så dette må prøves.

Edited by void
logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_V6

Det enkleste er vel å modifisere selve utløserarmen.

Har gjort det på en T9 V6 kasse fordi clutchen ikke løste ut ordentlig.

 

Det jeg gjorde var å kappe så langt utenfor åpningen til utløserlageret som jeg klarte.

Så laga jeg spacere av stålplater som i mitt tilfelle var 10mm. Sveisa disse på utløserarmen, og så sveisa jeg på den delen som jeg kutta ut tidligere.

 

 

Var dette forståelig da tru... :blush:

 

 

Dette funker helt uten problemer på min bil i allefall. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
Det enkleste er vel å modifisere selve utløserarmen.

Har gjort det på en T9 V6 kasse fordi clutchen ikke løste ut ordentlig.

 

Det jeg gjorde var å kappe så langt utenfor åpningen til utløserlageret som jeg klarte.

Så laga jeg spacere av stålplater som i mitt tilfelle var 10mm. Sveisa disse på utløserarmen, og så sveisa jeg på den delen som jeg kutta ut tidligere.

Var dette forståelig da tru... :blush:

Dette funker helt uten problemer på min bil i allefall. :)

 

 

Nå som topicen er oppe kan jeg også komme med noe jeg lurer på.

 

Dohc`en og 4x4 cosworth har mt75 kassen. men er de HELT like? tenker da på om cosworth kassen er bolt on og om innmaten er sterkere? og da går vel også mellomakselen og diffen fra en cosworth rett på dohc`en da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører med mt75 på min ohc.. du må space ut utløserlagret 1,5cm som nevt her, du må også kappe et lite hakk nederst i clutchhuset.. olje tapping fra bunnpanne til motor`n vil du aldri få ut om du ikke gjør dette. du må også bruke is starter. ellers er det ingen problem.

 

forresten.. bytta du mellomaksling?

logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

Hei. Dette var interessant. Jeg skal sette Ohc i min Dohc bil, og vil helst beholde MT75en i bilen.

 

startern er på feil side

 

Jeg har prøvemontert en MT75 på ohc-motoren på gulvet. Alt passer sammen med org ohc-starter, ohc svinghjul og clutch.

 

Utløser-armen derimot hadde liten vandring.

 

Noenn som har bilde av denne "spaceren" til utløser lagret eller info om hva som blir brukt.

 

Ingen som har bilde?

1cm, eller 1,5?

 

forresten.. bytta du mellomaksling?

 

Mellomaksel på T9 og MT75 er forskjellig.

De ser i alle fall forskjellig ut under bilen.

Mye mulig forskjellig lengde, samt fester på kassa. T9 har splines. MT75 er skrudd på.

- Holder på med garasje hjemme og skrur ikke en dritt!

Har minst 4 Sierraer, 1 Granada, 1 Orion, 1 Rekord, 1 Kadett og ei Hobby-vogn:)

Ønsker å bli kvitt: 4 Sierra stasjonsvogn-dører, 2.9 motor, Astra G HF-skjerm og 5-bolt skivebakstilling.

Mine prosjekter

Link to comment
Share on other sites

Ja, har lest at Morty bruker MT75.

 

Men glemte å si istad, under prøvemonteringa mi, fant jeg jo også ut at clutch-huset manglet feste nederst der Dohcen har feste i alu-bunnpanna! Er dette kritisk tru?

- Holder på med garasje hjemme og skrur ikke en dritt!

Har minst 4 Sierraer, 1 Granada, 1 Orion, 1 Rekord, 1 Kadett og ei Hobby-vogn:)

Ønsker å bli kvitt: 4 Sierra stasjonsvogn-dører, 2.9 motor, Astra G HF-skjerm og 5-bolt skivebakstilling.

Mine prosjekter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

en kammerat må bytte kasse i sierra'n sin (2.0 84 mod) og har fått tak i en mt75.

men en ting har jeg ikke finni noe svar på.

åssen blir det med girkassetravers på mk1? så at det var et spesielt opplegg på det på delebilen med skruer som kunne flyttes og greier.

vil det gå ann å bruke traversen til original kassa?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg må nødt til å bringe denne posten opp på nytt på grunn av at jeg i løpet av noen uker skal bytte ut dohcen med en ohc, og vil bruke mt75'en som står i.

Det jeg lurer på er om noen har bilder av dette, eller kan tegne en instruksjonstegning? Nå har ikke jeg fått sett så veldig mye innvendig i kassa, men jeg prøvde meg litt frem med en type 9 kasse jeg har liggende, og da forsto jeg ikke helt hvordan man fikk spacet ut utløserlageret? Det virket som om det satt rimelig godt fast.

 

Beklager for at jeg må ha det inn med te-skje. :)

Edited by laerdh

'91 Sierra Sedan IST

- Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map

- Ny motor på gang :)

Link to comment
Share on other sites

henger meg på denne jeg og.

hvis cosworth 4x4 har den berømte mt75 kassa.. passer da cosworth svinghjul og clutch i doch kassa da?

sliter med at clutchen slurer på bilen og må ha cosworth clutch og har ikke råd til BW T-5

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nødt til å bringe denne posten opp på nytt på grunn av at jeg i løpet av noen uker skal bytte ut dohcen med en ohc, og vil bruke mt75'en som står i.

Det jeg lurer på er om noen har bilder av dette, eller kan tegne en instruksjonstegning? Nå har ikke jeg fått sett så veldig mye innvendig i kassa, men jeg prøvde meg litt frem med en type 9 kasse jeg har liggende, og da forsto jeg ikke helt hvordan man fikk spacet ut utløserlageret? Det virket som om det satt rimelig godt fast.

 

Beklager for at jeg må ha det inn med te-skje. :)

 

Jeg har montert MT75 på min ohc motor. Det jeg gjorde var å dreide til en ring som var like stor om utløserlageret, og 15mm bred. Punktsveiste ringen på lageret og monterte sammen.

 

 

henger meg på denne jeg og.

hvis cosworth 4x4 har den berømte mt75 kassa.. passer da cosworth svinghjul og clutch i doch kassa da?

sliter med at clutchen slurer på bilen og må ha cosworth clutch og har ikke råd til BW T-5

 

Svinghjulet til cosworth har 9 bolter, ohc har 6. Finnes svinghjul på burtonpower til ohc hvor du kan bruke cossie clutch. Nå vet jeg ikke hvor mye hk/nm du har, men jeg sendte inn org ohc clutch og fikk ordna 4 pot med sinter lameller på min ist, og den er ganske sterk og holdbar.

 

DSC01733.JPG

Edited by void
logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...