Jump to content

Lufte bremser på 4*4 med ABS


Guest Kevin

Recommended Posts

Guest Kevin

Hei

Har holdt på siden kl var 19.00 idag med å prøve å lufte bremser på min Cosworth 4*4 med ABS.

Men tror ikke jeg blir kvitt all lufta,jeg har prøvd med bremsesuger (slik man kopler til kompressor) og jeg har prøvd med den gamle metoden. Så i første omgang,er det noen som kan gi meg en beskrivelse av hvordan man lufter bremser med suksess? :huh: Er det noen egen lufting ab ABS eller noe kanskje?

 

Håper på noen fornuftige svar, er ganske avhengig av den bilen nå... :(

Edited by Kevin
Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er det veldig enkelt å lufte bremser på disse bilene. Behøver ikke å starte bilen, hydraulikkpumpa starter jo når du setter tenninga på første hakk. Du skal ikke pumpe pedalen, og ikke bruke noe annet dilldall. Husker ikke helt, men mener at det er nok å bare holde pedalen halveis inne mens du åpner lufteskruen på en av kalipperne foran, og helt inne når du tar de bak. (eller motsatt...) Hydraulikkpumpa skal ikke gå mer enn 10-20 sek om gangen. Da må du ta en pause på 1 min eller noe. Husker ikke helt nøyaktige tall, men prinsippet er der :P

 

Bare korriger meg noen hvis jeg tar feil ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kevin

En liten oppdatering i denne saken her,bremsene har vel egentlig kanskje vært frie for luft hele tiden. Men mutteren på drivknuten hadde forsvunnet,og det hadde tydligvis innvirkning på bremsene..Så nå må jeg bytte knute og hjullager. Er det noen som har en knute eller vet om det billig sted å kjøpe dette fra så skrik ut..

 

Har også fått tak i en veiledning på norsk angående lufting av bremser på Cossie med ABS så er det noen som lurer kan jeg legge den ut her...?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kevin
gjør det uansett om noen lurer. all info som kan søkes etter senere er god info.

 

Ok skal fikse det når jeg kommer tilbake på jobb..

Link to comment
Share on other sites

Guest Kevin
Når jeg skulle lufte bremser på min dohc 4x4 uten abs, måtte jeg begynne ventre bak for å få ut lufta..

 

Hmmm,det er vel standard det. Saken er at på Cosworth var det en sinnsyk lufte beskrivelse. Skal legge den inn her når jeg kommer på jobben til mandag.

Link to comment
Share on other sites

Guest RACEFIX

Her sto det mye rart.... Gjør som følger:

 

-Med tenninga AV pump pedalen 20 ganger for å tømme vakuumet i bremsekraftforsterkeren

-Luft bremsene FORAN på vanlig måte med pumping, trykk eller vakuum

Skru tenningen PÅ og vent til pumpen slutter å gå (den stopper av seg selv)

-Trykk pedalen halvveis inn og luft bremsene bak en side av gangen. Bremsevesken blir pumpet ut av seg selv, bare hold pedalen inne mens makkeren åpner nippelen bak. Når det kun kommer ren veske ut stenges nippelen.

Husk å følge med nivået på bremsevesken så de ikke trekkes luft inn i systemet igjen.

Det er det hele!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Kevin

Tok laaaang tid men her er beskrivelsen. Skrev den rett av, så får man kutte ned på det man ønsker.

 

Utlufting:

 

*Luft i denne rekkefølgen: Venstre foran,høyre foran,venstre bak,høyre bak

 

*Kople en slange til utluftningsnippelen og senk den andre enden ned i beholder med ren væske.

 

*Skru ut nippelen 2 omdreininger.

 

*Trå bremsepedalen helt inn

 

*Skru til nippelen.

 

*Slipp pedalen opp.

 

*Gjenta prosessen til det ikke lenger er bobler i væsken.

 

*Gjenta så prosessen på høyre calipper foran.

 

*Kople en slange til nippelen bak på venstre side og senk den andre enden ned i en beholder med ren væske.

 

*Skru ut nippelen ut 2 omdreininger.

 

*Trå inn bremsepedalen helt inn og hold den inne.

 

*Slå tenning på.

 

*Vent til det ikke er luftbobler i væsken.

 

*Skru til nippelen.

 

*Slipp pedalen opp.

 

*Vent til pumpemotoren stopper.

 

*Kople en slange til nippelen på høyre side bak og senk den andre ned i en beholder med ren væske.

 

*Skru ut nippelen 2 omdreininger.

 

*Trå bremse pedalen halveis inn og hold den i denne posisjonen.

 

*Vent til det ikke er luftbobler i væsken.

 

*Skru til nippelen.

 

*Slipp bremsepedalen opp.

 

*Vent til pumpemotoren stopper.

 

*Sett tenningsbryteren i stilling OFF.

 

*Fyll opp beholderen til MAX merket.

 

Sånn det var det,da skal systemet være luftet. Dette funket hvertfall bra for meg. Og har brukt det mer en flere ganger.. Bare husk å ha masse væske i beholderen fra starten av. Det går nemlig med en del.. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har drevet å luftet idag, men sliter med at bremsepedalen ikke blir hard. Den går bare i gulvet. Har luftet ut all luft. Jeg klarer å få den hard vist jeg starter den og pumper pedalen til den blir hard, men så når jeg slipper den igjen å venter noen sekunder så går den helt i gulvet igjen.

 

What is the problem?

Link to comment
Share on other sites

Har drevet å luftet idag, men sliter med at bremsepedalen ikke blir hard. Den går bare i gulvet. Har luftet ut all luft. Jeg klarer å få den hard vist jeg starter den og pumper pedalen til den blir hard, men så når jeg slipper den igjen å venter noen sekunder så går den helt i gulvet igjen.

 

What is the problem?

 

Hadde det samme problemet på min, men jeg kjørte meg en liten tur og plutselig startet abs pumpen av seg selv og alt vart i orden hehe.. :P

Ford Escort Cosworth 93mod :)

Ford Sierra Cosworth 4x4 92mod, selges :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...