Jump to content

Bremseskiver (vibrasjon)


Fordman

Recommended Posts

Bremseskiver og klosser ble nylig byttet (garanti) ettersom det var kast i skivene.

Lurer i den forbindelse på hvor mange km en må kjøre forsiktig med de nye skivene (altså uten harde bråbremser).

 

Har til nå kjørt 400km forsiktig med dem.

(Vet av gamle bilen, en Sierra, at det stod 800km på Motorcraft skrivene).

 

Gjelder skiver til Mondeo MKII

Grunnen til at jeg spør er at jeg merket antydninger til vibrasjoner i rattet allerede få dager etter den kom ut av verkstedet.. Hadde håpet at skivene varte lenger enn som så :(

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Bremseskiver og klosser skal tåle normal bruk fra dag en. Men det er vanlig at de ikke biter like godt når de er helt nye. Tar noen dager så skal de være tipp topp :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

har samme problemet på min mk1.. lurer på om skivene ikke sitter helt inntil foran der.. har tatt de av for så å sette de på igjen nå.. håper det hjelper (selv om jeg egentlig regner med at det blir nye skiver.. -IGJENN!!)

-06' VW Touran TDI (firmabil)

-92´ Sierra 2.0 DOHC

 

-86' BMW 320i Coupe

-95' Mondeo 24v Stv.

-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan

-03' Mondeo 1.8 Trend

-88' Volvo 740 gl

Link to comment
Share on other sites

d-link Posted 19.03.2006 - 16:26

Bremseskiver og klosser skal tåle normal bruk fra dag en. Men det er vanlig at de ikke biter like godt når de er helt nye. Tar noen dager så skal de være tipp topp

Dette kan da vel umulig stemme, eller?

Jeg har hørt at man alltid skal "kjøre" inn nye bremser forsiktig (noen mer forsiktig enn andre).

Er dette dokumentert noe sted?

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

alibaba Posted 21.03.2006 - 11:25

Ingen hard nedbremsing de første kilometerene. 400km tror jeg skulle holde i massevis.

Det hørtes mer riktig ut ja.. Er jo innenfor rammene da, men har allikevel noe små vibrasjoner i rattet ved bremsing i høyere fart :( Dette begynte få dager etter skivene og klossene ble byttet.

Er redd Ford bare vil avvise dette ettersom vibrasjonene bare er i det små foreløpig...

 

Finnes der noe enkelt og rimelig verktøy som kan måle kast/skjevheter i skivene (har sett at noe verksteder har dette og at det bare tar få minutter å måle skivene)?

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått riktig så har du vært på Fordverksted og skiftet skiver ? Hvis det er tilfelle så har du delegaranti som dekker nye skiver og jobb. Jeg har vært utsatt for dette selv og gikk tilbake til fordverkstedet og klaget, jeg fikk da nye helt uten noe problemer selv om jeg bare hadde kjørt ca 30 mil.

Ellers så er jo skiver en svakhet på Mondeo akkurat som det var det på Sierra. Det er nok med at du har hatt en litt har oppbremsing og er så uheldig at du kjører i en sølepytt slik at det kommer vann på skivene. Jeg har tatt dette opp med Ford og de er helt inneforstått med det, og sa akkurat som jeg akkurat skrev om vann osv.

Jeg forsøkte med uorginale skiver en gang også men de tålte enda mindre før det ble kast i dem.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at saken kan få et litt annet utfall.

Sjekket med et eksternt firma utenom Ford, de kjente at det var litt slark i begge hjullagrene og mente at det var dette som var grunnen...

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Guest El Chêfe

Bremser og klosser tåler nedbremsing fra dag 1. Hvis ikke hadde det jo vært direkte farlig å kjøre. Stemmer det som en sa oppi her at de vil bite litt dårligere og eventuelt pipe litt de første milene. Men det er bare å kjøre normalt fra dag 1. Tar du 2 nedbremsinger fra 100 rett etter hverandre snakker vi selvfølgelig om noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...