Jump to content

Bytte av bremseskiver på Mondeo 98


Gess

Recommended Posts

Det finnes to måter å bytte bremseskiver på en Ford Mondeo, du har den enkle og den vanskelige.

Den enkle består i en telefon til nærmeste verksted, levere bilen fra seg og hente den igjen med nye fine bremser.

Den vanskelige, er å gjøre det selv. I utgangspunktet en enkel operasjon som pleier å ta halvannen time for begge sidene forran. Slik skulle det ikke bli... :angry:

 

Optimistis og ved godt mot jekket vi opp brodern sin 98 mod 2.0 Ghia og sørget for at den stod trygt, veldig viktig ifølge Haynes boken. Jeg ble litt irritert og overrasket over hvor knotete det var å løsne umbracoskruene/gliderne, men det gikk nå iallefall greit. Boltene som holder rammeverket til calipperen løsnet fint, og det virket som om alt skulle gå veien i dag... So far so good, og alt det der.

De små klipsene som har sørget for at skiven ikke har løsnet ved hjulskift i alle disse år kom også lett og fint av, og der sluttet vel strengt tatt ting å gå min vei. Skiven løsnet ikke. Frem med hammeren!

Et par vennlige dunk senere, les mange heftige slag, fant vi ut at det var på tide med tersen.

Denne ble festet som seg hør og bør, og jeg begynte å stramme til.

Det kom moen små knekkelyder som jeg først trodde var skiven som løsnet, men neida, det var skivens indre del som knakk i ytterkant. Jaja, den skulle jo byttes, så vi bare ga gass med skruing helt til:

 

P3181879.jpgP3181880.jpg

 

Jepp, driten knakk.

 

Det ble litt mer tersing som førte til:

 

P3181882.jpg

 

Tilslutt ble det til å finne frem vinkelsliper og kappe litt i restene av skiven i håp om at det skulle være mulig å komme lettere til. Etter mye kapping og banking var det bare små deler av skiven igjen, og alt så lysere ut. Men skiven hang til siste slutt:

 

P3181883.jpg

 

Etter litt sliping, og smøring var det endelig tid for montering av skiver og klosser, og det ser litt bedre ut enn før vi begynte gitt:

 

P3181884.jpg

 

Har aldri vert borti at skiver har klart å sette seg så godt fast, selvfølgelig var det like ille på den andre siden. Er dette vanlig på Mondeo? :blink:

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

smørte du på kobberpasta når du satte på den nye skiven?

Jeg pleier det, og har ikke problemer med at skivene setter seg...

(kan nevnes at på det værste, har jeg byttet Skiver 4 ggr på et år!!)

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Slengte faktisk på litt kobbergreier ja. Satser på de ikke trenger byttes så altfor fort, smurte gliderne også, så da skal ikke de låse seg så fort og herpe skivene. Krysser fingrene iallefall.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...