Jump to content

Escort Cosworth (anskaffelsespørsmål.)


Guest Satesp

Recommended Posts

Guest Satesp

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg en Escort Cosworth, men har ingen erfaring med ford eller cosworth, derfor håper jeg at noen kan svare på mine spørsmål. Jeg har lest mye på sidene her, og det er tydeligvis mange kompetente mennesker her, håper dere kan svare meg.

 

Jeg vill helst kjøpe meg en utrimmet cosworth for å trimme den selv, men hvordan er det å finne en slik bil? Det er jo nokk av bil som blir annonserte som utrimmet, men hvor sannsynlig er det?

 

Hva er så den største svakheten på disse bilene, etter å ha sjekket på nettet og dette forumet har jeg kommet frem til at drivverk, sikringsboks og sensorer er det mest nevnte problemet, men hvordan er det med rust. Det er jo en dyr bil, så en skulle jo tru at de blir godt stelt med, men hvor er de vanligste rust fellene?

 

Og hvordan er det med holdbarheten når en trimmer en slik bil, jeg har inntrykket at girkassen er et virkelig svakt ledd som er veldig dyrt og få ordnet. Drivaksler og differ blir jo også nevnt. Men hvor mye har kjørestilen og si på disse problemene, jeg har jo lest om nok av escort cosworther i fast for som kjørere med 350+ HK på standard drivverk uten problemer. Min kjørestil er svært pen, og jeg liker ikke å rive i girstangen mens jeg clutcher og aldri slipper gassen. Jeg synes heller ikke det er noe morsomt å rive biler løst på asfalt. Vil en slik kjørestil hjelpe på med å unngå problemer, eller holder ikke drivverket 300++ HK uansett kjørestil.

 

Hvordan er det å skru på disse bilene, er det kun for mennesker som har skrudd bil halve livet, eller det gjennomførbart for oss som er entusiastiske og som greier og holde en volvo 240 turbo velholdt. Jeg har absolutt ingen mekanisk bakgrunn, men jeg har skiftet bærekuler, servo tannstang og registerreim på min volvo 240 uten problem. Jeg har til og med skiftet kupe viten i volvoen, men jeg måtte ha hjelp av en kompis som har lengre og tynnere armer en meg. Det er faktisk sant det de sier om varmeregistret til volvo 240, det er et bevis på at antigravitsjonsfelt finnes, den bilen er bygg rundt et svevende varmeregister. Er det mulig for meg å vedlikeholde og trimme en slik bil uten og se at den lokale ford mekanikeren kjøper seg båt og svømmebasseng, mens jeg kan fylle bensin på bilen en gang i måneden?

 

Håper noen kan ta seg tiden til å gi meg svar på spørsmålene?

 

 

Hilsen

satesp

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo dele med deg mine erfaringer , jeg har bare to cosw en vinge og en 4x4 sedan . Hadde fruen sett og mye penger det går hadde hun skilt seg for lenge siden . De bilene som er til salgs er enten ommbygd fra vanlig eller skrudd i hjel - evntuelt gitt opp og få til og virke ok . En liten opp muntring er de siste escort med liten turbo og P8 hjerne . de er ikke lett og få trimmet derfor noe helere og DYRERE . Etterpå klokskapen får rå - hadde jeg kjent til PRISEN det er blitt , hadde jeg valgt et annet merke .............

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo dele med deg mine erfaringer , jeg har bare to cosw en vinge og en 4x4 sedan . Hadde fruen sett og mye penger det går hadde hun skilt seg for lenge siden . De bilene som er til salgs er enten ommbygd fra vanlig eller skrudd i hjel - evntuelt gitt opp og få til og virke ok . En liten opp muntring er de siste escort med liten turbo og P8 hjerne . de er ikke lett og få trimmet derfor noe helere og DYRERE . Etterpå klokskapen får rå - hadde jeg kjent til PRISEN det er blitt , hadde jeg valgt et annet merke .............

 

 

Har til gode å se en ombygget Escort til Cosworth i Norge.Har kun sett en ombygd Escort til Cosworth og det var i England hvor de byggde om en cab til Cosworth.

 

Er forøvrig masse orginale biler å kjøpe nede i Europa.Biler som ikke er ihjelskrudd og herjet med.Hvis du skal ha en bil som skal kjøres pent som en hvilken som helst familiebil er holdbarheten bra på Escort Cosworth.Er nok litt mere arbeid å skifte regreima her enn på en Volvo,men det er ikke vanskelig.

Bilen er ellers grei å skru på med bra tilgang på reservedeler.

Link to comment
Share on other sites

Alexander Paulsen www.prospec.no skaffer deg glatt uherpede biler i fra sveits!

Etter det eg kan se, er det kanaler, rundt tanklokk og "skjøten" fra a-stolpe til fremskjerm som er rustfeller, sees når du åpner døra i høyde med panseret.

Finnes gode biler om du er tålmodig å leiter, men det meste er vel "oppbrukt" .

Link to comment
Share on other sites

Alexander Paulsen www.prospec.no skaffer deg glatt uherpede biler i fra sveits!

Etter det eg kan se, er det kanaler, rundt tanklokk og "skjøten" fra a-stolpe til fremskjerm som er rustfeller, sees når du åpner døra i høyde med panseret.

Finnes gode biler om du er tålmodig å leiter, men det meste er vel "oppbrukt" .

 

Dra heller ned til sveits og hent bilen sjøl.mye å spare på det.skal ned til Sveits 18 apr og hente en 91 Cosworth.flybilletter for 2 stk kom på 684 kr inkl avgifter.koster ca 4000 å kjøre bilen tilbake til Norge med ferjer,bensin og hotell.

Link to comment
Share on other sites

Jepp...

Prospec (Alexander) var første jeg tenkte på når jeg leste første posten.

Han har vel etter vært skaffet en GOD del Cossier etterhvert, og har BRA peil på dem. Vat han fikk inn en (sist uke tror jeg), som var VELDIG strøken. http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&...iewtopic&t=7502

Går du på nettsiden hans www.prospec.no finner du kontaktinfo i søkk og kav. Han sender landet rundt...

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 2 Cosworther og føler at styrken i bilen ligger i motoren. Jeg er heller ingen mekaniker, men miljøet er såpass stort at hjelp fra andre entuasiaster har aldri vært noe problem. Deler er lett å få tak i og til en overkommelig pris. 350 hk i Escort eller Sierra 4x4 tror jeg er godt innenfor marginene hvis du kjører normalt hardt og ikke herjer. Pass på å sett på de rette trimdelene for å få en optimal bil. Skal du kjøpe bil ville jeg også importert selv som nevnt over eller evt kjøpt gjennom bekjente.

Link to comment
Share on other sites

Bige: Støtter deg på den angående fruen. Å bytte olje offisielt, kan fort bli ny chip, dyser, map sensor osv. uoffisielt. Jøss, jammen ble bilen sprekere etter det oljeskiftet gitt.... ;)

Edited by gary
Link to comment
Share on other sites

Guest mrotor

Har selv en ´93 Escort Cosworth, med Turbonetics 420-hester. Jeg lader 1,5,orginal kasse og null problemer.konklusjon er hvordan kjørestil man har..........donut´s er dyrt :blush:

Link to comment
Share on other sites

det klogeste du kan gøre er bare at finde en bil uden rust. det er ligmeget om motoren går dårligt eller ryger blå. bare karosseriet er uden rust. du kan bruge flere 10000kr på rust og du får intet for dem. men renovere du motoren får du lige precis det du vil have. og vær ikke så bange for modellerne. men kik efter en T25 fra 96(altid køb så ny som muligt) og byg en ny turbo og ECU på. så har du en bil der svare til en T34 bare med bedre ECU og er generalt en nyere bil. rust er trods alt noget der kommer med alderen.

Link to comment
Share on other sites

bige: enig med deg på sånt. er den kjørt av eldre herre så bør det være varmeskjold, sånn plate under motoren, disse dekslegreiene over motorfestene og absolutt så skal blomberingen på bensintrykksregulatoren være der. er alle disse tingene der er nok det mer sannsynlig at den ikke er skrudd så mye på.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Alexander P

BIGE: synes det er litt drøyt å bedømme om en bil er trimmet eller ikke pga av et varmeskjold... (hvis det er det du mener da!)

Escort Cosworth eiere kan nok bekrefte at dette skjoldet har en tendens til å

gå i "oppløsning" varmt/kaldt, varmt/kaldt, varmt/kaldt osv gjennom 13 år og 154.000Km

så er det som regel ikke i god forfatning.. Det fulgt med bilen og lå i bagasjerommet, eieren hadde fjernet det pga det var ikke pent...

 

Alle andre deksler osv som Tommy nevner er forøvrig som de skal være.

Escort Cosworth har forresten ikke justerbar bensintrykkregulator og dermed ingen plombering.

 

Dere er uansett hjertelig velkommen til å se/prøve bilen, DERE BLIR IKKE SKUFFET!!!

:)

Link to comment
Share on other sites

BIGE: synes det er litt drøyt å bedømme om en bil er trimmet eller ikke pga av et varmeskjold... (hvis det er det du mener da!)

Escort Cosworth eiere kan nok bekrefte at dette skjoldet har en tendens til å

gå i "oppløsning" varmt/kaldt, varmt/kaldt, varmt/kaldt osv gjennom 13 år og 154.000Km

så er det som regel ikke i god forfatning.. Det fulgt med bilen og lå i bagasjerommet, eieren hadde fjernet det pga det var ikke pent...

 

Alle andre deksler osv som Tommy nevner er forøvrig som de skal være.

Escort Cosworth har forresten ikke justerbar bensintrykkregulator og dermed ingen plombering.

 

Dere er uansett hjertelig velkommen til å se/prøve bilen, DERE BLIR IKKE SKUFFET!!!

:)

Var vell mere att jeg er i den gruppen "eldre" herre og liker alt "mint" , derfor reagerer JEG på att deksle ikke var der . Og til bilen : den nok bra , liker heller og bli overasket , enn skuffet .

Link to comment
Share on other sites

Guest Satesp

Jøss

Jeg må takke for alle som har bidratt på posten, her var det mye hjelp og få. Jeg tror jeg har sjekket de fleste sidene hvor en kan finne Escort Cosworther til salgs, men det er ingen haste sak for meg å finne en nå, men det som slår meg er at det er svært få Escort Cosworther som har rukket å komme over 200 000 km. Det er tross alt biler som er 10- 14 år gamle, og er de like morsomme og kjøre som jeg tror, så vil det nok fort bli over 15 000km i året på meg. Når det gjelder Sierra bilene så er det flere som har lengre kilometer stand, men det er også flere av dem til salgs, men er det sannsynlig å tro at Escortene har fikset kilometer, og er det enkelt å se om det er juks med speedometeret. Jeg fant en bil som var gått 47 000 km, en 92 modell. http://www.hasbil.no/biler.asp?Cname=425

Er det enkelt å finne ut om denne bilen har korrekt kilometerstand, siden det er en 92 modell er nok alt av foringer morkne pga alder (dersom dem ikke er skiftet), men interiøret burde vel være helt strøken, kanskje falmet i plast fargen. Men vil dere anbefalt og fått bilen testet på naf eller hos ett Ford verksted?

Jeg har også sjekket ut bilene som Prospec har lagt ut på evo.no (hvorfor er de ikke lagt ut på hjemmesiden hans?), den mannen har solgt mange Escort Cosworther, han må nesten være i verdens toppen når det gjelder salg av slike biler!! Ser også at han er med på diskusjonen her. Kanskje han har noen tall på hvor mange han har tatt inn til Norge, og hvordan tilgangen på biler i god stand er i Europa?

 

Takk for all hjelp, og jeg håper dere kan gi meg svar på disse spørsmålene også! :)

 

Hilsen

Satesp

Link to comment
Share on other sites

Jøss

Jeg må takke for alle som har bidratt på posten, her var det mye hjelp og få. Jeg tror jeg har sjekket de fleste sidene hvor en kan finne Escort Cosworther til salgs, men det er ingen haste sak for meg å finne en nå, men det som slår meg er at det er svært få Escort Cosworther som har rukket å komme over 200 000 km. Det er tross alt biler som er 10- 14 år gamle, og er de like morsomme og kjøre som jeg tror, så vil det nok fort bli over 15 000km i året på meg. Når det gjelder Sierra bilene så er det flere som har lengre kilometer stand, men det er også flere av dem til salgs, men er det sannsynlig å tro at Escortene har fikset kilometer, og er det enkelt å se om det er juks med speedometeret. Jeg fant en bil som var gått 47 000 km, en 92 modell. http://www.hasbil.no/biler.asp?Cname=425

Er det enkelt å finne ut om denne bilen har korrekt kilometerstand, siden det er en 92 modell er nok alt av foringer morkne pga alder (dersom dem ikke er skiftet), men interiøret burde vel være helt strøken, kanskje falmet i plast fargen. Men vil dere anbefalt og fått bilen testet på naf eller hos ett Ford verksted?

Jeg har også sjekket ut bilene som Prospec har lagt ut på evo.no (hvorfor er de ikke lagt ut på hjemmesiden hans?), den mannen har solgt mange Escort Cosworther, han må nesten være i verdens toppen når det gjelder salg av slike biler!! Ser også at han er med på diskusjonen her. Kanskje han har noen tall på hvor mange han har tatt inn til Norge, og hvordan tilgangen på biler i god stand er i Europa?

 

Takk for all hjelp, og jeg håper dere kan gi meg svar på disse spørsmålene også! :)

 

Hilsen

Satesp

Prospec.no er Alexander P som svarte litt lengre opp i denne tråden... ;) Lurer du på noe, så kan du sikkert ringe han.

Den blå du la ut link til har vel sikkert gått 147000 tipper jeg...

Link to comment
Share on other sites

en bil fra 92 med en så lav kilometer vil nok høyst sannsynlig være juks. Hos Ford teller den bare til 99999 og derfor er nok sannsynligvis den gått rundt og havnet på 147000km som JHS sier. Vil nok tro at mange fler av cosworthene er gått langt over 200000km da disse bilene er gamle og i tyskland og andre land kjøres det mer enn i norge. Vanligvis vil jeg tro du kan regne 15-20000km i året på en importert bil. Og Cosworth er bare en vanlig bil som blir brukt som en vanlig bil, spesielt i utlandet. Gjerne av "eldre" herrer. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Mye morsomt å lese her :wacko:

 

Finnes biler som er både eldre kjørt, og biler med lav km..

Eneste måten å evt. motbevise det selger sier, er jo å sjekke: referanser til selger, historiken til bilen, bilen, og evt få feks. NAF til gå over bilen, vis man ikke føler at man kan bedømme det selv...

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

en bil fra 92 med en så lav kilometer vil nok høyst sannsynlig være juks. Hos Ford teller den bare til 99999 og derfor er nok sannsynligvis den gått rundt og havnet på 147000km som JHS sier. Vil nok tro at mange fler av cosworthene er gått langt over 200000km da disse bilene er gamle og i tyskland og andre land kjøres det mer enn i norge. Vanligvis vil jeg tro du kan regne 15-20000km i året på en importert bil. Og Cosworth er bare en vanlig bil som blir brukt som en vanlig bil, spesielt i utlandet. Gjerne av "eldre" herrer. :D

 

Det er fullt mulig å finne biler med lav km stand.Lars Kristian som driver Toten Auto fikk tak i en Italia bil,91 Sierra Cosworth som har gått 15000 km.10000 km service tatt i 2001.Bilen er mint condition og ser ut som den kommer rett fra fabrikken.Fineste Cosworth'n som går i Norge av orginalbiler.

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å finne biler med lav km stand.Lars Kristian som driver Toten Auto fikk tak i en Italia bil,91 Sierra Cosworth som har gått 15000 km.10000 km service tatt i 2001.Bilen er mint condition og ser ut som den kommer rett fra fabrikken.Fineste Cosworth'n som går i Norge av orginalbiler.

 

Cosworth-Import tok inn en vingebil som visst nok var gått veldig lite. Denne så veldig bra ut, men det var veldig mye veistøv i motorrommet (dette er ikke på en bil som er gått under 20000km normalt sett), turboen var slitt, det var skiftet bremser og foringer. kan jo forsvares med at foringer blir morkne med årene. åsså var det oljesvetting og. denne hadde servicehefte.

Servicehefte er ingen garanti da disse veldig ofte blir forfalsket i utlandet. Spesielt Sveits og Belgia pga avgiftsystemet deres.

 

Hvordan ellers kan dere vite at en bil er gått 15000km og ikke 115000km? er den godt tatt vare på så er det tvilsomt at du kan se forskjell bortsett fra at den har litt mer støv i motorrommet.

Dette er min mening og tror seriøst at det er omtrent umulig å finne en bil som er gått 8400km og er 14år gammel. Har en tulling kjøpt den for så å kjøre på butikken en gang i året eller noe??

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Og jeg sier ikke at det kanskje kan stemme, men synes det er altfor mange med oppsiksvekkende lav km-stand. Sammenlign med andre biler fra samme årstall. Husk at en sierra cosworth er bare en vanlig familiebil med turbo. Akkurat som Auda A4 1.8t bortsett fra 4x4 da

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe galt med mye KM sålenge bilen er i god stand vel. En bil som har stått i 3 år er ikke det beste det heller.

*mumle noe om "den gyllne middelvei"*

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Cosworth-Import tok inn en vingebil som visst nok var gått veldig lite. Denne så veldig bra ut, men det var veldig mye veistøv i motorrommet (dette er ikke på en bil som er gått under 20000km normalt sett), turboen var slitt, det var skiftet bremser og foringer. kan jo forsvares med at foringer blir morkne med årene. åsså var det oljesvetting og. denne hadde servicehefte.

Servicehefte er ingen garanti da disse veldig ofte blir forfalsket i utlandet. Spesielt Sveits og Belgia pga avgiftsystemet deres.

 

Hvordan ellers kan dere vite at en bil er gått 15000km og ikke 115000km? er den godt tatt vare på så er det tvilsomt at du kan se forskjell bortsett fra at den har litt mer støv i motorrommet.

Dette er min mening og tror seriøst at det er omtrent umulig å finne en bil som er gått 8400km og er 14år gammel. Har en tulling kjøpt den for så å kjøre på butikken en gang i året eller noe??

 

har vært Cosworther i England til salgs som kun har rullet noen mil fra forhandleren.biler som aldri har vært registrert.så også en rs 200 til salgs på ebay usa som hadde gått 200 mil.Bilen til Toten Auto har ikke veistøv i motorrommet og det er nybilluft i bilen når man åpner opp døra.jeg har sett på hundrevis av Cosworther opp gjennom årene,men aldri sett noen så strøken som denne.er flere her på forumet som har sett bilen til Lars Kristian som kan bekrefte at den er som ny.

finnes masse "tullinger" i alle land som knapt nok bruker bilen.En nabo av meg kjøpte en orion i Oslo for et år siden.den hadde gått 20000 km.eid av en gammel mann som hadde tatt kvelden.bilen var ikke brukt de 2 siste årene slik at clutchen hadde rustet fast på splinesen i kassa.bilen sto med skilter og alle avgifter var betalt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...