Jump to content

Sprøyesparkel


Recommended Posts

Holder på med et lite på prosjekt på en Scorpio som skal få seg litt lakk.

 

Den har selvfølgelig noen småbulker som jeg må legge sparkel i.

Er sprøytesparkel en god løsning, eller er dette no drit?

 

Samtidig skal fangerne lakkeres og de har en litt "ru" overflate som må behandles før jeg lakker de slik at det blir helt slett. Kan sprøytesparkel brukes till dette?

 

Takker for svar.

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Holder på med et lite på prosjekt på en Scorpio som skal få seg litt lakk.

 

Den har selvfølgelig noen småbulker som jeg må legge sparkel i.

Er sprøytesparkel en god løsning, eller er dette no drit?

 

Samtidig skal fangerne lakkeres og de har en litt "ru" overflate som må behandles før jeg lakker de slik at det blir helt slett. Kan sprøytesparkel brukes till dette?

 

Takker for svar.

 

bør ikke bruke sprøytesparkel.har en tendens til at man ser synkning i sprøytesparklen etter en tid.Ser ripene under lakken.beste er å bruke en fyllergrunning som har samme egenskapen som sprøytesparkel,men som ikke synker.

Link to comment
Share on other sites

sprøytesparkel er ok hvis man grunner både før man har på dette og etter at dette er ferdig slipt.dette er svææært viktig da som navnet sier er dette sparkel i flytende form. suger vann som pokker .mange prosjekter er gått heden pga feilaktig bruk av sprøyteplast. bruk heller en grei fuller da denne tåler litt vann og fuktighet .

Link to comment
Share on other sites

sprøytesparkel er ok hvis man grunner både før man har på dette og etter at dette er ferdig slipt.dette er svææært viktig da som navnet sier er dette sparkel i flytende form. suger vann som pokker .mange prosjekter er gått heden pga feilaktig bruk av sprøyteplast. bruk heller en grei fuller da denne tåler litt vann og fuktighet .

 

Takker for svar folkens!!!

 

Får man kjøpt fuller på f.eks mekonomen? Har aldri sett noe som heter fuller i hyllene på noen butikker.

 

Kan dette brukes både til bilen og fangern?

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

spray filler har dem på clasohlson ok mekonomen ;)

 

Nice! ;)

 

Hva med bruksområde? Fangere og bil ?

Edited by cthansen

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

fuller brukes overalt på bilen.når du skal sprøyte fangere så er de3t viktig at du har oppi litt mykningsmiddel, da plast "lever" utvider seg og strekker seg når det er varmt og krymper i kulde. hvis det er snakk om ikkelakkerte fangere må du ha på min 2 lag med plastprimer.dette er en 1 k primer som skal legges i et svært tynt strøk. .ellers er det bare å blande etter anvisning og sprøyte . husk at du skal bruke en større dyse enn ved vanlig lakk da fuller er tykkere i viskositeten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Jeg har selv prøvd noen forskjellige spraysparkler.. dvs sprayboks.. Min konklusjon på disse er MØKK.

 

Vet at det finnes skikkelig sprøytesparkel. Slik man blander på samme måte som lakk, men har aldri prøvd det.

 

Det er jo tross alt litt ok når man har sparklet og pusset i 3 uker, for deretter å grunne bilen, pusse ned, og SE alt ble jo bra jo..

Det er en fornøyelse i seg selv det..

 

Til støtfangere og slikt er det viktig å huske plastprimeren først.. Vask plasten grundig med silikonfjerner, og spray alt med grunningen.. Deretter vanlig grunning og lakk, iblandet "lakkmykner"..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv prøvd noen forskjellige spraysparkler.. dvs sprayboks.. Min konklusjon på disse er MØKK.

 

Vet at det finnes skikkelig sprøytesparkel. Slik man blander på samme måte som lakk, men har aldri prøvd det.

 

Det er jo tross alt litt ok når man har sparklet og pusset i 3 uker, for deretter å grunne bilen, pusse ned, og SE alt ble jo bra jo..

Det er en fornøyelse i seg selv det..

 

Til støtfangere og slikt er det viktig å huske plastprimeren først.. Vask plasten grundig med silikonfjerner, og spray alt med grunningen.. Deretter vanlig grunning og lakk, iblandet "lakkmykner"..

 

Jeg har på boks. Når du forklarer fremgangsmåten på fangerne så nevner du ikke sparklet.. :P Men det er altså lakken som skal ha mykningsmiddel?

 

Jeg prøvde et lite område på en gammel fanger med det sparklet og det ble knallbra :D

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

både lakk og fuller skal ha mykningsmiddel.da begge disse vil berøres av plastens bevegelser. mange bruker kun mykner i lakk .med det resultat at lakken som regel sprekker..anbefaller dere å bruke skikkelige varer .ikke det som er på boks. med mindre man bruker standox non stop fuller. denne er lik på boks som til vanlig sprøyte.

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Enig mikke.

 

Har man råd så bruk skikkelige varer..

Men det finnes endel varer av billigsorten som også er gode.. Må bare ha nok erfaring og stort nok grunnlag for å si at det er bra..

 

Selv brukte jeg biltema zinkprimer aller først, på alt sveise-slipearbeid i alle år.. Aldri noe problem med den.. Gir godt festegrunnlag for toppstrøk også..

 

mykner i alle strøkene ja..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...