Jump to content

Opgradere bremser på Frosken


Guest Rumhunden Leika

Recommended Posts

Guest Rumhunden Leika

Hej alle her på FMCN...

 

Er mit første innlegg men har brukt forummet en del og fått mange gode tips! THANKS!

 

Jeg skal bytte skiver foran på en 1995 Scorpio "Frosken" 2.0 16V Automat...skiverne er skeive, har slått sig eller noe og hele bilen rister noe så jævligt ( bare når jeg bremser lett, ikke ved kraftigere oppbremsing )...jeg har eid bilen i et par måneder og vist hele tiden at jeg måtte bytte, ergo den ristet allerede da jeg kjøpte den.

 

Har hørt mye rart om originale Ford skiver, disse vil jeg da ikke kjøpe...min mekaniker er verkssjef på Ford her hvor jeg bor og mener at klosser som er designet til at slipe lett på skiverne konstant ville løse problemet ( kanskje ), han har ikke store erfaringer med annet Ford sine "originale" deler...han monterer selvfølgelig de skiver som jeg vil ha på bilen...

 

Og dette bringer mig til mit egentlige spørgsmål:

 

Jeg tenker og kjøpe de ATE Power Discs fra Mekonomen, sammen med de Mintex klossene de har. Er de bra; jeg driver ikke med banekjøring ( det er jo Frosken vi taler om :P ), men kjører "inspirert" der hvor jeg vet der ikke er fotobokser osv.

 

Vil altså ha best mulig bremseevne uten skiverne blir skeive og vil kjøpe de så snart som muligt ( mekonomen er jo enkelt og tæt på hvor jeg bor )...

 

Hva mener I?

Link to comment
Share on other sites

Guest RSabuser

Har ikke erfaring med ATE sine bremser men hadde akkurat samme problemet som du har med risting når jeg kjøpte bilen, men jeg kjøpte orginale ford skiver til min og har ikke hatt problemer etter dette.

Har kjørt ca 40000km på disse skivene og fremdeles er de helt ristefri, og jeg kjører ikke akkurat bestemor's kjøring med diesel'en min :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rumhunden Leika

Nej jeg også snakket med flere som ikke har noen problemr med de originale skiverne...Men jeg tenkte at der kanskje var litt mere bid i de fra ATE... de har jo sånne grooves og grejer...og så er de jo ikke så mye dyrere heller...får desuten en del prosenter på Mekonomen...

Link to comment
Share on other sites

PÅ ene Scorpioen har jeg Brembo skiver og Mintex klosser og disse ble helt j.vlig med kast i og måtte dreies. På prosjektbilen er det originale skiver og klosser og de er helt perfekte.

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Guest Rumhunden Leika

hmmm...foreløbig ser det jo ut som om at de originale er ganske OK...mekanikeren har jo de liggende og de kan blive sat på nå i morgen hvis jeg vil...jeg håbede at der var noen herinne som hadde erfaring med ATE sammen evt. klossene fra Mintex...men originale er vel greie nok de! Desuten er det jo garanti også, så han ( mekanikeren ) vil uanset bytte de hvis de kaster sig ( siger man sånn, jeg er dansk :blush: )

Link to comment
Share on other sites

Guest Rumhunden Leika

bestemt ikke noe banekjøring...ville jo nesten være synd det og...er jo en 1 eiers bil ( bare kjørt 85000 da jeg fik den )...

Nej bare litt aktiv kjøring nå og da...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rumhunden Leika

Ja så er der bestilt ATE power discs og ATE klosser...skal montere i helgen...så gjenstår bare å se om det funker!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rumhunden Leika

Jeeeez...de så jo helt rå ut....må bli neste gang da...jeg har jo bestilt ATE Power Disc....:-(

Link to comment
Share on other sites

Guest Rumhunden Leika

Yup det er 4x108...hentede dem i dag....ser bra ut som sagt...men nu lurer jeg på at lakere kaliperne...Eiker Motorshop selger sånn lak man påfører med pensel...tenkte pså sølvgrå ville se passe ok ut...rødt eller noe blir for harry på mine 15 tommer alu... :D

 

Selvfølgelig off topic, nogen som har erfaring med at lakke kaliperne...må man slipe først; og med hva da? Eller holder det at rense med sånn Bremse rens på spray?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rumhunden Leika

cool...kanskje jeg til og med kan bruke bengalak...jeg tenker mest på varmeutvikling og derav lukt?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rumhunden Leika

Så fik jeg skiftet til ATE Power Disc's...

 

ate0si.th.jpg

 

Jeg hadde egentlig tenkt at mekanikeren skulle gjøre det, men så besluttede jeg mig for å gjøre det selv...

 

Det gik jo fint selvom det var første gang jeg selv byttede bremser.... :blush:

 

Foreløbig kjenner jeg ingen forskjel, men der er selvfølgelig en liten innkjøringsperiode på 200 km...og så skal de testes skikkeligt...

Edited by Rumhunden Leika
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...