Jump to content

Tar lang tid før motor blir varm?


Guest murphy

Recommended Posts

Guest murphy

Kjøpte den i vinter, men synes det tar lang tid før motoren blir varm. Er montert dieselvarmer på den, hører/lukter/ser at den går.

Klimanlegget begynner å blåse varmluft etter 1-2 minutter, men feks når jeg kjører til jobben ca 2 mil/20minutter med flat/litt nedover vei så får ikke motoren driftstemp på denne strekningen. Kjører av og til en caddy tdi på samme strekningen og den blir varmere selv om den ikke har noen diesel varmer.

Noen som har en slik bil og kan fortelle meg om dette er normalt?

Edited by murphy
Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil

disse bilene forbrenner så rent at di ikke utgir så stor varmegang som mange andre motorer.. derfor tar dette lengre tid.. samme som på Nyere audi 1,9Tdi Pumpedyse motorene..

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Diesel generelt blir seint varme.... Dette kommer av at de er mer effektive enn bensinmotorene... Går mindre varme i blokka... Helt normalt...

Link to comment
Share on other sites

Diesel generelt blir seint varme.... Dette kommer av at de er mer effektive enn bensinmotorene... Går mindre varme i blokka... Helt normalt...

 

Fattern har en Opel Astra DTI og det tok lang tid før den ble varm dær også. Han fikk montert en sirkulasjonspumpe og nå blir bilen varm med en gang.

Fjernet grunnet størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Guest murphy
Fattern har en Opel Astra DTI og det tok lang tid før den ble varm dær også. Han fikk montert en sirkulasjonspumpe og nå blir bilen varm med en gang.

 

Det er det jeg lurer på også, siden det tar forholdvis lang tid, selv om det er varmer på denne. Før jeg kjøpte denne, prøvekjørte jeg enn 2000 tdi, mener å huske at den ble varm mye fortere

Er det noen som har en lik bil? Hvor lang tid tar det før den har driftstemp?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp igjen denne tråden.

Jeg har 04 Mondeo 2.0 TDCI 115 Hk.

Får god varme i cupeen, men maskinen vil liksom ikke bli driftsvarm.

Kan jeg bytte termostat? Er det sånn gammeldags termostat inne i kjølekanalen?

Tror ikke kjøleviftene går unødig, Kan det hjelpe med god gammeldags papp i grillen?

Synes det er ille at ekstravarmeren skal måtte gå hele tiden.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte min Mondeo 2.0 TDCi stasjonsvogn 115hk (2004), hadde jeg store problemer med at nåla til varmeapparatet viste alt for lav temperatur.. Dette viste seg å være en føler som var defekt.. Fikk byttet den på verksted. (varmen i kupeen var helt ok hele tiden) etter dette blir motoren var etter ca 10 - 12 minutter kjøring i 0 - 4 grader ute temperatur, noen opp og noen ned bakker.

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar tak i denne tråden på nytt selv om det var jeg som postet siste innlegg her..

 

Jeg har nemlig fått det problemet at bilen ikke holder jevn måling på varmen. det vil si at det for det første tar en stund før bilen blir varm.. og den må ha motstand i form av oppoverbakke eller høy fart for å bli varm. Når den først har blitt varm (nålen peker rett opp) kan den variere ganske mye nedover.. kommer jeg på flat vei, eller nedover bakke, kommer nålen ned til første merke på normal området.. og beveger seg litt opp og ned.. i trege bevegelser.. det vil si at den ikke spretter opp og ned, men beveger seg altså..

 

Kupe varmen er ikke dårlig, men har helt klart merket bedre.. selv i splitter nye biler (Ford S-Max, Citroen C5 osv) Merker heller ikke at varmen i kupeen varierer.. ser at det er flere som sliter, men jeg har aldri sett/hørt og / eller følt hvor varm den skal bli..

 

Er litt usikker på om det er tempføleren.. noen forslag? Har det for meg at diesel varmeren begynner å bli lite effektiv.. kommer en del blå røyk av den..

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...