Jump to content

Instrumentpanelet i sierran fusker(nederste post)


Guest Sierra råner

Recommended Posts

Guest Sierra råner

Bytta motor på Sierran i går.. Bytta, pluggledninger, fordeler, plugger på den også, rensa gasser og stilt tenning(grunn instilling) Men alikevel plopper den og sviver dårlig på lavt turtall..

 

Som om den går på 3 sylindre bare :wacko:

 

Høggerimotor detta, damekjørt, og den var fin i følge høggeriet.. men vet nå ikke jeg.. Skal stille gasser og finjustere tenning..

 

Kan være at ventilene må slipes eller?

 

Noen formeninger ?

 

Og noen som har koblings skjema på sikringsboksen til 89 sierra 2.0L ? Må sette på relèene på riktig plass, men trenger koblingsskjema :P Også må jeg vite hvilke plasser det skal sikringer og ikke ;)

 

 

En ting til, Fikk jo starta motoren, og var blinklys som blinka fort!! og bremselys funka, på høyreside(nye pærer over hele bilen, først brukt i dag) Hva kan være feil ?

 

Også instrumentpanelet.. Ikke noe som virker der heller.. Speedo og turtall er dødt, og det går ikke på strøm engang :ph34r: Bensinmåler er helt fucka.. Står på 30liter, og den forstsetter å stå der når bilen er avslått(står også uten batteri nå) så jeg vetta **** hva som er gæærnt.. Noen som vet??

 

 

haha, visste det var mer :P Eksosanlegg.. Det har gått av rett under akselen.. Har bakerste lyddemper, men mangler et lite stykke da.. Går ann å finne seg en stubb og sveise dette sammen ?

mvh

Edited by Sierra råner
Link to comment
Share on other sites

har di justert tenningen til litt fortenning? på inj skal det være mellom 8->12rader fortenning.

 

bensinmåleren viser alltid den mengden bensin som er på tanken med og uten tenning på, min gjør ihvertfall det :D

 

blinklysene kan jo ha dårlig kontakt en plass.. eller blinker alle blinkerene?

 

eksosanlegget er bare å lappe sammen..

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

Er en forgasser motor ;) Tenningen er grunninstilit av Ford Entusiast og bilmekaniker.. Han skal se over litt mer ja..

 

Bensinmåleren sto på 15liter når jeg kjøpte den, har imellomtiden vært ute med panelet, og tatt av målere og satt sammen igjen(alt på null)

Nå står måleren på 30liter, altså halv tank :lol:

 

Alle blinklysene blinker, tror jeg.. :P må jeg jammen se etter om ;)

 

Blir vel å lappe eksosen ja.. Har noe falskluft ved manifol > eksosanlegg.. Slipe bort gamle pakningsrester og sette på min hele, dog ikke nye pakning så skal det fungere ?

 

takker for alle veiledene svar :D

 

Edit: På en kompis sin sierra(samme motor osv) så detter bensinmåleren ned når tenninga er av... Det gjør den ikke her.. ergo. noe stemmer ikke, men hva ? :P

Edited by Sierra råner
Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner
ble så du fikk i ny motor ja ! mye ga du btw ?

 

 

ja fikk tak i på høggern.. Søskenbarnet til mora til selve høggern sin gammelmotor :P lol, skulle være perfekt, men så var ikke tilfellet.. kjøre litt å stille, og høre hvordan tomgangen er.. sviver bra på turtall, men på tomgang er den stygg..

 

Ga 2,5k for motor med dynamo og relè til bilen.. Grei pris eller dyyrt ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner
min måler detter ikke ;) og en virker 100 % :P

 

hm :P rart ^^ menmen, skal sjekke ut dette..

 

Ingen andre meninger om spørsmålene her ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

Bilen er 89, de kom med intrumentpanel uten rpm..

 

Det er i tilfelle byttet til et med da det ser finere ut.. Men aner ikke modell på instrumentpanelet med rpm måler..

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

Updates fra dagens økt...

 

Sveisa eksosanlegg i dag, siden bakerste potta var kappa og det hang bare en liten stuss fra koblingen ved dekket.. Så fant meg en mur rør som jeg tilpassa og vinkla til.. sveisa sammen dritten å heiv det på.. Ser nå at det ble litt feil vinkla siden skjøten ligger under understellet bak :P også går det oppover mot potta, menmen.. greier seg til jeg får tak i nytt.

 

Fikk også tak i alle relèene til bilen i dag(fikk de gratis fra høggern faktisk), smekka dem på, sjekka sikringer osv. Har lys nå, men jeg har IKKE langlys :blink: Pærene til kjørelys og tåkelys bak er ikke påsatt da jeg ikke har rett sokkel(sånn vinkel greie). Men langlyset ja, funker ikke..

 

Er H3 pæra som er langlys, sant? Jordingsfeil eller hva kan det være ? er sikringer til dem(20ampere) Har kjørelys og parklys, men ikke fjernlys.. Han som hadde bilen før meg har gjort så mye rart med elektronikken at jeg aner ikke.. Ligger ledninger til forskjellige lys og dritt at fy(ligger løst og avkappa, men tilkobla orginal ledningsnett.. Hva kan det være?

 

Blinklysene blinker megafort.. ikke noe tidsforsinkelse på dem :wacko: Hva kan det skylles?

 

Det er bare det ene bremselyset bak som fungerer(venstre) Hva kan være feil med høyre bremselys?

 

Turtall, bensinmåler og temp måler funker ikke, men speedo funker.. Hva kan det være?

 

Kjørte varm bilen nå ista, og da gikk den normalt på tomgang :D Fjuska ikke eller hoppa over ei tenning.. Så kansje det ble bra i motor nå(håpe inderlig) Er vel bare når den er kald den fjusker litt..

Skal finjustere tenninga på den da..

 

Men gassen henger seg litt noen ganger.. Du kjører på turtall og stopper opp, holder inn clutchen.. men gassen henger igjen litt, før den detter på tomgangsniva.. Hva kan det være? WD-40 i gasser strømpa og fjøra? Hørt at weber gasserne på sierra har en tendens til å henge seg opp noen ganger?

 

Ellers er bilen god å kjøre, alt er i tipp topp stand bortsett fra det, tror ikke jeg har glemt noe nå :P

Bare elektronikken igjen egentlig og litt finjustering av tenning og gasser?

 

Noen meninger eller ? :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

Alle pærene på begge siden blinker med blinklysa.. Så er ingen pærer som er feilen.. må være noe annet :S

 

Skal smøre gasser ;)

 

Tommelom: Har ikke sjekka det enda, men sp0ers om det blir i dag om snøen gir seg <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

hehe ingen problem å fixe disco lysa dine :D bare å nappe av kontakten inn på pæreholderen å gjøre den skikkeli rein for irr\korrusjon, samt nedi der kontakten står, i kontakten er d to pinner på hver av ledningene som går inn i den, klem dem litt sammen,du vil skjønne hva jeg mener når du ser på kontakten, ihvertfall,gjør alt av kontakt flater reine så vil nok lysa dine funke :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

Takk for el-hjelp :D Jeg er selv blank på el.nett :P

 

WD-40(CRC) fungerer det ? er jo "verktøy på boks" :P

 

Skal gjøre som dere sier, så blir det en update på hva som skjedde ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner
Syns det var litt vel dyrt for den motoren ja..

Skal fint gå an å få tak i en bra motor til tusenlappen..

 

Håper du får fiksa den da! ;)

 

 

tuselappen.. Skal vel gå ann, men da må man vel overhale alt.. tror ikke en motor til tusen kroner er strøken.. 2 tusen for motor betalte jeg og 3-400 kroner for dynamo og 100lapp for 10+ relè og instruksjonsbok til sierra..

 

 

 

Forresten, var ute nå nettopp å sjekka hva som kan være feil med at bensin- og temp måleren ikke fungerte.. er jo lett å vri på dem og dem stiger bare du holder dashen opp ned, så det kan være det som er fucka.. Målte jo polene på dem da.. 0.08 ampere på tempen og 0.12ampere på bensinmåleren på instrumentpanelet.. skal funke da ? :D Skal fylle opp tanken helt på den også sjekke om bensinmåleren funker da..

 

Fikk stilt ned alle målere nå så da er det ihvertfall et utgangspunkt.. Men trenger et batteri først, noe jeg kansje får av en kompis snart ;)

 

Turtelleren derimot tror jeg blir værre.. Siden dette er ettermontert(byttet instrumentpanel til et med RPM) så må man jo også koble om litt.. Fant en rød og en blå ledning som var koblet til ledningsnettet fra panelet og til coilen.. Målte litt inni bilen og det er kontakt fra skjøten(på ettermonterte siden) til kontakten som skal inn på inst. panelet.. ;)

 

Altså feilen må enten ligge i at det ikke er skikkelig kontakt på coilen? eller rett og slett at RPM'en ikke funker :unsure: Prøvde og måle litt inni den å men jeg vet ikke hva eller hvor jeg skal måle for kontakt såeh, satser på at det ikke er riktig tilkobla coilen ;)

 

Jordingsfeil på bremselys bak samt blinklys tar jeg en dag det er varmere, for fy jeg holdt på å speke ute nå.. DET SNØR!!!!! :(

 

Ta ut sikringsboksen å sjekke tilkoblinga til relèet for langlys må jeg også..

 

Har ikke langlys, men kjørelys har jeg.. relèet klikker, men får ikke langlys, så det er vel noe overledning eller dårlig kontakt der en plass ;)

 

PS!!!! Trenger koblingsskjema over ledningsnettet på Sierra, noen som vet hvor jeg kan få printet ut det fra nettet, eller noen som har det ? Er evig taknemlig om noen kunne funnet det til meg :D

 

Noen synspunkter ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm

 

her finner du el skjema :)

ang rpm måler, så skal du bruke den grønne kabelen fra coilen :)

 

Tusen takk for el-skjema :)

 

Den grønne kablen fra coilen.. ok ;) Men hvor skal den andre da ? :unsure: Er jo to kabler som går dit..

 

Skal få tatt et bilde av hvordan det er tilkoblet så kan dere vurdere hvorvidt det er rett eller ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

hm, mye nyttig i el skjemaet der..

 

Men jeg skulle hatt koblings skjema.. Altså tegning over alle ledninger, hvor de kommer fra, hva de er til og hvor de går og til hva..

 

Finnes det ? skulle gjerne ha hatt det altså :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

sjekka coilen nå i dag.. Fra rpm ledningene til coilen er det kontakt..!

 

COilen har pluggledninga som går i midten, må ene siden så er det en kontakt med grønn ledning som forsvinner i et ledningsnett og kommer opp igjen i form av 2 grønne ledninger.. der er blå og rød ledning fra rpm måle koblet på. Og det er gjennomgang med strøm fra pluggen som festes i coilen til koblingene til rød og blå..

 

Så hva kan være feil da ? :o

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...