HPL Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 Casen er som følger: Den går ikke bedre enn en Lada på 55 hk! (Kjennes hvertfall slik ut!)(Focus stv'en til fruen går faktisk BEDRE enn min nå!)Dette er syntomene:-Fjusker ved (forsøk på) akselerering...-Ikke mer "å gå på" når jeg passerer 3500 o/min.-Det kjennes ut som om bilen ikke får nok luft/bensin.-Bilen bråker når jeg gir gass. Historikk:-registerreim og vannpumpe ble byttet for 8-900 km siden... HVA kan det være?? 1998 Volvo S80 - 231hk
Guest Tracid Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 (edited) Tennplugger? Edit: Er ikke turbomotor? Edited May 15, 2006 by Tracid
HPL Posted May 15, 2006 Author Posted May 15, 2006 Tennplugger? Edit: Er ikke turbomotor? Nei, ikke snurre nei! (Desverre...)Det er en standard 105hk 1.8l 16v maskin... 1998 Volvo S80 - 231hk
thewizard Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 noe så enkelt som kondens på bensintanken? Escort RsTurbo S2
M-ic Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 Defekt kat? Ta ei gummiklubbe og kakk til kat'en. Hører du en skranglelyd, er det bare å reparere(eller fjerne).
HPL Posted May 15, 2006 Author Posted May 15, 2006 Bare kom med flere forslag...Jeg skal sjekke bilen i morgen, så får vi se. Den går greit å kjøre, men blir den ikke bedre snart, spøker det med turen til Gardermoen... 1998 Volvo S80 - 231hk
HPL Posted May 15, 2006 Author Posted May 15, 2006 Går den på alle`? Ja, den går på alle sylinderene ja... 1998 Volvo S80 - 231hk
MaxXximA Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 Luftmengdemåler?? Kan være enig med sistemann her,ja... jaffal på noen av symptomene...spesielt hvis du tilfeldigvis kjører med KD-filter: de kan avogtil sprekke i den blå gummien,der du fester filteret, og da suger den jo inn masse dritten luft, og da ryker LMM... men då ville den nok fusket på tomgang også, kanskje? ..men eg e'kje så teknisk, at eg kan si om det er pga LMM den fusker,eller om det bare er fordi bilen avogtil suger inn masse ekstra luft, gjennom den sprekken... Var jaffal det som skjedde på Max'en min for et par år siden.. *Har blitt en JapseJævel* :-D '73 Datsun 160b '97 Nissan Maxima x- '89 Subaru E12 x- '85 Ford Scorpio 2.8 4x4 <--savner! x- '86 Ford Scorpio 2.0
HPL Posted May 16, 2006 Author Posted May 16, 2006 LMM har slått meg også..Jeg har forøvrig ikke KD (hadde på forrige bil, men for mye lyd fra det), jeg har KN i stedet... Bilen går gjevnt å fint på tomgang og opp til ca 2500 o/min... 1998 Volvo S80 - 231hk
Guest Trond Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Casen er som følger: Den går ikke bedre enn en Lada på 55 hk! (Kjennes hvertfall slik ut!)(Focus stv'en til fruen går faktisk BEDRE enn min nå!)Dette er syntomene:-Fjusker ved (forsøk på) akselerering...-Ikke mer "å gå på" når jeg passerer 3500 o/min.-Det kjennes ut som om bilen ikke får nok luft/bensin.-Bilen bråker når jeg gir gass. Historikk:-registerreim og vannpumpe ble byttet for 8-900 km siden...HVA kan det være?? har bilen vært sånt siden du skifta registerreim?
HPL Posted May 16, 2006 Author Posted May 16, 2006 har bilen vært sånt siden du skifta registerreim? Nei, kom vel egentlig rett etter tror jeg...(Jeg kjørte veldig forsiktig de første 10-15 mila... 1998 Volvo S80 - 231hk
Trones... Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Ville sjekka registret en gang til jeg... Spes vis du får en liten bankelyd ved gasspådrag.Kan du ikke forklare hvordan bråkelyden er??Dumt spørsmål--- men står nå pluggledningene på rett plass på "coil`en" ?? Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
HPL Posted May 16, 2006 Author Posted May 16, 2006 @Trones...: Ja, pluggledningene er ikke rørt siden jeg kjøpte bilen, så de står nok rett... Bråket kan minne om hull i eksos deler langt framme(kat./manifoil). 1998 Volvo S80 - 231hk
Trones... Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 oki... Regner med at eksosanlegget ditt er sjekket Ta og hør med FORD hva de skal ha og koble komputeren på bilen din.(mener det ikke er så dyrt) Da får du fort vite hva som er galt med motoren.. Så slipper du å bruke lang tid på å leite etter feilen på kjærra de Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
Leo Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Prøv en ny luftmassemåler. Men, en liten test du kan gjøre... Gi full gass, rus opp, og kutt tenninga og hold gassen i bunn, peser den tilbake i luftfiltret? Kan være delvis tett katalysator. Løsne av koblingen inn på katten slik at den lekker masse eksos og prøv den. Det bråker no ******, men er katten tett, skal den gå greit da. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Guest RSabuser Posted May 17, 2006 Posted May 17, 2006 Nei, kom vel egentlig rett etter tror jeg...(Jeg kjørte veldig forsiktig de første 10-15 mila...Sjekk over registerreim'en en gang til, høres ut som om den er 1 tann feil.Ellers så er jo nytt luftfilter og nye plugger ett greit sted å begynne.
Trones... Posted May 17, 2006 Posted May 17, 2006 Ja har selv tenkt i den retningen på: 1 tann feil..Og følgene av 1 tann feil.. har jeg en komplett zetec motor stående knust som resultat..Men da skal man høre en banke/kakle lyd i motoren.. Smell og bråk.. tyder mere på luftmassemåleren som kødder.. Men at bilen virker som har en motor i fra en Lada.. Kan faktisk være så såre enkelt som sliten bensinpumpe også Du får oppdatere oss hva du har sjekket HPL PS! mener jeg har lest en eller annen plass at du hadde vært på verksted med bilen å fått byttet reg. + masse andre deler rett før du fikk problemer.. stemmer det?? Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
RHeskja Posted May 17, 2006 Posted May 17, 2006 Napp ut stikket på luftmasse måleren å se om den funker bedre da... skal gå over i et nødprogrogram og funke bedre uten vist den er godt!
HPL Posted May 17, 2006 Author Posted May 17, 2006 Jeg har vært ute å testet bilen uten at ledningen til LLM var koblet til. Den gikk faktisk bedre da! Men lyden var der fortsatt. Jeg kommer sikkert til å ta en service på den en av dagene anyway. Bytte av olje, plugger, bensinfilter, rens av luftfilter osv. Så får vi se da! De tingene som nevnes over vedr. 1 tann feil, kan også stemme med syntomene. Tror jeg skal kjøre en diagnosetest på bilen på Ford en av dagene, så ser vi hva maskinen sier. En annen ting jeg merket når jeg testet nå, var at klutsjen var riiimelig sliten... Jaja.. Det får bli neste prosjekt... (Kanskje en jobb for RSabuser? Hint hint!!!) 1998 Volvo S80 - 231hk
HPL Posted May 17, 2006 Author Posted May 17, 2006 Napp ut stikket på luftmasse måleren å se om den funker bedre da... skal gå over i et nødprogrogram og funke bedre uten vist den er godt! Jepp.. Gikk bedre... (Men fortsatt feil lyd av bilen...) 1998 Volvo S80 - 231hk
HPL Posted May 17, 2006 Author Posted May 17, 2006 Ja har selv tenkt i den retningen på: 1 tann feil..Og følgene av 1 tann feil.. har jeg en komplett zetec motor stående knust som resultat..Men da skal man høre en banke/kakle lyd i motoren..Jeg får teste den på diagnose maskinen til Ford... Smell og bråk.. tyder mere på luftmassemåleren som kødder..Det virker som å være gåen den også... PS! mener jeg har lest en eller annen plass at du hadde vært på verksted med bilen å fått byttet reg. + masse andre deler rett før du fikk problemer.. stemmer det?? Ja, stemmer det. Byttet reg.reim og vannpumpe... 1998 Volvo S80 - 231hk
HPL Posted May 17, 2006 Author Posted May 17, 2006 HVordan kan jeg finne ut at stemlper(veivakslen) og ventilene(kamdrev) står rett? Ford-boken/gjør-det-selv på Biltema?? 1998 Volvo S80 - 231hk
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now