Jump to content

Dynamokapasitet


kimsa

Recommended Posts

Har et nok så kraftig sterio i bilen og når jeg nå monterte forsterker nummer 2 ble det lite med strøm til å dra alt.

 

Hvis jeg spiller høyt så går bilen ujevnt på tomgang og på lavt turtall. Hvis bilen står på tomgang får heller ikke spilleren nok strøm så displeyet blir svakere og lysene på bilen blunker uansett om jeg kjører eller ikke! :P

 

Jeg kunne altså tenkt meg et større batteri. For jeg går tom for strøm ganske fort. :unsure:

Spørsmålet er da, hvor stort batteri kan jeg sette i, er sånn jeg har skjønt det avhengig av hvor mye dynamoen klarer å lade. Bør jeg bytte dynamo?? Tror batteriet mitt er 60 amp timer

 

Til dere som nå kommer til å si. Monter kondensator. Det gjør problemet verre, fordi det er ikke ytelsen på anlegget som er problemet her, men selve bilen. ALtså får sterioen nok strøm, men ikke selve bilen.

 

Kondensator hjelper derfor ikke :rolleyes:

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

er usikkert på om det er lik dynamo på di forskjellige motorene, men etter hva jeg har lest rundtom her så mener jeg å huske at dynamoene på mondeo er kraftige. står kansje noe i haynes?

Link to comment
Share on other sites

Mens vi er inne på dynamo, er det noen som vet PRESIS hvor strømkabelen fra dynamoen går? har tittet litt rundt på dynamoen, men finner ikke kabelen... Kan heller ikke tenke meg at strømmen går gjennom en 1,5kabel og til batteriet..? eller tar jeg veldig feil?

 

Btw.. Du må bytte batteri, Dynamoen leverer riktignok 90A, men batteriet originalt er på 55 aH, det vil si at du kan kjøre 55 ampere i en time, eller 27,5A i en time.. Sier sitt at batteriet er svakt...

 

Og forresten, hvordan kan en kondensator gjøre ting verre? At den tar mere strøm fra batteriet?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Mens vi er inne på dynamo, er det noen som vet PRESIS hvor strømkabelen fra dynamoen går? har tittet litt rundt på dynamoen, men finner ikke kabelen... Kan heller ikke tenke meg at strømmen går gjennom en 1,5kabel og til batteriet..? eller tar jeg veldig feil?

 

Btw.. Du må bytte batteri, Dynamoen leverer riktignok 90A, men batteriet originalt er på 55 aH, det vil si at du kan kjøre 55 ampere i en time, eller 27,5A i en time.. Sier sitt at batteriet er svakt...

 

Og forresten, hvordan kan en kondensator gjøre ting verre? At den tar mere strøm fra batteriet?

En kondensator vil ta mere strøm fra batteriet ja. Og problemet er ikke lite strøm til anlegg. Lite strøm til andre vesentlige ting i bilen :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Hei. har en mondeo v6. der er det 120 amp Dynamo. Har også et stort anlegg. Monterte et optima red batteri og en 2 farrads kondensator så nå er alt i orden. Har strøm i massevis. Er derimot ikke sikker på om dynamoen til v6 passer en rekkefirer.

Link to comment
Share on other sites

Ville nå satt inn ett større batteri jeg, og laga til en anordning som øker tomgangen i de tilfellene, bilen lader ikke stort på tomgang, er vedlikeholdsstrøm for å regne.

Om du monterer en magnetventil, som går i serie med en stupeventil som legges paralellt med tomgangsregulatoren så kan du øke tomgangen til si 1500-2000 rpm, burde lade godt nok da.

Sett i batteri til Diesel f. eks.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...