Jump to content

ERL vann innsprut.


Jonny.B

Recommended Posts

jada jeg er enig om at begge deler kjøler.

 

men nå vet jeg ikke om du drar nytte av oksygenet i vannet når du har vanninsprut.

 

altså

på nos så sprøytes lystgass og bensin (fra ekstra bensindyser) inn samtidig som tenninga justeres når det aktiveres.

på denne måten får man mere luft og mere bensin inn som gir mere effekt.

 

når vanninnsprut brukes så kan man kjøre på større turbotrykk og tenninga kan være mere aggressiv uten de typisk skadelige ettervirkningene dette har pga vannet koker og derfor absorberer mye varme ved detonasjon

 

jeg mener dette er to vidt forskjellige ting, med unntak av at begge kjøler ladelufta da selvfølgelig.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

nos brenner ikkje! der blir ***** kald når den blir sprøytt inn i motoren og virker som ein super intercooler. mere kjøling i forbrenning gir større tetthet mellom oksygenmolekyla som igjen fører til meir oksygen i motoren. da kan man pøse på med bensin å få meir effekt

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus

Mye troll ja. Og mye som rett og slett er helt galt.

 

Som vanlig på et forum er det mange som mener noe om dette...

 

MEN here goes my .02

 

Først, NÅS, NOS, N2O osv brenner i seg selv ikke i forbindelse med en ottomotor. Består som sagt av 2 nitrogen molekyler og ett oksygenmolekyl. Altså det er 33% oksygen i den blandingen. det er ca 13 % mere oksygen enn det er i vanlig luft. Man kan derfor legge til mere bensin, som er det som brenner og lager ummpf. Dette er primær reaksjonen, sekundær reasksjonen er at når en gass går fra væske til gass så trekker den til seg varme. Noe som gir kaldere chargetemp.

 

Nitrogen brenner ikke i det hele tatt.

Rent oksygen brenner som ett sprengstoff.

 

Så vanninnsprut. Har kjørt med dette selv i en del år nå så jeg har en noe erfaring med temaet.

 

- Det gir ikke 50 hk, på noen bil. h2o brenner ikke i det hele tatt i en ottomotor.

 

Det kjøler chargeair med samme prinsipp som n2o. Da vanntåken går fra vanndråper til gass trenger den energi, det har den i form av varme. Ergo blir lufta kaldere. Derfor funker egentlig ikke vannsprut hvis du ikke trenger det. Du trenger å ha ekstra varme å fjerne før det blir effektivt.

 

Det samme skjer i sylinderen, ekstra varme fordamper vannet. Bidraget til sylindertrykk er heller beskjedent. Det er nemlig snakk om veldig små mengder vann.

 

Jeg kjører med 0,6 mm dyse. Slår inn på ca 1 bar. Merket at bil gikk renere på høye turtall.

 

Ble det noe forståelig ut av dette da? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Waterwolf
Mye troll ja. Og mye som rett og slett er helt galt.

 

Som vanlig på et forum er det mange som mener noe om dette...

 

MEN here goes my .02

 

Først, NÅS, NOS, N2O osv brenner i seg selv ikke i forbindelse med en ottomotor. Består som sagt av 2 nitrogen molekyler og ett oksygenmolekyl. Altså det er 33% oksygen i den blandingen. det er ca 13 % mere oksygen enn det er i vanlig luft. Man kan derfor legge til mere bensin, som er det som brenner og lager ummpf. Dette er primær reaksjonen, sekundær reasksjonen er at når en gass går fra væske til gass så trekker den til seg varme. Noe som gir kaldere chargetemp.

 

Nitrogen brenner ikke i det hele tatt.

Rent oksygen brenner som ett sprengstoff.

 

Så vanninnsprut. Har kjørt med dette selv i en del år nå så jeg har en noe erfaring med temaet.

 

- Det gir ikke 50 hk, på noen bil. h2o brenner ikke i det hele tatt i en ottomotor.

 

Det kjøler chargeair med samme prinsipp som n2o. Da vanntåken går fra vanndråper til gass trenger den energi, det har den i form av varme. Ergo blir lufta kaldere. Derfor funker egentlig ikke vannsprut hvis du ikke trenger det. Du trenger å ha ekstra varme å fjerne før det blir effektivt.

 

Det samme skjer i sylinderen, ekstra varme fordamper vannet. Bidraget til sylindertrykk er heller beskjedent. Det er nemlig snakk om veldig små mengder vann.

 

Jeg kjører med 0,6 mm dyse. Slår inn på ca 1 bar. Merket at bil gikk renere på høye turtall.

 

Ble det noe forståelig ut av dette da? :unsure:

du skriver at det ikke gir 50 hk mer. men må få sakt at det er det subaruen til solberg yter mer med kontra uten, Jeg har ikke dermed sakt att det yter(medfører, kall det hva du vil) 50 hk på alle andre motorer :closedeyes:
Link to comment
Share on other sites

Mye troll ja. Og mye som rett og slett er helt galt.

 

Som vanlig på et forum er det mange som mener noe om dette...

 

MEN here goes my .02

 

Først, NÅS, NOS, N2O osv brenner i seg selv ikke i forbindelse med en ottomotor. Består som sagt av 2 nitrogen molekyler og ett oksygenmolekyl. Altså det er 33% oksygen i den blandingen. det er ca 13 % mere oksygen enn det er i vanlig luft. Man kan derfor legge til mere bensin, som er det som brenner og lager ummpf. Dette er primær reaksjonen, sekundær reasksjonen er at når en gass går fra væske til gass så trekker den til seg varme. Noe som gir kaldere chargetemp.

 

Nitrogen brenner ikke i det hele tatt.

Rent oksygen brenner som ett sprengstoff.

 

Så vanninnsprut. Har kjørt med dette selv i en del år nå så jeg har en noe erfaring med temaet.

 

- Det gir ikke 50 hk, på noen bil. h2o brenner ikke i det hele tatt i en ottomotor.

 

Det kjøler chargeair med samme prinsipp som n2o. Da vanntåken går fra vanndråper til gass trenger den energi, det har den i form av varme. Ergo blir lufta kaldere. Derfor funker egentlig ikke vannsprut hvis du ikke trenger det. Du trenger å ha ekstra varme å fjerne før det blir effektivt.

 

Det samme skjer i sylinderen, ekstra varme fordamper vannet. Bidraget til sylindertrykk er heller beskjedent. Det er nemlig snakk om veldig små mengder vann.

 

Jeg kjører med 0,6 mm dyse. Slår inn på ca 1 bar. Merket at bil gikk renere på høye turtall.

 

Ble det noe forståelig ut av dette da? :unsure:

 

Godt forklart det!....Morro å lese alle postene her....for det er masse rart ute å vandrer i hodene til folk...mensånn er det og vil alltid være sånn....man kan ikke vite alt...men....

Man kan være litt mer forsiktig med å være bombastisk når man skal påstå noe :D

 

Mye lettere å innrømme feil når man får frem at man ikke er helt sikker... -_-

 

Vann brenner også vel?? :D

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Godt forklart det!....Morro å lese alle postene her....for det er masse rart ute å vandrer i hodene til folk...mensånn er det og vil alltid være sånn....man kan ikke vite alt...men....

Man kan være litt mer forsiktig med å være bombastisk når man skal påstå noe :D

 

Mye lettere å innrømme feil når man får frem at man ikke er helt sikker... -_-

 

Vann brenner også vel?? :D

 

Peder

 

 

Prøv å tenn på vann fra springen. Da tror jeg du har kommet opp med en genial oppfinnelse! :D

86 sierra cosworth
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus
du skriver at det ikke gir 50 hk mer. men må få sakt at det er det subaruen til solberg yter mer med kontra uten, Jeg har ikke dermed sakt att det yter(medfører, kall det hva du vil) 50 hk på alle andre motorer :closedeyes:

 

Det gir ikke 50 hk på wrc bilene heller, de er begrenset av restriktoren. Ikke om det er vanninnsprut eller ikke.

Men de kan ikke kjøre med like effektiv als. Siden de da brukte vanninnsprut til kjøling.

 

Nå tror jeg de i tillegg har blitt forbudt med vannkjøling på turboen. Det betyr enda mindre effektiv als.

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

En eller annen vill grå Audi S2 hadde dette... Når det begynte å ryke hvitt av den fikk den et veldig godt ekstra skyv... Så det ser ut som det funker... Og Kjølinga er som sagt tidligere hovedeffekten... Tilsett litt metanol og vips renere forbrenning og (tror jeg) Høyere oktantall ergo høyere trykk uten bank... fint alternativ til SVINDYR racefuel... Er jo mange som smugler metanol så kan jo høre om å få kjøpe et fat billig.. :D :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Waterwolf
Det gir ikke 50 hk på wrc bilene heller, de er begrenset av restriktoren. Ikke om det er vanninnsprut eller ikke.

Men de kan ikke kjøre med like effektiv als. Siden de da brukte vanninnsprut til kjøling.

 

Nå tror jeg de i tillegg har blitt forbudt med vannkjøling på turboen. Det betyr enda mindre effektiv als.

si meg hvist ikke vanninsprutning gir noen som helst form for økning av effekt hva er vitsen med det da?? kan du kjøre på mer drivstoff ved vannavkjøling på grunn av kjølingen vil ikke det være en effektøkning :blush: . hvist man bare skal kjøle ned lufta hvorfor ikke bruke intercooler, kjøler vann mer effektivt?? :blush:

Hva er als for andre som ikke forstår gresk

Bare spør jeg :blink:

Edited by Waterwolf
Link to comment
Share on other sites

Guest Alex_86

her er et spm... hvis man har vann inj og nos.. og dytter inn morro knappen med nos når vannet spruter som værst.. vil bilen gå helt vilt da??? eller vil de bare jobbe mot hverandre og alt går bare dårligere?

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus

vann og n2o har jeg aldrig sett sammen. Og det er vel mest pga at de blir brukt i forskjellige scenarioer. n2o er mest brukt i drag, og der rekker du ikke å bygge de tempraturene som ved feks bane/rally hvor vanninnsprut er mest brukt.

 

jvhcossie: tenker du på den grå swom kjører på gatebil noen ganger? Røed eller hva han heter. Den kjører med e85 ihvertfall. Tror neppe han har bruk for vanninnsprut. Med e85 får du ca 100 grader mindre i eksostemp.

 

Vanninnsprut gir få fordeler hvis du ikke trenger det på en måte. Det du kan gjøre feks er å kjøre like høyt ladetrykk selv om utetemp gir høy chargetemp, da har du sikkerheten i vannet som hindrer detonasjon. Samme hvis du feks kjører als, da hjelper vannet med å holde temp nede på stempeltopper og eksosventiler.

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette er gjentagelser men...

 

Trinn 1: Vanntåke sprøytes inn mellom intercooler og gasspjeld. Tåka fordamper, faseomvandling fra flytende til gassform krever energi - varme - altså kjøles lufta på vei inn i motoren. Kaldere luft er tettere luft med mer oksygen - altså kan mer drivstoff forbrennes.

 

Trinn 2: Vanndampen entrer brennkamret. Kaldere innsugsluft gir mindre fare for selvantenning av blandinga/tenningsbank. I tillegg gir dette en litt roligere, kjøligere og mer kontrollert forbrenning. Kan nesten sammenliknes med octanbooster.

 

Trinn 3: Blandinga antennes og ekspanderer. Det gjør også vanndampen. Altså er det ikke bare forbrenningsgassene som presser ned stemplet, men også vanndampen fordi den også utvider seg under forbrenninga. Dette gir bedre virkningsgrad av det tilsatte og forbrennte drivstoffet.

 

I praksis mener jeg ideell vannmengde er rundt 25-30% av tillsatt mengde drivstoff. Vanninnsprøytning er på ingen måte noe nytt. Allerede i Rolls-motoren i Spitfire ble det brukt vanninnsprøytning. Der ble det brukt 50/50 vann og metanol. Metanolen ble brukt som frostvæske i vannet.

Edited by Leo

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Mener å ha hørt om en bil som er ganske kjent (mulig det var Mydland-Granadaen) som hadde sløyfa intercooler og brukt vannsprut...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...