Jump to content

kople opp innsprøytning


Guest FordP7-2

Recommended Posts

Guest FordP7-2

Kjøpte en granada 2.8i som orginalt er en 2.0.er ikkje heilt ferdigmontert, men jobba med saken. Kopla opp kontinuerlig strøm på bensinpumpa når den har tenning, kopla opp startaren, kopla til coilen (grønn= -? og svart+gul=+??) er ikkje heilt sikker på om det er ledningane til coilen. Coilen får vertfall ikkje strømm. Noken som veit korleis en skal kople ditta opp mot det orginale ledningsnettet?? Er oppkopla, men verkar ikkje ut til at det blir strøm til hjerna. Er der tenningsmodul på den eller er det innebygd i boksen på venstre innerskjerm??

 

mvh

 

øystein

Link to comment
Share on other sites

6 ledinger som skal kobles opp til 4 forskjellige steder

3 til trinn II på tenning

1 til trinn III på tenning

1 til konstant strøm

1 til jord

 

Synd jeg ikke fant ut hvilke farger som skulle hvor. Kanskje det hjalp litt allikevel?

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Guest FordP7-2

Ok... då må eg berre finne ut ka eg skal kople på trinn 2. trinn 3 er vel styrestrøm til startmotor og strøm er der, mn noken so veit ka farger det er på dei som skal koplast på trinn 2?? takknemeleg for svar :wub:

Link to comment
Share on other sites

Vill gjetting, men hvis du da vet hvilken som skal til trinn 3 på tenning, og den ledningen med ringsko på enden er jord, så vil jeg tippe den røde (hvis den finnes) er til konstant strøm, og resten til trinn 2. Skader ikke å prøve?

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Du må huske å koble strømmen til pumpen via rele som blir styrt av sensoren på luftmengdemåleren, ellers vil pumpen stå og gå når tenningen er på. Pumpen skal starte når du drar igang med starteren og så lenge motoren går. Ellers skal den stå i ro. Er en sånn sikkerhets sak.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest FordP7-2

Fant ut at ledningane som går fram til coilen konstant strøm uansett kor mykje eg kinner.. det må jo vere ganske feil. Ledninga til coilen er grønn/grå og svart/gul. Kjem forresten instrumentlys på oljetrykkmålaren og batterimålaren når eg kinner :blink: ikkje tvil om at der har vert noken uten so alt for stor peiling før meg og kopla.. Noken som har tips til korleis eg kan få tak i koblingsjema elr veit korleis eg skal koble dette opp?? er flytta over komplett ledningsnett til motor med sikringsboksen som står framme i motor rommet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde meg en installasjonstegning basert på Haynes boken og en bok for Granada Mk1 , når jeg monterte 2.8i i Mk1en min.

Kan se om jeg kan få lagt de ut så kan du se et forenklet koblingsskjema.

Fikk min til å funke iallefall.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest FordP7-2

begynder omsider å ta form el-nettet :D Einaste no er at - på coilen har litt variabel kontakt på.. varierer frå 0.18-0.30V som er alt for lite. Fargen på minusen er svart/gul, reknar med at det er riktig ledning med tanke på den låg atmed coilen. Motoren har ikkje vert start på siden 97, so det kan vel vere iret elr noke slikt som gjer det :D Såg at den grå ledninga på tenningslåsen var klipt. Har den noke hensikt?? kan ikkje måle spenning på den...

Link to comment
Share on other sites

Svart/gul er 15+, Grønn er 1- til coil,

De svart/gule er i direkte forbindelse med den runde på starteren, og i forbindelse med + tenning(15+) via den blå motstandskabelen(skal vel være +- 9 volt mellom +coil og gods), den grønne er direkte tilkobla tenningsmodul(klompen på innerskjermen) og evt turteller.

 

Tenningsanlegget har vel ganske likt oppbyggning på 2.8 og 2.8i.

Det skal vel være plug&play rett innenfor torpedoveggen over clutchpedalen(den røde stikkeren).

 

Sjekk at fordeleren er kobla opp mot TSZ-i modulen(tenningsmodulen).

Sjekk at det er + 12 V inn på den svarte ledningen inn til tenningsmodulen, samt at minusforbindelsen er ok(er vel tilkobla over V sparkeplate om jeg husker rett), brun kabel.

Så ville jeg prøvd en annen tenningsmodul, mener du kan bruke fra alle Granada med elektronisk tenning, prøvde med modul fra 2.0 på 2.8 min jeg, akkurat samme funksjon, eneste er muligens problemer ved turtall da det er ca 20 % oftere gnist på sekser mot firer.

 

Håper dete kan hjelpe deg litt på vei.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

begynder omsider å ta form el-nettet :D Einaste no er at - på coilen har litt variabel kontakt på.. varierer frå 0.18-0.30V som er alt for lite. Fargen på minusen er svart/gul, reknar med at det er riktig ledning med tanke på den låg atmed coilen. Motoren har ikkje vert start på siden 97, so det kan vel vere iret elr noke slikt som gjer det :D Såg at den grå ledninga på tenningslåsen var klipt. Har den noke hensikt?? kan ikkje måle spenning på den...

 

 

Den grå ledninga er vel klipt på alle Norske tror jeg, er til p-lys på hver enkelt side med tenning av, altså om tenninga er av så lyser det f. eks på V side om blinklysspaken står den veien.

Kommer + på den når tenninga er helt av.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Guest FordP7-2

Ok. takk for godt svar :)

 

Fått strøm på den svarte ledninga inn til modulet og skjekka at den brune har gjording. 3 pols kontakta frå fordelaren er kobla. Er strøm på den svarte der. Er ikkje gjording i den grønne til coilen og ikkje strøm i den svarte/gule til coilen. Har heller ingen motstandsledning.. ledningane eg trur er til coilen: Bilde028.jpg

 

Nokre råd??

Link to comment
Share on other sites

Motstandsledningen skal ligge nede ved/under hovedsylinderen, ledningene til coilen skal være grønn(den skal på 1- på coilen) og svart/gul og skal på 15+ på coilen.

 

Den grønne skal ikke være konstant minus, men styrt av tenningsmodulen, impulser som lager gnist.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Guest FordP7-2

er vel ikkje so rart då at det ikkje har fungert uten motstandsledninga. Hadde heller ikkje kopla den eine ledninga til frå startaren som skulle komme strøm på når man kinner. Venter på pakke med motstandsledning og modul, so burde vel snart få ditta til :) kjipt å plagest :angry:

Link to comment
Share on other sites

Guest FordP7-2

Då har eg fått strøm fram til coilen, men ville den gniste?? nei. Gnista kun en gnist idet eg skrur av tenninga. Det vil vel seie at enten modulet (som eg har skifta til et anna brukt) eller fordelaren som køddar seg?? Vart no vertfall gla eg fekk strøm til coilen :D

Link to comment
Share on other sites

Guest FordP7-2

bytta modulet og då fyrte den :D gjekk dog ganske ureint til den stoppa etter få sekunder (luktar gammal bensin, so må nok bytte den jha..) rotoren og fordelarlokket har og sett sine beste dager, so vil tru den går fint viss eg bytter dei :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...