Jump to content

Hvordan kjøre i rundkjøring


Guest Sonic_N

Recommended Posts

Guest Sonic_N

Hvordan skal man egentlig kjøre i rundkjøring?

 

Det er jo slik, at når man nærmer seg en rundkjøring, så står det et opp-ned trekantskilt på hver side av kjørefeltet, noe som viser at det er VIKEPLIKT i alle retninger.

Det vil igjen si, at man har vikeplikt for alle som er på veien du skal ut på, og på veien, betyr i rundkjøringen.

 

Så hvis du kommer mot en rundkjøring, og ser til høyre og venstre, det er klart, du våger deg uti. Fra venstre kommer det da en kar i en stor varebil, du er allerede ute i rundkjøringen, han kommer inn i den og sammenstøtet er et faktum. Hvem sin skyld er det da?

I min verden er det HANS skyld, fordi han brøt vikeplikten ettersom jeg allerede var i "den veien han skulle kjøre utpå, som innebar vikeplikt i alle retninger".

 

Er det slik?

 

Ofte opplever jeg at jeg er ute i rundkjøringen, men så kommer det noen fra venstre.

Som jeg har sagt før, jeg SER faenskapen lyse (beklager utrykket) i øynene deres, de gearer ned og klamper gasspetalen i bånn.

I dag skjedde det igjen. Jeg var midt i rundkjøringen, fra venstre kommer en skrue og drar på hornet.

Han fløyter FØR han er i rundkjøringen, men fortsetter å gasse på. Jeg holder litt ekstra godt i rattet og setter meg tilbake i setet og venter på en karusell av de skjeldne.

Men han svinger unna, og er tydligvis stolt over sin lengste finger, for han viser den frem langt oppover veien.

 

Er det ikke slik da, at man har vikeplikt for de som er i rundkjøringen når det står vikepliktskilt på begge sider at det kjørefeltet du kommer fra?

 

 

Gruer meg til vinteren..da er det ikke så lett svinge unna... mulig jeg ikke tar sjangsen på å snike meg ut i rundkjøringen før etter 1 om natta da tenker jeg..

Link to comment
Share on other sites

Guest Waterwolf
Hvordan skal man egentlig kjøre i rundkjøring?

 

Det er jo slik, at når man nærmer seg en rundkjøring, så står det et opp-ned trekantskilt på hver side av kjørefeltet, noe som viser at det er VIKEPLIKT i alle retninger.

Det vil igjen si, at man har vikeplikt for alle som er på veien du skal ut på, og på veien, betyr i rundkjøringen.

 

Så hvis du kommer mot en rundkjøring, og ser til høyre og venstre, det er klart, du våger deg uti. Fra venstre kommer det da en kar i en stor varebil, du er allerede ute i rundkjøringen, han kommer inn i den og sammenstøtet er et faktum. Hvem sin skyld er det da?

I min verden er det HANS skyld, fordi han brøt vikeplikten ettersom jeg allerede var i "den veien han skulle kjøre utpå, som innebar vikeplikt i alle retninger".

 

Er det slik?

 

Ofte opplever jeg at jeg er ute i rundkjøringen, men så kommer det noen fra venstre.

Som jeg har sagt før, jeg SER faenskapen lyse (beklager utrykket) i øynene deres, de gearer ned og klamper gasspetalen i bånn.

I dag skjedde det igjen. Jeg var midt i rundkjøringen, fra venstre kommer en skrue og drar på hornet.

Han fløyter FØR han er i rundkjøringen, men fortsetter å gasse på. Jeg holder litt ekstra godt i rattet og setter meg tilbake i setet og venter på en karusell av de skjeldne.

Men han svinger unna, og er tydligvis stolt over sin lengste finger, for han viser den frem langt oppover veien.

 

Er det ikke slik da, at man har vikeplikt for de som er i rundkjøringen når det står vikepliktskilt på begge sider at det kjørefeltet du kommer fra?

Gruer meg til vinteren..da er det ikke så lett svinge unna... mulig jeg ikke tar sjangsen på å snike meg ut i rundkjøringen før etter 1 om natta da tenker jeg..

Jeg vet hva du skal bli...........KJØRELÆRER :lol:

Man har vikeplikt for alle som er inni rundkjøringen når man selv skal inn, men det er første mann til mølla for å si det stygt.

er du inni rundkjøringa helt til venstre side så har du vikeplikt når du svinger av til høyre (du bytter fil) derfor må man passe på slikt hvist man har en ved siden av seg i rundkjøringen. så hadde jeg hadt en stygg bil og ville ha en penere en så hadde jeg trødd klampen i bånd inni rundkjøringa :P

Edited by Waterwolf
Link to comment
Share on other sites

mitt syn på rudkjøring er "ta det med ro er det klart fra venstre kjør vis hensyn til biler bak deg og på din høyere/ venstre side. blink deg inn i rundkjøring og ut av rundkjøring, og tru det eller ei men en rundkjøring har 3 svinger.

 

eller om du er alene putt et gir ned mat på rundt få ut ræva dra den inn etter at du har kommet deg ut av rundkjøringa, gjenta dette opptil flere ganger,

 

dette er mitt syn

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

mitt syn på rudkjøring er "ta det med ro er det klart fra venstre kjør vis hensyn til biler bak deg og på din høyere/ venstre side. blink deg inn i rundkjøring og ut av rundkjøring, og tru det eller ei men en rundkjøring har 3 svinger.

 

Slik jeg og ser på rundkjøring, og oppførsel der.

Kan finne fram gamle teoriboka mi, etter da jeg tok teorien. Så kan jeg poste det som står der om rundkjøringer og vikeplikt :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Sonic_N

Jeg passer alltid på bak meg, til høyre og venstre i rundkjøringen, for hvis jeg ligger i "venstre felt" inne i rundkjøringen, og skal ut av den på 3 avkjørsel, altså til min venstre, så må jeg jo skifte felt, og da blir det som et ordinært feltskifte å regne. Men det er mye rart som skjer i en rundkjøring, du verdens min altså. Men nå har jeg jo en fin bil da, Sierra 91 Kombi.. :wub: så jeg må være forsiktig, men av og til kommer det jo slike kamikase-sjåfører da, så da er det bare å holde seg fast :)

 

Forøvrig bruker jeg blinklys når jeg nærmer meg. Skal jeg til venstre, altså ut av rundtkjøringen på 3 avkjørsel, så blinker jeg FØR jeg kommer inn i rundkjøringen for å vise at jeg skal til venstre, når jeg har kommet nesten rundt, blinker jeg meg ut til høyre. Gammel vane.. men en god en :)

Link to comment
Share on other sites

"Normenn kan generellt sett ikke kjøre i rundkjøringer"....men det er ikke alltid selve normannen sin skyld, det er han karen som jobber i veivesenet...han som tegner "layout" på veiene og hvordan dem skal se ut...HAN SOM FIKK PASSER TIL JUL!!! :angry:

 

Det er ALTFOR små rundkjøringer i norge...noe som gjør at det i de aller fleste er muligheter for å holde farten man har gjennom hele rundkjøringen, og da forsvinner stort sett alt fornuftig med en rundkjøring....er som et vanlig gatekryss. :(

 

Veldig mange som gjør som Sonic_N sier...gasser på inn i rundkjøringene...."det beste forsvar er angrep"?!

Dette er fordi dem egentlig ikke er sikre på hvordan man egentlig skal kjøre i en rundkjøring, og vil raskest mulig gjennom denne "spissrotgangen" :P

 

Er det en ting jeg er HELT sikker på...så er det at det ikke er noe som heter å blinke for mye...jeg blinker også både inn og ut av rundkjøringene, men det lærte jeg når jeg kjørte buss....og da er det fint å si fra til andre at du anntagelig må låne av feltet ved siden av...for man må som oftest det med dissa små rundkjøringene våre...(sånn...nå har jeg skrevet meg helt tilbake til størrelsene på rundkjøringene igjen) B)

 

Svenskene ler av oss!...En rundkjøring skal være hvertfall 50m i diameter! ikke et forbanna kumlokk som er malt hvitt!!

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

I rundkjøringer ligger man sidelengs! Har du god tid, så tar du gjerne en ekstra runde. Er du først inne i rundkjøringen, så har jo de andre vikeplikt :P

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

jeg lærte at vi skulle ha vikeplikt for de fra venstre...

og alle di som allerede var i rundkjøringa...

 

Kommer det noen fra høyre som allerede er inne i rundkjøringen, så har de kjørt en smule feil...

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Når du skal inn i rundkjøringa har du vikeplikt for alle som kommer fra venstre. Om det kommer noen fra høyre har de ett stort problem da det er imot kjøreretningen :P Blinklys er (som flere sier) en fin ting og bruke! Også veldig enig i det som ble sagt om for små rundkjøringer. Var i Sverige i hele sommer, og det var myye bedre der! Var mye mer trafikk gjennom rundkjøringene enn jeg var vant til, men den hadde samtidig bedre flyt pga bedre rundkjøringer :)

Sidelengs kan det gjerne kjøres så lenge det ikke blir farlige situasjoner mener da jeg ;) Vet politiet ikke har samme synspunkt da... :lol:

 

En annen ting jeg har merket er at det er veldig mange som legger seg feil når de kjører i rundkjøringene, og på grunn av dette har jeg flere ganger måtte stå på bremsen for å ikke bli presset av veien e.l. :angry:

Edited by drezz
Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg har merket er at det er veldig mange som legger seg feil når de kjører i rundkjøringene, og på grunn av dette har jeg flere ganger måtte stå på bremsen for å ikke bli presset av veien e.l. :angry:

 

Kjene te det! :angry:

Må igjenom tre styk ein vei te job! Steikje å æ hate dei som ikke lege sæ riktig!!! Og ikke kan bruke blink lys! Bli jo ståans og vente også kjeme det ein bak der igjen som kjøre riktig, og da står du der! :angry: Men sån e det nå bare! :rolleyes:

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kjøre i rundkjøring, bremser ned før selfølgelig og girer ned til 2 og 2500 3000 omr, mitt inni rundkjøringen clutcher du ut og har bånn gass og fullt ratt utslag, videre er det bare å justere med gassen for ønsket sladde mengde :D :D :D

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Cosworth_91
Hvordan kjøre i rundkjøring, bremser ned før selfølgelig og girer ned til 2 og 2500 3000 omr, mitt inni rundkjøringen clutcher du ut og har bånn gass og fullt ratt utslag, videre er det bare å justere med gassen for ønsket sladde mengde :D :D :D

 

Tar dette som det mest rette.. hehe :D

Link to comment
Share on other sites

hehe, husker når jeg å en kamerat jobba i oslo, først en sierra breitt i runkjøringene, så kommer en annen enda breiere(forresten en blå med IS-fangere og XR-vinge,ble lilla, og en Grå med RS spoiler og skjørt ellers vanlig 2.0L), mye sett på alnabru for 1,5 år siden.

Dette helt uavhengig av hvem som var først....

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...