Jump to content

Alarm (originalt ekstrautstyr)


Guest Erik Braseth

Recommended Posts

Guest Erik Braseth

Hei

 

Bilen min har en slik alarm. I Haynes(1985-1993) boka står det at senere modeller har en ultrasonic sensor som registrer bevegelse inne i bilen. Sensoren er visstnok montert i taket en plass.

 

Regnes da facelift modellene som "later models"? Eller har jeg det i min 89-modell?

 

Og er det mulig å få blinklysene (nødblink) til å blinke i takt med hornet når alarmen utløses? Tenk så kult det ville vært med to blink når alarmen aktiveres, istedet for den irriterende pipelyden

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Erik Braseth

Jeg fikk iallefall testa alarmen her for noen dager siden.

 

Panseret opp, trykk som en gal på alarmbryteren til det piper to ganger i hornet og lukk panseret. Da vil bilen pipe for hver dør som åpnes. Alle dørene, panseret og bakluka skal pipe. Piper også hvis man låser opp/igjen dørene.

 

Ser ikke ut til at jeg har slike bevegelsessensorer.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske lett å se de om du har. Småstore klumper over hver b-stolpe. De overvåker rutene. Enten har du glatt tak, eller så har du noen klumper der.

Har på min også. Hvordan aktiveres denne alarmen??

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Aktiveres når du dobbeltlåser. (låser opp før du låser) Når du hører den pipinga så er den aktivert, så fremt alt funker.

 

Den dobbeltlåsingen, fungerer den også på biler uten alarm? 94 modellen uten orginal alarm piper (fra sikringsboksen?) når den låses. Hører samtidig da at sentrallåsmotoren på bakdøren går en ekstra runde (men dørene forblir låst). Dette skjer hver gang bilen låses på normalt måte med nøkkelen. Må deretter åpne og lukke bakdøren et par ganger så låses bilen uten denne pipingen. Noe som begynner å fuske her tro?? hehe

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Det virker ikke som det går å dobbeltlåse min bil. Merker ialleafll ingen forskjell. Men jeg har heller ingen sensorer i taket :)

 

Her er forresten linken til han som lager div duppeditter omtalt på fordscorpio.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke de duppedittene i taket har du ikke de sensorene.

Den dobbeltlåsinga gjelder sikkert bare faceliftmodellene. (Det vil si de med hvite blinklys originalt, fra 92)

Alle scorpioer fra 92 og utover hadde dobbeltlåsing, det vil si at døren ikke kan dirkes opp fra innsiden. På de som hadde alarm ble denne slått på samtidig som dobbeltlåsinga.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...