Jump to content

Tjuvkoble AMAL?


Velde

Recommended Posts

Hei! :D

 

Har problemer med at amalen ikke får strøm, pga at jeg tvangsstyrer den via en bryter på dashen, og den bryteren har dratt til de evige jaktmarker. Kan jeg (til jeg har funnet problemet og fikset det) kobla ledningen på amalen direkte på batteripolene? Eller blir det alt for høy ampere?

 

takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

det ikke fult så enkelt - AMAL ligger med støm hele tiden - Når ECU oppdager - enten for mye trykk eller for varm luft i innsuget -eller turtallet drar seg mot sperra bryter den strømmen i pulser som blir lengre og lengre helt til tykket faller .

Så har du koblet den om bryter og ikke sender den strøm får du laft lade trykk = lite hk

Kobler du den til strøm hele tiden virker den ikke i det hele tatt .

Og det lure er har du koblet bort AMAL og kjører lade trykket høyt slik att ECU mener den skal regulere (MAP mot max)og trykket ikke faller , struper den på dysene og drar tenning mot øvre dødpunkt = mindre hk

Link to comment
Share on other sites

hiver meg på denne her.... skjlønner ikkje helt hva du mener bige....eg har koblet vekk amal ventilen og kjører bare med bleed ventil kjører på 0.9 bar trykk på orginal motor, uten chip eller noe form for trimming uten om stort kon filter da og litt høyere trykk på dysene......

er det dårlig eller bra synts motoren er friskere nå en det den var med amal ventil......

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

hiver meg på denne her.... skjlønner ikkje helt hva du mener bige....eg har koblet vekk amal ventilen og kjører bare med bleed ventil kjører på 0.9 bar trykk på orginal motor, uten chip eller noe form for trimming uten om stort kon filter da og litt høyere trykk på dysene......

er det dårlig eller bra synts motoren er friskere nå en det den var med amal ventil......

her skriver du akkurat det jeg mener . 0,9 bar er normalt , men Ecu har dradd ned på innsprøyt som du komp med høyere bensin trykk .

Og de fleste som setter på konfilter får min 50 hk mere ??? LYDEN BLIR TØFFERE . ingen målbar effekt - gamle rs500 tok ut over 500 hk på standar filter box - ja røret inn på turbo var større men kvadraten på filteret var den samme .

Og har du mål CO er den altfor høy spyler du sylinder veggene med bensin - fjærner olje filmen = havari ....

Kjøp deg P8 fra escort den har " over boost "fuksjon + lamda+2.5 bar map = mye raskere .

Link to comment
Share on other sites

var på teknisk kontrol med bilen for ikkje så lenge siden og det var ingenting i veien med co en...

men eg tror bare eg har den sånn noen måner til for da skal det kjøpes chip og dyser og hele pakka så da blir det orginale byttet ut......

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Jeg å en kamerat gjorde det enkelt og stilte opp ladetrykket via actuator-staget. Det hadde dalt til 0,5bar før vi stilte opp. Mener den gikk på 0,9-1,0bar da jeg kjøpte den.

 

Uansett. Når vi først stilte opp trykket, prøvde vi oss på 1,3bar for å prøve. Gikk som F##N når vi var ut prøvekjørte! Men som jeg har forstått, varer det ikke lenge før noe tar kveld( :unsure: ?), vis jeg ikke bytter dyser, map sensor, chip osv. Er en 90mod 4x4 cossie. (Steg 1 chip å EBB porta topp)

 

 

Jeg forstår meg ikke så mye på dette med 3bar map osv. Noen som kan forklare det til en fyr som trenger å ha det inn med te skje? :P Hva skal til for å kjøre på det ladetrykket å hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg å en kamerat gjorde det enkelt og stilte opp ladetrykket via actuator-staget. Det hadde dalt til 0,5bar før vi stilte opp. Mener den gikk på 0,9-1,0bar da jeg kjøpte den.

 

Uansett. Når vi først stilte opp trykket, prøvde vi oss på 1,3bar for å prøve. Gikk som F##N når vi var ut prøvekjørte! Men som jeg har forstått, varer det ikke lenge før noe tar kveld( :unsure: ?), vis jeg ikke bytter dyser, map sensor, chip osv. Er en 90mod 4x4 cossie. (Steg 1 chip å EBB porta topp)

Jeg forstår meg ikke så mye på dette med 3bar map osv. Noen som kan forklare det til en fyr som trenger å ha det inn med te skje? :P Hva skal til for å kjøre på det ladetrykket å hvorfor?

Det du skriver om lade trykket er pga att du demont AMAL - som jeg skrev tidligere vill ECU dra ned innsprut og tenning som resulterer i lavere lade trykk .

3 Bar MAP måler 1bar vakum og 2 bar trykk . den gir ett elektrisk signal tilbake til ECU om vakum / trykk i manifoilen . Dette bruker ECU til og regne ut innspruts mengden . Om chipsen er lagd til det .

Ett viktig spørsmål har bilen Lambda eller ikke . Det er MYE bedre og ha det - forde da overvåker den co = innspruts mengden og den går ikke tørr = hull istempler / råder ut gjennom sylider veggen .

Og skal du ta en 4x4 over 330 +/- hk kommer det til og koste ca 100tkr med motor og driverk

http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm

les om trimme cosw mitt på siden

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Jeg har sorte siemens 3102 dyser, 3bar map, optimal chip osv. Amal er ikke der, går kun gjennom en bleed ventil. Er det noe som ikke er rett der da? Burde jeg ha en amal ventil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sorte siemens 3102 dyser, 3bar map, optimal chip osv. Amal er ikke der, går kun gjennom en bleed ventil. Er det noe som ikke er rett der da? Burde jeg ha en amal ventil?

jeg ville hørt med den som brant chipen om den er beregnet med eller uten AMAL . Da det er fult mulig og styre den til og slippe i gjennom senere = se P8 Ecu....

Min mening er for all del bruk ECU MED lambda da er du sikkrere på styringen av dysene ...

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

AMAL brytern i bilen til Velde er koplet i serie med +12V ledninga på AMAL'n slik at når bryteren er i ON så styrer ECU AMAL. Bryter i OFF så kuttes +12V slik at AMAL ligger død - og lavt trykk.

Dårlig kontakt en plass i dette og du får lavt trykk. Du skal høre AMAL åpne/lukke om du drar kontakten på AMAL av og på.

Link to comment
Share on other sites

3 Bar MAP måler 1bar vakum og 2 bar trykk .

 

 

feil, en 3 bar map kan måle 1 bar atmosfærisk trykk og 2 bar overtrykk.

 

og ja, den måler jo såklart vakuumet og, men betegnelsen "3 bar map" består av atmosfærisk+overtrykk.

 

regner med det var det du mente, bige :)

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Blir vel mer 0 til 3 bar absolutt trykk. 1 bar er ca. atmosfærisk trykk, altså absolutt 0 bar er -1 bar i forhold til atmosfærisk trykk. 3 bar er 3 bar over absolutt 0, eller 2 bar over atmosfæriske 1 bar.

 

Ikke kødd engang... :P

Edited by Leo

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Blir vel mer 0 til 3 bar absolutt trykk. 1 bar er ca. atmosfærisk trykk, altså absolutt 0 bar er -1 bar i forhold til atmosfærisk trykk. 3 bar er 3 bar over absolutt 0, eller 2 bar over atmosfæriske 1 bar.

 

Ikke kødd engang... :P

henger meg på hær ......... :ph34r:

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...