Jump to content

F1 turbo


mr.cossie

Recommended Posts

Ser at mange bruker denne turbon lurer bare på hva er det med denne som er såå bra? Og koster den ikke 30-40 lapper da?

 

Som du sikkert vet kjørte noen av teamene med både V6 (Ford, Honda, TAG) og V8 (Alfa Romeo) motorer. Hart og BMW brukte 4 syl turbomotor i F1 og BMW ladet på det meste 5,5 BAR ! for 12- 1500 hk. Betviler sterkt at en slik turbo er suksess på en Cosworthmotor. Jeg er blitt fortalt at disse "F1" turboene som idag brukes på Cosworthmotorer er lite mer enn en T66, uten at jeg vil påstå noe.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er bilde av en BMW motor fra den tiden. Men spjeld før turbo? Noen som vet hvorfor dette ble brukt?

 

 

 

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blir det økt respons ved slik plassering?

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blir det økt respons ved slik plassering?

 

Det er en del av et større system. Martin Schanche hadde et lingnende system på sin RS2000 4x4.

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Et svar skal alltid kunne begrunnes. Og jeg kan ikke se at du har begrunnet hvorfor det skulle bli økt respons av en slik plassering. Kan det være at det rett og slett ikke var noen annen plass og plassere det som følger av det sinnsyke carboninnsuget? Eller vil turboen spinne opp fortere hvis gitt vakum fra et delvis åpent spjeld for så å åpne helt når høyt nok turtall på turboen var tilstede?

 

Noen med gode svar på dette her? Ble svært nysgjerring på denne løsningen nå ..

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

jeg husker ikke helt hvordan dette var, men det er to spjeld, ett vanlig spjeld og dette spjeldet foran turboen.

Når du slipper gassen så lukkes spjeldene og turboen skal da spinne i vakum.

Jeg innbiller meg at turboen vil gå tyngre rundt pga vakumet??

men du vil jo slippe tilbakeslag mot turboen siden det ikke finnes mere luft som kan presse på, og i tillegg har du trykk i systemet (vakum før turbo) så trykket skal vel komme ganske mye raskere.

 

sitter forøvrig sånn på 200en til skogmus også.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Et svar skal alltid kunne begrunnes. Og jeg kan ikke se at du har begrunnet hvorfor det skulle bli økt respons av en slik plassering. Kan det være at det rett og slett ikke var noen annen plass og plassere det som følger av det sinnsyke carboninnsuget? Eller vil turboen spinne opp fortere hvis gitt vakum fra et delvis åpent spjeld for så å åpne helt når høyt nok turtall på turboen var tilstede?

 

Noen med gode svar på dette her? Ble svært nysgjerring på denne løsningen nå ..

 

 

Nå gass-spjeldet står fremfor turboen så vil det bli vakum det nå dette lukkes. Nå det er vakum inn på kompressoren vil selvsagt ikke kompressoren har noe luft å komprimere og den jobber da med å komprimere ingenting, noe som er svært lett :) (Banalt, men relevant: En støvsuger øker turtallet dersom man stopper lufttilgangen.)

Turtallet på turboen vil derfor ikke reduseres så fort som det vanligvis gjør og turboen trenger derfor heller ikke å spooler opp 40 -50 000 rpm for å gir fullt ladetrykk igjen.

Slik plassering av gass spjeldet krever at turboen har karbontetning for ikke å suge olje forbi tetningene og en slik tetning gjør at turboen spooler tregere enn turboer med vanlig dynamiskt tetning. Videre setter det krav til ett solid trykksystem inkl intercooler for at dette skal tåle fullt vakuum. Man kan unngå noen av problemene med å bruke flere gass-spjeld, men antilag er nok en enklere og mer effektiv løsning dersom det er tillatt brukt. Bare se WRC.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var noe sånt jeg resonerte meg fram til jeg også. Inspirerte nesten til å prøve på egen bil .. :D

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Som du sikkert vet kjørte noen av teamene med både V6 (Ford, Honda, TAG) og V8 (Alfa Romeo) motorer. Hart og BMW brukte 4 syl turbomotor i F1 og BMW ladet på det meste 5,5 BAR ! for 12- 1500 hk. Betviler sterkt at en slik turbo er suksess på en Cosworthmotor. Jeg er blitt fortalt at disse "F1" turboene som idag brukes på Cosworthmotorer er lite mer enn en T66, uten at jeg vil påstå noe.

 

Motorene som ble brukt i formel 1 BMW var på 1500 kubikk,så jeg kan ikke skjønne hvorfor turboen fra en slik bil ikke skal fungere helt værst på en værsting Cosworth motor.

Går en RS 200 i Sverige som har F1 turbo,og den har vært på bilen i flere år med rallycross og bakkeløp uten at det er tegn til slitasje på den.Han som har bilen kjøpte 2 turboer slik at han skulle ha en i reserve i tilfelle havari,men den ligger fremdeles på hylla,ubrukt.

De riktige F1 turboene ble solgt "billig" når turbo ble forbudt i F1.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Spjeldet før turbo er for og øke responsen ja. Er oftest i sammenheng med ett normalt spjeld ved plenum.

Slike spjeld finner man på store ventilasjonsanlegg også. Spjeldet står stengt under oppstart slikt at det skal være lettere for motoren og få opp farten og bruker da også mindre strøm.

 

Dette blir jo ikke brukt lenger da antilag fungerer vesentlig bedre.

 

 

 

 

Motorene som ble brukt i formel 1 BMW var på 1500 kubikk,så jeg kan ikke skjønne hvorfor turboen fra en slik bil ikke skal fungere helt værst på en værsting Cosworth motor.

Kubikk alene kan jo ikke fortelle noe som helst om en turbo er egnet til ett formål eller ikke.

En kamerat brukte turbo fra 8liters scania, på sin 3,5liters BMW, men den ble alt for liten på eksos-siden og måtte øke både turbinhjul størrelse og a/r forhold på eksoshuset for å unngå høyt mottrykk og dalende dreiemomentkurve over 5k rpm.

 

En grunn til at det ikke behøver å fungere helt værst kan jo være at en turbo som er designet for høy virkningsgrad på 5-6bar helt sikkert ikke vil ha optimal virkningsgrad rundt 2bar.

Men, det er nok av folk som har masse effekt med "F1 turbo", men det er jo ikke godt å vite hvor mye F1 som er igjen i de turboene.

Så har ikke dekning for å si at en ekte F1 turbo ikke kan få ut masse hk på en cosworth motor som kjører på relativt moderate ladetrykk, men tror neppe den vil være optimal.

Link to comment
Share on other sites

Spjeldet før turbo er for og øke responsen ja. Er oftest i sammenheng med ett normalt spjeld ved plenum.

Slike spjeld finner man på store ventilasjonsanlegg også. Spjeldet står stengt under oppstart slikt at det skal være lettere for motoren og få opp farten og bruker da også mindre strøm.

 

Dette blir jo ikke brukt lenger da antilag fungerer vesentlig bedre.

Kubikk alene kan jo ikke fortelle noe som helst om en turbo er egnet til ett formål eller ikke.

En kamerat brukte turbo fra 8liters scania, på sin 3,5liters BMW, men den ble alt for liten på eksos-siden og måtte øke både turbinhjul størrelse og a/r forhold på eksoshuset for å unngå høyt mottrykk og dalende dreiemomentkurve over 5k rpm.

 

En grunn til at det ikke behøver å fungere helt værst kan jo være at en turbo som er designet for høy virkningsgrad på 5-6bar helt sikkert ikke vil ha optimal virkningsgrad rundt 2bar.

Men, det er nok av folk som har masse effekt med "F1 turbo", men det er jo ikke godt å vite hvor mye F1 som er igjen i de turboene.

Så har ikke dekning for å si at en ekte F1 turbo ikke kan få ut masse hk på en cosworth motor som kjører på relativt moderate ladetrykk, men tror neppe den vil være optimal.

 

Denne bilen her sitter det en ekte F1 turbo på.Bremser 750 hester.

 

http://www.rallycarsforsale.net/clas/index...ls&id=12228

Link to comment
Share on other sites

F1 turbo har billet kompressorhjul, som tåler MYE høyere ladetrykk en et vanlig sandstøpt kompressorhjul.

Legeringene på turbin side er oxo mye bedre og tåler mye mer varme.

 

Store fordelen med F1 turboen er at den rett og slett er lagd av bedre materialler og dermed kan produsere mer trykk uten å kavitere på kompressor side og smelte(bli deformert) på turbin side.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Denne bilen her sitter det en ekte F1 turbo på.Bremser 750 hester.

 

http://www.rallycarsforsale.net/clas/index...ls&id=12228

 

denne som var i bilsport for noen år siden dette ! fresk bil :P

-04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn :)

-85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec

-80 Escort mk2 2 liter

-88 Corolla AE86 drift-spec

-65 Chevy Chevelle v8

-77 Chevy Caprice v8

Link to comment
Share on other sites

Som du sikkert vet kjørte noen av teamene med både V6 (Ford, Honda, TAG) og V8 (Alfa Romeo) motorer. Hart og BMW brukte 4 syl turbomotor i F1 og BMW ladet på det meste 5,5 BAR ! for 12- 1500 hk. Betviler sterkt at en slik turbo er suksess på en Cosworthmotor. Jeg er blitt fortalt at disse "F1" turboene som idag brukes på Cosworthmotorer er lite mer enn en T66, uten at jeg vil påstå noe.

 

Var hos Scanche i stad og han sa at en stor turbonetics gjorde ca samme jobben som f1 turbo(hvis jeg forsto han rett :) ).slik som en t66 som du nevner her feks

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe annbefaling akkurat...bare spurte og gravde litt om forskjellige ting jeg.blant annet ytelse og div på en F1 turbo :) det var det jeg fikk som svar sånn ca.Men har du mye penger så får du sikkert kjøpt en F1 turbo hos han for en dyrere sum enn en netics :)

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Motorene som ble brukt i formel 1 BMW var på 1500 kubikk,så jeg kan ikke skjønne hvorfor turboen fra en slik bil ikke skal fungere helt værst på en værsting Cosworth motor.

Går en RS 200 i Sverige som har F1 turbo,og den har vært på bilen i flere år med rallycross og bakkeløp uten at det er tegn til slitasje på den.Han som har bilen kjøpte 2 turboer slik at han skulle ha en i reserve i tilfelle havari,men den ligger fremdeles på hylla,ubrukt.

De riktige F1 turboene ble solgt "billig" når turbo ble forbudt i F1.

 

Så vidt jeg huseker i farten så varte F1 "turbo era" fra 84 - 88. Utviklingen var stor disse årene og det ble brukt haugevis med forskjellige turboer i de forskjellige teamene, i de forskjellige årene. Når man nå 20 år senere påstår at man har en F1 turbo, så er det jo merkelig at ingen henviser til nøyaktig hvilken F1 turbo de har, fra hvilket team / motor og fra hvilket år. Noen påstår de har Garrett F1, andre sier de har KKK F1 turbo.

Noen påstår sågar at det unike turbinhjulet i RS 500 turboen kommer fra Ford sin turbosatsing i F1, så:" what the hell, F1 turbo to everybody." :D

 

Jeg har så langt ikke sett noen som har oppgitt begge diameterene på begge hjulene på disse påståtte F1 turboene. ( med unntak av den KKK turboen, som da viste seg å være en "vanlig, men stor KKK turbo)

 

Dersom man får tilgang til disse tallene så er det mye lettere å se hva det egentlig er for noe. For effektivt å kunne lade 5,5 BAR så må stordiameteren på kompressorhjulet være svært stor. Dette gir veldig treg spool up, noe som også var ett gigantproblem de første årene i F1.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hmm så en netics forhandler anbefalte sitt eget produkt sier du?

 

Nå er T66 turboen i utgangspunktet ett Garrett produkt, men selges også som Turbonetics og sikkert Presicion og Innovative og flere til. Poenget var vel sammenhengen mellom F1 og en relativt vanlig T66.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

F1 turbo har billet kompressorhjul, som tåler MYE høyere ladetrykk en et vanlig sandstøpt kompressorhjul.

Legeringene på turbin side er oxo mye bedre og tåler mye mer varme.

 

Store fordelen med F1 turboen er at den rett og slett er lagd av bedre materialler og dermed kan produsere mer trykk uten å kavitere på kompressor side og smelte(bli deformert) på turbin side.

 

Greit nok, men nå kan det skaffes mer normalt prisede turboer som også har billet kompressorhjul og som i tillegg er moderene og effektive med hele 82% virkningsgrad. Store, men "vanlige" sandstøpte kompressohjul tåler lett 3,0 BAR om er tilstrekkelig for de fleste, så ekstra styrke spiller vel liten rolle i praksis. Hva mener du med kavitere?

 

Er det Maram aksling, slike som nå selges bl.a. til T34 for bruk med antilag du mener?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Den turboen som cosworth folket kaller F1 turbo, er en F1 turbo som garrett produserte og har betengnelsen MSR 68. Jeg har ikke diameter på hjulene, da jeg aldri har at en slik og ikke har planer om å ha det.

Har overhalt tommy shønbergs F1 3k turbo div ganger...

Det er som det er nevt tidligere i tråden brukt haugevis av penger for å fremskaffe turboer som var kapable til å lade 7 bar... Prøv det på en netics T66 så finner du ut hva det vil si at compressoren kaviterer...;)

Har selv prøvd dette i en vsr rigg... he he.. ikke pent syn...;)

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Den turboen som cosworth folket kaller F1 turbo, er en F1 turbo som garrett produserte og har betengnelsen MSR 68.

 

MSR står vel for Martin Schanche Racing... :)

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

MSR står vel for Martin Schanche Racing... :)

 

 

Det mener jeg også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...