D.Toft Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 flytte batteriet bak er jo en sinnsyk vektforandring... ta vekk 10kg framme og legge til 10 bak. Betyr utrolig mye. Og alle biler uten om boble og stressa boble er jo framtunge,så er bare positive ting med det... Sikring får du kjøpt i lokale bilstereo sjappa, denne skal stå så nærmt batteri som mulig. sikring bør være 150A-200A. Ellers vil denne bare ryke når starteren slår inn.(Har prøvd 100A funket dårlig) Denne sikringen skal jo kun være et kortslutnings vern uansett... Og det som er litt vesentlig med valg av kabel er lengden og hvor mye strøm man trenger.. jo lenger kabel jo høyere spenningstap. Og når spenningen synker stiger strømmen osv... så gjerne litt smart å tenke på før man setter i gang... Bør også lage skikkelig jording bak også! combatkit: Jeg har kabel liggende om du trenger...50mm2 med dobbel isolasjon. Blå utvendig isolasjon..Har 3tonns 6 kant presse til kabelskoene også... har snakket med en kompis (Alex) og må ha 70mm2.... dette er da på en Bmw 325, E30.. det er org på dem.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 har snakket med en kompis (Alex) og må ha 70mm2.... dette er da på en Bmw 325, E30.. det er org på dem.. Det stemmer nok med tanke på spenningsfall det ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge86 Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 50 mm holder ihvertfall! dere må huske på at starteren går ikke mer enn 5 sek eller noe, så da rekker det ikke å bli noe særlig varmeutvikling.. til bensin pumpa bruker du jo direktestrøm fra batteriet da, på en egen ledning.. kobler orginal ledninga til pumpa på innslaget på et rele du setter baki bare.. å da er det ikke så mye strøm som skal gå i ledninga fra batteriet og frem, bortsett fra de 5 sek du kjører startmotoren..! "Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!" George Best Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 kompis- volvo240 med 940turbo motor-flyttet batteriet bakki brukte en 30mm2 kabel, går kjempefint, null varmegang!. husk ikke så høy komp i turbo motorer vettu, noe enklere å dra rundt en en sugemotor med ca10:1 i komp.. "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
just4fun Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 (edited) Tror nå jeg hadde gått for rundt 50mm2 uansett jeg... Man klarer fint å starte motoren med en 10 og 16 mm2 kabel fram også,problemet er at dette vil plage starteren pga spenningsfall. Start motoren vil gå tregt rundt og vil fortere ta liv av den. Selv om ikke kabelen fram blir varm. ang bensinpumpen er det bare å legge 2,5-4mm2 (kommer an på hvor stor pumpe'r man skal bruke) rett fra batteriet bak via en sikring og rele rett til pumpa. Og ta styre strømmen fram der den kommer fra orginalt. Man kan kanskje se hvor mye en startmotor bruker.Eksempel Starter yter 2 hk 2HK/ 1,363636 = 1,5KW eller 1500watt 1500w / 12V = 125A Ergo vil en slik trekke 125A En 50mm2 kabel vil ha en strømførings evne på ca 190A (Under den forutsetning av at tempraturen ikke overstiger 30grader. ) Da det lett kan bli 50grader blir strømføringsevnen kun 134A og ved 60 grader kun 95A .. Edited December 26, 2006 by jusf4fun Link to comment Share on other sites More sharing options...
just4fun Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 (edited) ) Edited December 26, 2006 by jusf4fun Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest thorbis Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 jg har batteriet bak i min 325 e30 og d er 70 kvadrat kabel. er orginalt. der sitter d også sikring 5cm fra batteriet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimmi Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 Ut i fra tabell 6.2c i montørhandboka har en 70mm2 Cu kabel med PVC kappe i forleggningsmåte "F", en strømføringsevne på 225 Ampere. Dette er da med en omgivelsestemperatur på 30 grader.Vi kan korrigere denne omgivelsestemperaturen til 20 grader: 225A*1,12=252 ampere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
just4fun Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 Ut i fra tabell 6.2c i montørhandboka har en 70mm2 Cu kabel med PVC kappe i forleggningsmåte "F", en strømføringsevne på 225 Ampere. Dette er da med en omgivelsestemperatur på 30 grader.Vi kan korrigere denne omgivelsestemperaturen til 20 grader: 225A*1,12=252 ampere. hm... ikke mangen som har 3 fase i bilene sine.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 He he. Er det egentlig fase på likestrøm? er ikke elektrikker jeg da, men er ikke fase kun i vekselstrøm eller har jeg misforstått?? Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 (edited) ja det er fase på likestrøm.men kun to,+ og - du kan jo ta 70mm2 men det er jo overkill så det holder da Edited December 28, 2006 by Bdt COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimmi Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 (edited) just 4 fun: hehe, visste ikke hva slags forleggningsmåte jeg skulle velge men det er jo enten F eller G man kan velge mellom om man skal finne ut strømføringsevnen på enlederkabler? Edited December 28, 2006 by Kimmi Link to comment Share on other sites More sharing options...
just4fun Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 (edited) just 4 fun: hehe, visste ikke hva slags forleggningsmåte jeg skulle velge men det er jo enten F eller G man kan velge mellom om man skal finne ut strømføringsevnen på enlederkabler? hehe greit nok det... Spør du meg fra FEL. NEK 400 ville jeg gått for F jeg også,med 2 belastede ledere med avstand mellom... men gjerne valgt rundt 50 grader.. da det.. Men det er jo egentlig ikke så nøye hele greiene.. Meningen med forslkriftene her er jo værste tilfelle liksom.. når belastningen er litt over det sikringen er, og den gjerne vil bruke 30-60 min på å ryke. det er jo egentlig ikke dette man trenger å sikre den etter... det men sikrer denne etter er jo rett og slett mot direkte kortsluttning kabel mot gods. Og etter min mening er det jo over kill med 70,95 eller 120mm2 i en ***** bil... ¨skål¨ Det som er vestentlig for folk å høre er jo størrelsen på sikring og kabel... >Personlig ville jeg valgt 50mm2 en 35mm2 kabel kan være sikret opp til 160A50mm2 opp til 200A Edited December 28, 2006 by jusf4fun Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now