Jump to content

Flytte batteriet bak


Snurrebass

Recommended Posts

flytte batteriet bak er jo en sinnsyk vektforandring... ta vekk 10kg framme og legge til 10 bak. Betyr utrolig mye. Og alle biler uten om boble og stressa boble er jo framtunge,så er bare positive ting med det...

 

Sikring får du kjøpt i lokale bilstereo sjappa, denne skal stå så nærmt batteri som mulig. sikring bør være 150A-200A. Ellers vil denne bare ryke når starteren slår inn.(Har prøvd 100A funket dårlig) Denne sikringen skal jo kun være et kortslutnings vern uansett... Og det som er litt vesentlig med valg av kabel er lengden og hvor mye strøm man trenger.. jo lenger kabel jo høyere spenningstap. Og når spenningen synker stiger strømmen osv... så gjerne litt smart å tenke på før man setter i gang... Bør også lage skikkelig jording bak også!

 

combatkit: Jeg har kabel liggende om du trenger...50mm2 med dobbel isolasjon. Blå utvendig isolasjon..Har 3tonns 6 kant presse til kabelskoene også...

 

har snakket med en kompis (Alex) og må ha 70mm2.... dette er da på en Bmw 325, E30.. det er org på dem..

Link to comment
Share on other sites

50 mm holder ihvertfall! dere må huske på at starteren går ikke mer enn 5 sek eller noe, så da rekker det ikke å bli noe særlig varmeutvikling.. til bensin pumpa bruker du jo direktestrøm fra batteriet da, på en egen ledning.. kobler orginal ledninga til pumpa på innslaget på et rele du setter baki bare.. å da er det ikke så mye strøm som skal gå i ledninga fra batteriet og frem, bortsett fra de 5 sek du kjører startmotoren..!

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

kompis- volvo240 med 940turbo motor-flyttet batteriet bakki brukte en 30mm2 kabel, går kjempefint, null varmegang!.

 

husk ikke så høy komp i turbo motorer vettu, noe enklere å dra rundt en en sugemotor med ca10:1 i komp..

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Tror nå jeg hadde gått for rundt 50mm2 uansett jeg...

 

Man klarer fint å starte motoren med en 10 og 16 mm2 kabel fram også,problemet er at dette vil plage starteren pga spenningsfall. Start motoren vil gå tregt rundt og vil fortere ta liv av den. Selv om ikke kabelen fram blir varm.

 

ang bensinpumpen er det bare å legge 2,5-4mm2 (kommer an på hvor stor pumpe'r man skal bruke) rett fra batteriet bak via en sikring og rele rett til pumpa. Og ta styre strømmen fram der den kommer fra orginalt.

 

 

 

Man kan kanskje se hvor mye en startmotor bruker.

Eksempel Starter yter 2 hk

 

2HK/ 1,363636 = 1,5KW eller 1500watt

1500w / 12V = 125A Ergo vil en slik trekke 125A

 

En 50mm2 kabel vil ha en strømførings evne på ca 190A (Under den forutsetning av at tempraturen ikke overstiger 30grader. ) Da det lett kan bli 50grader blir strømføringsevnen kun 134A og ved 60 grader kun 95A ..

Edited by jusf4fun
Link to comment
Share on other sites

Ut i fra tabell 6.2c i montørhandboka har en 70mm2 Cu kabel med PVC kappe i forleggningsmåte "F", en strømføringsevne på 225 Ampere.

Dette er da med en omgivelsestemperatur på 30 grader.

Vi kan korrigere denne omgivelsestemperaturen til 20 grader: 225A*1,12=252 ampere.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra tabell 6.2c i montørhandboka har en 70mm2 Cu kabel med PVC kappe i forleggningsmåte "F", en strømføringsevne på 225 Ampere.

Dette er da med en omgivelsestemperatur på 30 grader.

Vi kan korrigere denne omgivelsestemperaturen til 20 grader: 225A*1,12=252 ampere.

 

hm... ikke mangen som har 3 fase i bilene sine....

Link to comment
Share on other sites

just 4 fun: hehe, visste ikke hva slags forleggningsmåte jeg skulle velge :P men det er jo enten F eller G man kan velge mellom om man skal finne ut strømføringsevnen på enlederkabler?

 

hehe greit nok det...

Spør du meg fra FEL. NEK 400 ville jeg gått for F jeg også,med 2 belastede ledere med avstand mellom... men gjerne valgt rundt 50 grader.. da det.. Men det er jo egentlig ikke så nøye hele greiene..

 

Meningen med forslkriftene her er jo værste tilfelle liksom.. når belastningen er litt over det sikringen er, og den gjerne vil bruke 30-60 min på å ryke. det er jo egentlig ikke dette man trenger å sikre den etter... det men sikrer denne etter er jo rett og slett mot direkte kortsluttning kabel mot gods. Og etter min mening er det jo over kill med 70,95 eller 120mm2 i en ***** bil... ¨skål¨

 

Det som er vestentlig for folk å høre er jo størrelsen på sikring og kabel... >Personlig ville jeg valgt 50mm2

 

en 35mm2 kabel kan være sikret opp til 160A

50mm2 opp til 200A

Edited by jusf4fun
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...