Jump to content

Flytte batteriet bak


Snurrebass

Recommended Posts

Går og tenker på å flytte batteriet bak i bagasjerommet. Noen som har gjordt dette eller har noen tanker om dette???

kunne tenkt meg å få vekk alle de ledningene som går til batteriet som ligger så nært eksosen. fint med litt bedre plass og et ryddigere motorom også. er vel minimalt å hente på vekt flyttinga, men er vel bare bra å få litt av vekten bak?

 

blir veldig lang ledningen til dynamo da, og burde vel også hatt sikring på denne da?? finns vel ikke noe som tar så stor strøm?

Link to comment
Share on other sites

for og få det gjennom eu kontroll - MÅ det monteres i tett kasse MED utlufting . og gjennom føringene av ledningen SKAL ha gummi mellom ledning og carros . videre skal ledningen ha sikring før første gjennom føring av caross - all opp heng under bilen skal være "forsvarlig"

Link to comment
Share on other sites

for og få det gjennom eu kontroll - MÅ det monteres i tett kasse MED utlufting . og gjennom føringene av ledningen SKAL ha gummi mellom ledning og carros . videre skal ledningen ha sikring før første gjennom føring av caross - all opp heng under bilen skal være "forsvarlig"

 

 

Japps! Og du må huske at du må øke tverrsnittet på kablene du skal dra fra motor-rom og bak =)

Link to comment
Share on other sites

hvor stort tversnitt trenger jeg? usikker på hvor mye strøm starteren trenger...

noen forlsag på hvor det er best å legge ledningen for å minske fare for kortslutning??

 

Tversnitt kan regnes ut. Dette er utenom min kompetanse=P Men kabler kan vel igrunn ligge hvor som helst, så lenge dem ikke kommer i klem, da får du lett en kortsluttning..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Husker ikke alt i hodet, men en 1.5mm2 2 leder kopperkabel har en strømføringsevne på 17 ampere på åpen forleggning, når den ligger alene og rom temp er 25 grader.

Skal se i montørhandboka for elekriske installasjoner når jeg kommer hjem. Sikkert flere her inne som har den å men. Der kan man regne ut sånn ca kabeltversnitt iaf ;)

Link to comment
Share on other sites

morfar sin mercedes c180 clasic 1995mod har bateriet bak samen med reservehjulet.100ah bateri og det har ikke så stort tversnitt på kabelen. og det er orginalt på den bilen.

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke alt i hodet, men en 1.5mm2 2 leder kopperkabel har en strømføringsevne på 17 ampere på åpen forleggning, når den ligger alene og rom temp er 25 grader.

Skal se i montørhandboka for elekriske installasjoner når jeg kommer hjem. Sikkert flere her inne som har den å men. Der kan man regne ut sånn ca kabeltversnitt iaf ;)

 

 

Husk på at man har en starter som trekker 50amp+lys,bensinpumpe osv.

 

men holder med 35mm2.

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

flytte batteriet bak er jo en sinnsyk vektforandring... ta vekk 10kg framme og legge til 10 bak. Betyr utrolig mye. Og alle biler uten om boble og stressa boble er jo framtunge,så er bare positive ting med det...

 

Sikring får du kjøpt i lokale bilstereo sjappa, denne skal stå så nærmt batteri som mulig. sikring bør være 150A-200A. Ellers vil denne bare ryke når starteren slår inn.(Har prøvd 100A funket dårlig) Denne sikringen skal jo kun være et kortslutnings vern uansett... Og det som er litt vesentlig med valg av kabel er lengden og hvor mye strøm man trenger.. jo lenger kabel jo høyere spenningstap. Og når spenningen synker stiger strømmen osv... så gjerne litt smart å tenke på før man setter i gang... Bør også lage skikkelig jording bak også!

 

combatkit: Jeg har kabel liggende om du trenger...50mm2 med dobbel isolasjon. Blå utvendig isolasjon..Har 3tonns 6 kant presse til kabelskoene også...

Link to comment
Share on other sites

Ja...aspektet med å flytte vekten av batteriet bakover er ofte undervurdert....si ca 10 kg....blir tatt av fronten og flyttet bak....pluss at ved aksellerasjon vil disse kiloene komme raskere til sin rett når de allerede ligger bak...

 

Men jeg som ikke har noe spes peiling på elektronikk og strøm, synes det var enormt til ampere det var snakk om her :blink:

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

tror jeg ville gått for 35-50mm2 kabel ,

 

har sveisa på ca 330 A med 35mm2 kabel da ........å den va laaaaaaaaang

 

kabler kjøper du der de selger sveise utstyr , sveise huset , tess osv ....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Ja...aspektet med å flytte vekten av batteriet bakover er ofte undervurdert....si ca 10 kg....blir tatt av fronten og flyttet bak....pluss at ved aksellerasjon vil disse kiloene komme raskere til sin rett når de allerede ligger bak...

 

Men jeg som ikke har noe spes peiling på elektronikk og strøm, synes det var enormt til ampere det var snakk om her :blink:

 

Peder

 

ja,men det er en start motor.. Og alle elektriske motorer trekker jo h.... mye strøm i starten, derfor menyttes jo mykstartere til det meste. trekant stjerne osv....

Om du ser på ledningen til starteren er jo denne i utganspunktet kanske stor... Og den er jo som oftest ikke mer enn 0,5-1 meter lang. Nå skal jo folk trekke kabler som fort blir 5-6 meter lange + den kabelen som alerede går til starteren...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...