Snurrebass Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 Går og tenker på å flytte batteriet bak i bagasjerommet. Noen som har gjordt dette eller har noen tanker om dette???kunne tenkt meg å få vekk alle de ledningene som går til batteriet som ligger så nært eksosen. fint med litt bedre plass og et ryddigere motorom også. er vel minimalt å hente på vekt flyttinga, men er vel bare bra å få litt av vekten bak? blir veldig lang ledningen til dynamo da, og burde vel også hatt sikring på denne da?? finns vel ikke noe som tar så stor strøm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 Finnes sikring som tar så stor strøm ja.En annen kjekk ting med batteri bak er at det er nærmere bensinpumpa, sånn at den alltid har nok strøm. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 for og få det gjennom eu kontroll - MÅ det monteres i tett kasse MED utlufting . og gjennom føringene av ledningen SKAL ha gummi mellom ledning og carros . videre skal ledningen ha sikring før første gjennom føring av caross - all opp heng under bilen skal være "forsvarlig" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cyteck Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 for og få det gjennom eu kontroll - MÅ det monteres i tett kasse MED utlufting . og gjennom føringene av ledningen SKAL ha gummi mellom ledning og carros . videre skal ledningen ha sikring før første gjennom føring av caross - all opp heng under bilen skal være "forsvarlig" Japps! Og du må huske at du må øke tverrsnittet på kablene du skal dra fra motor-rom og bak =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snurrebass Posted December 6, 2006 Author Share Posted December 6, 2006 hvor stort tversnitt trenger jeg? usikker på hvor mye strøm starteren trenger...noen forlsag på hvor det er best å legge ledningen for å minske fare for kortslutning?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cyteck Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 hvor stort tversnitt trenger jeg? usikker på hvor mye strøm starteren trenger...noen forlsag på hvor det er best å legge ledningen for å minske fare for kortslutning?? Tversnitt kan regnes ut. Dette er utenom min kompetanse=P Men kabler kan vel igrunn ligge hvor som helst, så lenge dem ikke kommer i klem, da får du lett en kortsluttning.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
351RS Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 for og få det gjennom eu kontroll - MÅ det monteres i tett kasse MED utlufting . Ikke hvis du har OPTIMA batteri. Min prosjekttråd: http://www.fordclubn...hetsprosjektet/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 hmm, noen bmw har jo batteri bak.. uten lukket kasse...men, hvor stor kabel? og sikring? henne fåes kjøpt pluss kontakt fremme? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cyteck Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 Vet de nye Mercedes`ene også har batt. bak =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snurrebass Posted December 6, 2006 Author Share Posted December 6, 2006 Bmw har også batteriet under bak setet. uten lukket kasse.... boble også :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 om de bilene har batteri bak så er de satt der orginalt på en gammel ford så er det orginalt med batteri frame derfor må det andre løsninger til, så derfor har bige rett i det han sier aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 mercedes har også på noen modeller c klasse Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 En gammel websie jeg hadde en gang la jeg ut litt diverse med tanke på beregning av ledn. kvadrat http://www.geocities.com/kjetilaske/teknisk.html Tøff sie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snurrebass Posted December 7, 2006 Author Share Posted December 7, 2006 mye trekker starteren da?? må nesten vite det for å finne tversnittet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Målte på en golf her forleden i dag, i ca 10 graders varme og varm motor dro den 250 ampere, så ikke regn med noe mindre i hvertfall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CalnoR Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 jeg har lagt opp 25kvadrats pluss kabel.. bør holde det.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 jeg har lagt opp 25kvadrats pluss kabel.. bør holde det..25 er altfor lite til starter kabel, hvordan kom du frem til den dimensjonen da ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 syns det hørtes lite ut.. skal selv legge opp 50 mm2.. om eg finner noen som selger.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimmi Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Husker ikke alt i hodet, men en 1.5mm2 2 leder kopperkabel har en strømføringsevne på 17 ampere på åpen forleggning, når den ligger alene og rom temp er 25 grader. Skal se i montørhandboka for elekriske installasjoner når jeg kommer hjem. Sikkert flere her inne som har den å men. Der kan man regne ut sånn ca kabeltversnitt iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraturbo Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 morfar sin mercedes c180 clasic 1995mod har bateriet bak samen med reservehjulet.100ah bateri og det har ikke så stort tversnitt på kabelen. og det er orginalt på den bilen. sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag)sierra sedan 2.0i 1987sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)toyota landcruiser lj70 1986mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 (edited) Husker ikke alt i hodet, men en 1.5mm2 2 leder kopperkabel har en strømføringsevne på 17 ampere på åpen forleggning, når den ligger alene og rom temp er 25 grader. Skal se i montørhandboka for elekriske installasjoner når jeg kommer hjem. Sikkert flere her inne som har den å men. Der kan man regne ut sånn ca kabeltversnitt iaf Husk på at man har en starter som trekker 50amp+lys,bensinpumpe osv. men holder med 35mm2. Edited December 25, 2006 by Bdt COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
just4fun Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 flytte batteriet bak er jo en sinnsyk vektforandring... ta vekk 10kg framme og legge til 10 bak. Betyr utrolig mye. Og alle biler uten om boble og stressa boble er jo framtunge,så er bare positive ting med det... Sikring får du kjøpt i lokale bilstereo sjappa, denne skal stå så nærmt batteri som mulig. sikring bør være 150A-200A. Ellers vil denne bare ryke når starteren slår inn.(Har prøvd 100A funket dårlig) Denne sikringen skal jo kun være et kortslutnings vern uansett... Og det som er litt vesentlig med valg av kabel er lengden og hvor mye strøm man trenger.. jo lenger kabel jo høyere spenningstap. Og når spenningen synker stiger strømmen osv... så gjerne litt smart å tenke på før man setter i gang... Bør også lage skikkelig jording bak også! combatkit: Jeg har kabel liggende om du trenger...50mm2 med dobbel isolasjon. Blå utvendig isolasjon..Har 3tonns 6 kant presse til kabelskoene også... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Ja...aspektet med å flytte vekten av batteriet bakover er ofte undervurdert....si ca 10 kg....blir tatt av fronten og flyttet bak....pluss at ved aksellerasjon vil disse kiloene komme raskere til sin rett når de allerede ligger bak... Men jeg som ikke har noe spes peiling på elektronikk og strøm, synes det var enormt til ampere det var snakk om her Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 tror jeg ville gått for 35-50mm2 kabel , har sveisa på ca 330 A med 35mm2 kabel da ........å den va laaaaaaaaang kabler kjøper du der de selger sveise utstyr , sveise huset , tess osv .... 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
just4fun Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Ja...aspektet med å flytte vekten av batteriet bakover er ofte undervurdert....si ca 10 kg....blir tatt av fronten og flyttet bak....pluss at ved aksellerasjon vil disse kiloene komme raskere til sin rett når de allerede ligger bak... Men jeg som ikke har noe spes peiling på elektronikk og strøm, synes det var enormt til ampere det var snakk om her Peder ja,men det er en start motor.. Og alle elektriske motorer trekker jo h.... mye strøm i starten, derfor menyttes jo mykstartere til det meste. trekant stjerne osv....Om du ser på ledningen til starteren er jo denne i utganspunktet kanske stor... Og den er jo som oftest ikke mer enn 0,5-1 meter lang. Nå skal jo folk trekke kabler som fort blir 5-6 meter lange + den kabelen som alerede går til starteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now