Jump to content

Turbo Dynamics T34 Roller Bearing


WingDude

Recommended Posts

På én og samme motor kan det skille over 15 grader på det riktige tenningtidspunktet, nesten kun avhengig av turboens egenskaper.

 

Regner med dette er en tastefeil. 15 grader forskjellig tenning med annen turbo må være umulig, hvor har du lest dette da ?

Link to comment
Share on other sites

På én og samme motor kan det skille over 15 grader på det riktige tenningtidspunktet, nesten kun avhengig av turboens egenskaper.

 

Regner med dette er en tastefeil. 15 grader forskjellig tenning med annen turbo må være umulig, hvor har du lest dette da ?

 

Det var nok det ja. Vi ser jo hva 2 grader kan utgjøre.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

klippet

 

Så om vi ser bort fra at du mener journalisten er en tulling og alt han skriver er mangelfullt og misvisende, da mener du i tillegg at alle resultater vedrørende ladetrykk og effekt er uriktige ?

 

Den turboen du sammenligner med, har den kulelager ?

 

 

Ser man i innledningen så skal dette være en sammenligning mellom turboer med og uten kulelager, litt av en sammenligning. Det jeg mener er greit summert opp i siste avsnittet og i bremsepapirene. Selv om det er dyrt så kan man altså nå enkelt oppgradere til en turbo som er 100 % bolt on og som vil gi en god effektøkning fra begynnelse til slutt. I tillegg er det potensiale til mye mer. Med unntak at prisen og kulelagrene synes jeg at dette ser bra ut.

 

Nei, den har ikke det. Jeg stoler på det som sies om kulelagrenes fordeler og ulemper.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Legg også merke til hvor mye effekt og ladetrykk man får med bare 10 grader gasspådrag. Hvordan tror dere at dette blir å kjøre ut av sving? Når man så vidt rører gasse spretter ladetrykket opp og bilen av veien. Man må derfor vente med å gi gass, noe man taper terreng på. Det er også slik at man fort merker at det ikke er særlig mye mer å hente på å gi full gass da bilen går like godt på 50-60 % gasspådrag som på full gass. Kjedelig og dårlig løsning(etter hva jeg selv har erfart) som viser at man overhode ikke trenger RS 500 gass-spjeld, iallefall ikke før man har motorstyresystem hvor man kan mappe ladetrykk i forhold til gasspådrag og turtall.

 

Skal ikke mene noe om artikkel siden journalister nå en gang er journalister.

 

Men du Bjarte du kan **** meg ikke taes seriøst lenger. Hvis du ikke klarer å kjøre en bil hvor ladetrykket kommer tidlig så får du holde deg til hvordan motorer burde funke i teorien.

 

Var det slik du parkerte sierran din? For tidlig ladetrykk :D

 

Helt greit for meg. Slutt å bry deg da. Var det det jeg sa da? At en slik bil ikke ville være mulig å kjøre?

 

Nei, for dårlig sjåfør var selvfølgelig grunnen. Slik er det nesten alltid.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hovedulempet til kulelager er vel det at pakker lager sammen, så må man ha hele senter-delen av turboen nytt, og da er det vel omtrent like billig med ny snurre?

 

og etter det jeg har fått lest av TEORI rundt om kring så har ikke kulelager så mye å si på bl.a. spool-up som utforming på blader og div trim's? litt oppskrytt akkurat det derre "ballbearingsuperduperturboshit"

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

hovedulempet til kulelager er vel det at pakker lager sammen, så må man ha hele senter-delen av turboen nytt, og da er det vel omtrent like billig med ny snurre?

 

og etter det jeg har fått lest av TEORI rundt om kring så har ikke kulelager så mye å si på bl.a. spool-up som utforming på blader og div trim's? litt oppskrytt akkurat det derre "ballbearingsuperduperturboshit"

 

Det er ingen tvil om at kulelager forbedrer spool up tiden, men og si hva som er best av dette og utforming av blader og diverse "trim's" blir vel en litt latterlig diskusjon da dette er to forskjellige ting.

Se på IHI RX6 turboen som de lagde til Formel 1 på 80 tallet.. ikke uten grunn at de brukte kulelager på de.

Edited by cbp

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

alt er relativt heter d jo men skal lese gjennom repotasjen en gang til jeg :D

 

hvis pris ikke er en hindring er det vell greit for noen å prøve denne , men synes d var drøyt åsmenligne ny-gammel turbo da de ikke er like i konstruksjon ,

 

hadde vell blitt bedre om de hadde tatt en org, bil med en del km på tellern å satt på en ny lik turbo for så å måle før etter effekt ...

 

er nå denne turbon så bra som de skal ha den til kommer jo alle til å kjøre med den om 1 år :P

 

kule lager kontra glidelager ?? mindre friksjon i et kulelager da , mindre kontaktflate ..... vet ikke om den er like følsom på oljen som glidelagerturboer er da ..

 

sikkert noen som svarer meg på dette :)

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Fjernet en masse usakeligheter og off topic prat !

 

Hva er forskjellen på turboen i topic og en GARRETT GT 3071R foruten kulelager da ?

 

Trodde aldri jeg skulle lese at noen syntes det ikke er bra med en turbo som lader tidlig men...

 

 

Slik jeg ser det er turboen i topic en GARRETT GT3071R. For at denne skal være en "usynlig" 100% bolt on oppgraderingsturbo, så maskineres og tilpasses kompressor og turbinhusene til T34 for å kunne brukes på GT3071R.

 

At turboen kommer på lave turtall kan være bra. Det vil avhenge av hvilken dreiemomentkurve en ønsker at motoren skal ha. At en turbo gir høyt ladetrykk med lite gasspådrag er ikke særlig gunstig (iallefal ikke til gatebruk). Hvor ugunstig det flest synes at dette er ser man ved å sjekke ett vanlig gass spjeld. Alle fabrikanter har utviklet progresiv åpning av gass spjeldet. Dette betyr at rett etter tomgang er vinkelendringen og arealøkningen liten for hver mm man trykker gasspedalen ned. Dess større gasspådrag man har, dess mer flyttes gass spjeldet for hver mm gasspedalen flyttes. Dette er gjort fordi det er store fordeler med det. Eksempel på motor som ikke har dette er Ford V6 2,8 MFI. Alle som har kjørt en slik er nok enig i at bilen virkel lovende opp til 1/2 gass. Mellom 1/2 og full gass sjer det lite, noe som ikke er gunstig f.eks under en forbikjøring. Man tar fart med 1/2 gass og nærmer seg bilen foran, men legge seg ut og gir full gass og oppdager at det ikke akser bedre. Skrekk og gru.

 

I motsatt fall, altså fra full gass og ned, så slipper man gasspedalen rolig opp, men bilen går nesten like godt, man slipper opp enda mer, og bilen går fremdelse nesten like godt.

 

Tror ikke at så mange synes at dette høres særlig gunstig ut. Ett av de systemene som gir god kontroll over motoren er ett gasspjeld for hver sylinder, slik som på motorsyklene. Dette fordi motoren reagerer på den minste endring av gasspådrag, ikke fordi at man har fullt dreiemoment med én gang.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig argumentene for og imot kulelager da ?

 

Lite holdbare greier, dyrt, turboen kan ikke ovehales, men må byttes og at kulelagrene bare gir fordeler opp til ca. 0,25 BAR ladetrykk.

 

Friksjonsforskjellen utgjør selvsagt mest nå det er lite krefter tilgjengelig i turbinen, som på tomgang, lite gasspådrag, lavt turtall osv. Etter at turboen har passert ca 0,3BAR så er det eksosmengden såpass stor at friksjonen i lagrene blir uvesentlig, men som under drag racing er det vanskelig å ta igjen den som fikk best 60 Ft tid.

 

Ser man på GARRETT sine GT turboer så oppdager man at man IKKE kan velge én og same turbo med eller uten kulelager. Hvorfor ikke? Jeg ser dette som ett bevis på at man ikke ønsker en rettferdig sammenligning mellom to turboer som er identisk med unntak av lagertype. Volvo kjøre visstnok kulelagerturboer på sine lastebiler på 60 eller 70 tallet, men gikk tilbake til glidelager, så man må ikke tro at dette er noe nye og fantastiske ting.

 

At GT3071R er en svært mye bedre turbo enn T34 er det overhode ingen tvil om, så for de som har nok penger bør T34 epoken være over nå som det er mulighet for 100% bolt on oppgradering.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler igjen at mange prater om ting de har lest og ikke opplevd eller har erfaring med.

 

Min erfaring med holdbarheten er at den er er bra nok.

Min har ihvertfall gått med 1,7 bar i 5-6 år. Drøye 40 000 km tror jeg den har gått som jeg har hatt den. har sikkert gått noen tusen til på forige eier også. Gikk foresten på over 2 bar siste 2 somrene.

 

Det sier meg at holdbarheten er god nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
Fant noe i siste Performance Ford bladet som jeg tenkte ville vekke interesse, eller kanskje dette er for godt til å være sant, noe negativt må det vel være ?

Scannet det inn jeg.

 

Du husker denne?

Se på det siste vedlegget her og sammenligne med de nyeste bremsepapirene med E46. T34 klarer 100 hk mer enn E46 på 4000 o/min. Det er revolusjon det. Toppeffekten er ikke veldig forskjellig som du ser.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...