Jump to content

Bytte fra automat til manuellkasse


Guest granadaråner

Recommended Posts

Guest granadaråner

Hei,

 

Skal bygge om fra automat til manuell, og dette med clutch er ikke noe problem, men det jeg lurer på om hullet til girspaken må flyttes noe?

 

Har nemlig ikke mulighet til å ta noen mål. Og hvis det må flyttes skal jeg kjøpe meg automat grunnet av at den må raskt på veien igjen.

 

Mvh

 

Mattis

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det må flyttes, men automat har firkantet hull og manuell har rundt hull, så fra automat til manuell går men manuell til automat går ikke. Da må det sveises.

 

Rett meg visst jeg tar feil.

Håvard Humberset

 

1985 Ford Granada 2,8 Ghia

1977 Ford Capri 2,0 S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

skal bygge om fra automat til manuell jeg også. får håpe det ikke er alt for mye problem da.

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

Å bygge om er jo enkle greier. Det en trenger er riktige pedaler, wire til clutch, svinghjul med clucth, lager til å ha i enden av veiven, girkasse (naturligvis) og muligens mellomaksling. Kontakten på girkassen må byttes. Dersom man kobler ledningene feil, vil ikke bilen starte når den står i revers. Ellers er det vel bolt on, noe vakumgreier fra gasseren må vel blindes ellers er det ikke så mye hokus pokus.

Viktig å teite boltene på svinghjulet godt. Kjedelig hvis det løsner :wacko: Lageret i enden av veiven er også greit å huske på, ellers vil inngående aksling få litt mye juling, noe som igjen kan ta girkassen. Lagrene finnes i tre størrelser, greit å måle ytterdiameter på hullet i veiven og diameteren på inngående aksling i girkassen, så finner man det riktige lageret.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Angående kobling av kassa, du kan koble opp ryggelys, ledningen til startsperra kan du bare jorde.

Eller du kan bruke girkasseledningsnett fra manuell, sitter en stikker oppunder midtkonsollen din(bak askebeger, samt at opplegget til startsperra er kobla til den ekstra sikringsboksen og midt på bak dashbordet. Jeg ville gjort førstnevnte med mindre du skal ut med dashbord uansett.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...