Jump to content

Sierra 2,9i eiere


Guest Strengen

Recommended Posts

Guest Strengen

Hei, jeg vil gjerne komme i kontakt med folk som har Sierra med denne motorstørrelsen, evt. folk som har god peiling på disse bilene/motorene, vil gjerne dele erfaringer osv.

Samtidig lurer jeg på om noen kanskje har Haynes S&R manual for disse bilene liggende..

 

Bilen min er en '90 2,9i GLS som har rullet 325.000km nå (med motorbytte) og noen enkle modifikasjoner er gjort

 

IMAG0414.jpg

IMAG0406.jpg

IMAG0405.jpg

Har du noen gode eller dårlige erfaringer?

Har du noen tweaks?

Hvordan er bensinforbruket?

Får gå ut å ta et par bilder av mine små tweaks.

IMAG0418.jpg

IMAG0434.jpg

IMAG0428.jpg

Må forresten bytte fordelerlokk nå, samt ledning til coil, Mekonomen får forhåpentligvis delene på torsdag, nå om dagen fusker, hoster og harker den litt samt at det smeller godt i eksospotta når jeg ruser den. Samt at den er blitt veldig tungstartet ved væromslag som det har vært noe av de siste dagene, trolig grunnet det stygge fordelerlokket.

IMAG0433.jpg

Utover dette har jeg bare fjernet innmaten i katalysatoren

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Strengen
Har haynes boka på den ja,trur æ.

 

Du har den vel ikke i .pdf format eller lignende?

 

Gode erfaringer er grom lyd med de sportsfilterne som du også har :)

 

Bruker mye bensin, hvertfall for meg som har litt trang økonomi

 

kommer ikke på no spess i farta enkli..

Godt å se at det er noen, kan du poste noen specs på bilen din?

Hvor mye bensin bruker den?

Setevarmer på førerside og turteller funker ikke, samt at tempmåleren aldri viser at den blir varm. Eksosanlegget subber oppunder karosseriet i krappe venstresvinger, skal kikke på det når jeg får tid (banke litt eller noe)

Noen med tips på disse andre feilene?

 

Ble som natt og dag etter at jeg byttet fordelerlokket idag iallefall, nå drar den godt fra bånn også. Ikke smeller det i eksosen lenger heller

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke quota pga no problemere, men uansett...

 

Hva for noen specs er du ute etter?

Har ikke regna på hvor mye den bruker, skal gjøre det neste gang jeg fyller, men jeg kjører ikke så mye langturer, så blir mye start/stopp, kjøring med kald motor og sånn, så stipper jeg rundt 1,5 liter på mila

 

setevarmeren har jeg ikke brukt no særlig, men kan prøve i mårra...men turtelleren min funker heller ikke. Tempmåleren har aldri vært på det varmeste, men den flytter seg litt oppover når den blir litt varmere ja..

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Strengen
Jeg får ikke quota pga no problemere, men uansett...

 

Hva for noen specs er du ute etter?

Har ikke regna på hvor mye den bruker, skal gjøre det neste gang jeg fyller, men jeg kjører ikke så mye langturer, så blir mye start/stopp, kjøring med kald motor og sånn, så stipper jeg rundt 1,5 liter på mila

 

setevarmeren har jeg ikke brukt no særlig, men kan prøve i mårra...men turtelleren min funker heller ikke. Tempmåleren har aldri vært på det varmeste, men den flytter seg litt oppover når den blir litt varmere ja..

Tenkte på specs som km, farge, modell osv..

Ny bil? ettersom du ikke har testa så mye enda..

1,5 på mila så tror jeg kanskje du er nødt til å lette litt på høyrebeinet ditt :P

Tipper at jeg er nødt til å bytte tempføler på min. Noen om vet om dette er en dyr sak?

En kompis av meg påstår at han sierraen min drar like godt som en original (utrimmet) Cosworth, han har hatt 3 stk med diverse trimsatser og i tillegg har han testet mange. Noen som kan bekrefte dette, eller legger han på litt? 143+-hk vs. 220hk? bilene drar jo på forskjellige moment.

Noen som har hatt 2,9i'en sin på rulle/brems som har målt effekt? Vet at noen Mondeoer ble levert med mer hk enn oppgitt..

Edited by Strengen
Link to comment
Share on other sites

temp føleren koster vel rundt 200kr på mekonomen. da jeg sjekket på ford i drammen var de usikkre på om de kunne skaffe den.

og onkelen min prøvde capri'n da jeg hadde 2.9 motoren og han sammenliknet den med cosworthen han hadde, og ble overrasket over hvor sterk motoren var, og syntes at det var spreke 150hk+.

gleder meg til å få i gang 24v'n og høre hva han mener da :P

 

men er mulig at jeg slenger inn den motoren i sierra'n etter hvert :)

Edited by 2.8 injection

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Er en svart 90 modell som har gått ca. 240 000 km. 1,5 sier jeg fordi det står det under bykjøring i instruksjonsboka...mellom1 og 1,5 et sted! Men skal ikke nekte for at jeg kunne letta litt på høyrefoten nei :P

 

har diverse styling på min som cossiespoiler, cossi grill, cossie panser, RS frontfanger, det gjør seg jo :)

 

jeg trur nok kompisen din tar i "litt" når han sier den går som en orginal Cosworth, for det er ikke akkurat no sånn enormt drag i'n...men det kjører nå fra en del "likesinnede" bler av andre slag :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Er en svart 90 modell som har gått ca. 240 000 km. 1,5 sier jeg fordi det står det under bykjøring i instruksjonsboka...mellom1 og 1,5 et sted! Men skal ikke nekte for at jeg kunne letta litt på høyrefoten nei :P

 

har diverse styling på min som cossiespoiler, cossi grill, cossie panser, RS frontfanger, det gjør seg jo :)

 

jeg trur nok kompisen din tar i "litt" når han sier den går som en orginal Cosworth, for det er ikke akkurat no sånn enormt drag i'n...men det kjører nå fra en del "likesinnede" bler av andre slag :)

 

 

 

Jeg har også hatt en sedan 2,9 som du har der, du kan se den her. Angrer fælt på at den ble solgt, nå er den desverre blitt spiker :( Har også hatt et par andre biler med den motoren og er egentlig bare kjempefornøyd med hvordan de virker. Nå sist i en xr4x4 92 mod som jeg fint klarer å få til å bruke 1 liter på mila. Skal du få den til å bruke mindre enn det det skal du kjøre svæææært forsiktig. Det eneste som jeg har noe å si på er at kammen ofte kan være slitt på disse slik at du får en "knakke" lyd, eller tikking som det også kalles. En annen ting jeg har opplevd er at når bilen startes , f.eks om morgenen, eller etter at den har stått en stund så vil et lite tuch på gasspedalen, bare såvidt du er nær for å få opp turtallet litt, føre til at turtallet isteden synker før det øker. Om du tar vekk foten av pedalen fordi du merker at turtallet minsker for så å prøve å gi gass igjen kan dette resultere i at bilen kvæler seg selv. Jeg har ikke helt finni ut av hvorfor dette skjer men 2 av 3 av disse bilene jeg har hatt oppfører seg slik. Men det går over så fort den blir litt varm Har du hatt noe slikt problem med din bil?

 

OBS, quota feil post :P

Edited by Fresh|
Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth
. En annen ting jeg har opplevd er at når bilen startes , f.eks om morgenen, eller etter at den har stått en stund så vil et lite tuch på gasspedalen, bare såvidt du er nær for å få opp turtallet litt, føre til at turtallet isteden synker før det øker. Om du tar vekk foten av pedalen fordi du merker at turtallet minsker for så å prøve å gi gass igjen kan dette resultere i at bilen kvæler seg selv. Jeg har ikke helt finni ut av hvorfor dette skjer men 2 av 3 av disse bilene jeg har hatt oppfører seg slik. Men det går over så fort den blir litt varm Har du hatt noe slikt problem med din bil?

 

OBS, quota feil post :P

Dette har jeg på min bil. Jeg tror problemet ligger i gasspjeldssensoren som vanligvis får et dødpunkt i området mellom lukket spjeld og såvidt åpent. Spjeldet åpner, sensoren gir beskjed om at spjeldet er åpent, spjeldet åpner mer, sensoren gir beskjed om lukket spjeld og bensin/luft blir feil. For når jeg byttet sensoren forsvant problemet, og jeg hadde målt at den gamle sensoren datt til 0 volt en bitteliten periode når spjeldet såvidt var åpent

Link to comment
Share on other sites

Guest Strengen

hva slags oktan kjører dere på?

har dere evt. merket noe forskjell mellom 95 og 98?

og spør igjen er det noen som har haynes-boka for denne i pdf eller lignende format? :)

er det noe forskjell på GLS og GHIA?

Virker turtelleren deres eller hva med setevarmer på førerside..

er det orginalt med elektriske ruter i deres bil?

Var faktisk flere med 2,9i enn det jeg trodde, men det er kanskje noen av dere som har bytta motor også.

Edited by Strengen
Link to comment
Share on other sites

hva slags oktan kjører dere på?

har dere evt. merket noe forskjell mellom 95 og 98?

og spør igjen er det noen som har haynes-boka for denne i pdf eller lignende format?

er det noe forskjell på GLS og GHIA?

Virker turtelleren deres eller hva med setevarmer på førerside..

er det orginalt med elektriske ruter i deres bil?

Var faktisk flere med 2,9i enn det jeg trodde, men det er kanskje noen av dere som har bytta motor også.

 

kjører på 95, aldri prøvd 98.

Ghia er et utstyrsnivå høyere enn GLS'n

turtelleren min virker ikke...setevarmeren er jeg usikker på...varmer ikke særlig mye i hvertfall, hvis den virker, hehe

elsektriske ruter er orginalt på GLS

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth
Det var veldig nyttig informasjon, takk takk Erik Braseth. Dette skal prøves ut:-)

Jeg plukka med meg 3 sensorer (2 v6 og en dohc) fra skroten og alle tre hadde et dødpunkt på ca samme plass, men det var mye mindre enn på den jeg hadde på min bil så jeg bytta og ble nesten kvitt problemet.

 

morty999: sånn totalt sett eller i forhold til størrelse på motoren? Hvis du aldri har kjørt en bil med motor som går dårligere enn en 2.9 så er du heldig.. Men så er jo ikke motorene laget for turtallsracere heller da, tror motoren min trivdes best da den fikk trekke henger med nissan king cab på opp bakkene mot dombås/dovre. Null problem å holde følge med resten av trafikken iallefall

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

Mine turtellere har alltid virket, men jeg hadde ikke el. vinduer på min GLS, det har jeg kun hatt på XR variantene. Du merker ingen forskjell på 95 eller 98 oktan, motoren er ment til å gå på 95 blyfri, correct me if I'm wrong. Jeg kjører iallfall på 95 siden det er billigere og jeg har ikke merket noen bedre motoreffekt eller lavere forbruk av å bruke 98. Setevarmerne min fungerer også men det er et velkjent fenomen blant sierra at varmeelementene i setet blir defekt, det er nok det som har skjedd med din.

 

Morty: Regner med at du har kjørt orginal IS? Kom ikke her og si at den går bedre en Ford's V6. Det er som sagt ingen turtalls maskin men en bunnsterk og behagelig maskin å kjøre. Særlig fin å trekke henger med. Jeg kan kjøre hjemmefra og til jobb uten å skifte ned fra 5 gir. Man må bruke disse motorene anderledes enn enn turtalls villig motor, det er kanskje en vanskelig omstilling hvis man er vant til å jage RPM.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth
Mine turtellere har alltid virket, men jeg hadde ikke el. vinduer på min GLS, det har jeg kun hatt på XR variantene. Du merker ingen forskjell på 95 eller 98 oktan, motoren er ment til å gå på 95 blyfri, correct me if I'm wrong. Jeg kjører iallfall på 95 siden det er billigere og jeg har ikke merket noen bedre motoreffekt eller lavere forbruk av å bruke 98.

 

V6 motorene har ingen mulighet til å stille tenninga etter hvor mye tenningsbank man har. Så her må man selv ut og vri på fordeleren før man kan nyttegjøre seg 98 oktan.

Link to comment
Share on other sites

jeg har kjørt mye rart av biler.. men jeg har og kjørt org is'er som har vært MYE hissigere enn en 2,9.. men på en annen side har jeg og kjørt is som går dårligere..

 

er jo tross alt nesten en liter mer kubikk og kun 30hk forskjell..

 

nei.. 2.9i er DØDT

 

for å si det slik.. på svingete vei skal jeg holde følge med dere med fiestaen.. ;)

Edited by morty999
Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth
jeg har kjørt mye rart av biler.. men jeg har og kjørt org is'er som har vært MYE hissigere enn en 2,9.. men på en annen side har jeg og kjørt is som går dårligere..
Hissig, som i hissig på turtall?

 

er jo tross alt nesten en liter mer kubikk og kun 30hk forskjell..
Og over 70Nm

 

for å si det slik.. på svingete vei skal jeg holde følge med dere med fiestaen.. ;)
En motor kan ikke svinge ;) Og når man snakker om hvor godt en motor går er ikke svinger beste måten å teste det på. Dra med deg fiestaen opp til trondheim så kan vi prøve førstemann ut av lyskrysset, eller 70-140, eller 100-200. Hva nå enn som passer fiestaen din best ;)

 

Hva tror du går best fra 0-100 i en sierra med 2.0i eller 2.9i, dersom begge biler har samme utvekslinger i girkasse og 3.92 bakaksel?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...