Jump to content

Sierra 2,9i eiere


Guest Strengen

Recommended Posts

sånnsett så har jeg hørt mange som har sagt at originale 2.9'er har bremsa i overkant av 170hk i div tester. Men jeg har aldri fått noe bevis for verken det ene eller det andre, så det er vel bare et løst rykte. Men 145hk holder da greit følge med 325ix full av folk og første utgavene av MB 500sec har jeg funnet ut

 

sierra 2.9i jeg har går likt som e30 325i, bedre en e34 535i opp til 180, bedre en e30 325ix, bedre en e volvo 740 turbo da jeg hadde full bil..

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

sierra 2.9i jeg har går likt som e30 325i, bedre en e34 535i opp til 180, bedre en e30 325ix, bedre en e volvo 740 turbo da jeg hadde full bil..

 

 

 

Hørtes jo bra ut=) SKulle hatt turbo også oppdatert lista etter det:P

Escort Mk5 rst

Sierra sedan 2,9i

Audi A4 b6 1.8T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

noen her som er plaga med ventil tikking?? jeg har i store mengder.har prøvd å justere ventilene men hjelper dårli. noen sier dei justerer seg selv.. ka er rett..temli lei nå.tett før d kommer ohc is i den...:(

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Hvis du har en 2.9 fra 89 som det står i signaturen har du hydrauliske løftere. Og de kan ikke justeres

Link to comment
Share on other sites

merker ikke noe på efekten.går som et skudd selv om den tikker som en rolex klokke fra kina.;) får prøve og stramme til så d ikke er klaring på løfterene å se om det kommer seg.

 

skal ikke vere klaring på ventil løfterene når det er hydrauliske?eller tar jeg helt feil?

 

når den er kald går den som et dass.opp og ne på turtall og stopper og herjer på.kan dette ha noe me ventilene å gjere?

har skifta map, tomgangsmotor og spjeldhus sensor.. skal bytte motor neste uke om ikke det hjelper;) da blir den jeg har i no brukt som anker om ikke noen andre vil ha den:)

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Slitte ventil løftere og kamaksel er et problem på 12v V6 til ford om det er 2,8 eller 2,9 spiller ingen trille. Allikvel går 2,9 penere og roligere enn 2,8 med sine hydrauliske løftere når alt er som det skal, høres nesten ut som en symaskin på tomgang, stille og fint.

Å bytte kamaksel og ventil løftere er litt mer jobb da kammen sitter midt i motoren.

Edited by Fresh|
Link to comment
Share on other sites

heisann.. jeg har hatt den tikkinga du snakker om siden 3 mnd etter jeg kjøpte bilen.. (ca 3 år siden)

som regel kommer den tikkingen fra hydrauliske løfterne som begynner å bli slitene. kombinert med at di drar inn dritt isteden for olje..

det du kan gjøre er å ta fra hverandre ¨å strekke å rense løfterne. ELLER kjøpe et komplett kam/løfter kit fra burton. å få litt bedre fres. å nye hydløftere på samma gang.

 

hos meg startet tikkinga i veldig liten dose. og ble værre og værre. så alle med 2,9efi med hydrauliske løftere. husk å BYTTE OLJE regelmessig.

 

å en liten ting til Morty999

 

den 2,8 4x4 du hadde var så sliten som bare F...!!!

 

og en ting til når en is maskin går så bra som du skalø ha det til. så er hvertfal livet til den mototren snart slutt..

 

 

alle har sine lyster å liker hvert sitt.. så om noen liker ford v6 så la oss gjøre det. å vis dere liker for sin 2liter ISkrem, så gjør det. men teite utalelser om det ene å det andre kan man spare seg for.

Link to comment
Share on other sites

hadde litt tikking i motoren min jeg også, men prøvde med innvendig motorrens og bytta samtidig til castol high milage og da ble det ikke å ille etterpå.

men la merke til at jeg fikk lavere oljetrykk enn tidligere og at tikkinga økte med oljetrykket :mellow:

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

har kjørt på den flush rens i oljen i dag og 2 ganger tidligere. så da kom d seg litt. noen som vet pris på setta fra burton? hadde vert gøy med litt mer fres :D skal bytte motor nå.drittlei tikkinga. fått tak i 2,9 motorn fra gamle bilen min no så da blir d bra..tikker ikke i de hele. og d beste var at jeg må betale 300KR for motorn..:D men ny kam med mer futt er ikke å forakte anyway.så om noen vet pris på kam kit tar jeg jerne imot:D

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hvis du ringer KM-Cams på hemnes vet jeg at de lager kammer på bestilling. De skulle ha 2500kr for spesialslipt turbokam etter min motors spesifikasjoner når jeg ringte dit i sommer. Det var til 2,8.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt IS, ikke Sierra 2.8/2.9, men har hatt 2.0L, som dro IS lett(dro 320, 525, golfer og slikt), var en orginal sprek gasser, 86 modell, med tomgang som funka. Men brukte gira godt.

Prøvd IS, kameater med IS som prøvde min og ikke skjønte en dritt.

Har og hatt en scorpio, med 2.9i motor, 2.4 drivverk(automat) og 2.4 hjerne.

Den gjorde 230 på nåla, dro 740 tic med 200+ hk(nå er ikke jeg tam bak rattet når jeg først er i gang heller).

Kjempesprek var den ikke, men hadde lett pella en IS, problemet var at den fikk for lite bensin, så man måtte brågi gass og heller slippe opp igjen. Hadde pella ut motor og kasse om det ikke var for at motoren etter en varmkjøring koka etter litt kjøring(den vr så varmkjørt at olja hadde endra viskositet, oljetrykket kom rundt 3500 rpm), uten at jeg fant noe galt.

 

At den gikk såpass bra hadde nok noen med 2.4 converter og utveksling, men også noe med at det faktisk ikke er unormalt med +- 15% effekt i forhold til data, fabrikkdata er snitt av noen motorer.

 

Har og kjørt ganske mye Granada 2.8 gasser, denne var nok hissigere, og kjappere, men nok pga. manuell girkasse, selvom jeg hadde 3.45:1 utveksling, men hvem som hadde vinni ett dragrace disse to i mellomveit jeg ikke, ingen av delene hadde overraska. Scorpioen er spiker, Granadaen skal motoren overhales på(sliten, går ikke noe som helst bra nå(mye pga SOLEX), men skulle likt å sett den IS`n som hadde dratt meg over 120 km/t(med scorpioen fra 0).

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

km kams tar jo den du har i bilen nå å modifiserer da.. hvertfall det di sa til meg når jeg ringte dem..

 

De kan sikket gjøre det og men dette kan jeg forsikre deg om at var snakk om en helt ny kam. Han fyren leita frem et nytt kam emne til meg. Løftere kom i tillegg. Tror det var snakk om ca 1500 for 12stk. Mulig de hudrauliske til 2,9 er dyrere.. Ikke vet jeg.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

dette må sjekkes.. tikker minimalt nå.eneste som gjenstår er at den ikke vil gå på tomgang når den er kald. og står den lenge og går på tomgang når den er varm, så stopper den. trur den soter ned pluggene..snodi greier.. har kobla ut en sensor under gass spjeldet..da går den lavere på tomgang en med denne på. noen som hjar vert ute for lignende?

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hei, jeg vil gjerne komme i kontakt med folk som har Sierra med denne motorstørrelsen, evt. folk som har god peiling på disse bilene/motorene, vil gjerne dele erfaringer osv.

Samtidig lurer jeg på om noen kanskje har Haynes S&R manual for disse bilene liggende..

 

Bilen min er en '90 2,9i GLS som har rullet 325.000km nå (med motorbytte) og noen enkle modifikasjoner er gjort

 

IMAG0414.jpg

IMAG0406.jpg

IMAG0405.jpg

Har du noen gode eller dårlige erfaringer?

Har du noen tweaks?

Hvordan er bensinforbruket?

Får gå ut å ta et par bilder av mine små tweaks.

IMAG0418.jpg

IMAG0434.jpg

IMAG0428.jpg

Må forresten bytte fordelerlokk nå, samt ledning til coil, Mekonomen får forhåpentligvis delene på torsdag, nå om dagen fusker, hoster og harker den litt samt at det smeller godt i eksospotta når jeg ruser den. Samt at den er blitt veldig tungstartet ved væromslag som det har vært noe av de siste dagene, trolig grunnet det stygge fordelerlokket.

IMAG0433.jpg

Utover dette har jeg bare fjernet innmaten i katalysatoren

 

 

eg er også heldige eier av en 2.9 sedan :) min er en 89/90 type 2.9i GL men med el vinduer :) eg har også problemer med turteller.. men utover det så har eg vert ganske så heldig kunn slitedeler som har vert nødvendig å skifte :)

men eg har byttet til et hel lyst cossie interiør :D og har også moddet filtrene og eksos bare eksose min er i ganske så groveste laget.. ble bestilt ifra england og har en PERVERS 6er lyd :D

gliset "89" sierra 2.9i GL

X "98" mondeo V6 ghia

 

Trim til du ikke har mere å trimme på!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...