Jump to content

Rs turbo blokk


Trones...

Recommended Posts

hæ?

 

det har jo ikke en dritt og si det vel? først så tar du grov slipepasta på ventilen og legger ann på ventilsetet og vrir rundt, så gjør du det samme med en fin slipepasta....blir jo gullegodt det...

 

så lenge du får like mye pasta rundt hele har det ikke noe å si...og det får du når du vrir ventilen rundt...

 

svimmel lærer eller?

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

hæ?

 

det har jo ikke en dritt og si det vel? først så tar du grov slipepasta på ventilen og legger ann på ventilsetet og vrir rundt, så gjør du det samme med en fin slipepasta....blir jo gullegodt det...

 

så lenge du får like mye pasta rundt hele har det ikke noe å si...og det får du når du vrir ventilen rundt...

 

svimmel lærer eller?

en rimeli gammel hattkajll på godt trøndersk :P

 

skjønte ikke så mye av det jeg heller, brukte **** meg 10 meter av tørke rullen for og tegne og forklare... han snakka om at du ødla vinkelen som er på ventilen, ikke den som ligger ann på ventil sete men den som "brekker" inn mot "stammen" før alt blir til en fin avrundet flate og blir til stammen.. ikke at jeg skjønner ossen det skall gå til når ventilsetene og ventilen har samme innfall og utfalls vinkel så kan jo ikke en mindre vinkel ligge bortpå ventil stete...

helt bak mål, men er en ***** flink lærer i grunn, men helvettes snodig, har vell sine egne teorier om ditt å datt..

Link to comment
Share on other sites

Joda, stemmer det. Slipepasta er noe som var nødvendig i gammledager da slipeutstyret var heller så som så. Slipepasta fungerer slik at ventilsetet gnager et spor i ventilens anleggsflate, og på den måten tilpasser dem sammen. Det er ikke ønskelig, spesiellt ikke på sikt. Det er heller ikke nødvendig så lenge sliping av ventil og sete er gjort skikkelig. Slipepasta er billig jalla-løsning i mine øyne. Videre så blir anleggsflata mellom ventil og setet umulig å kontrollere. Anleggsflata skal ha en viss bredde, avhengig av ventilens diameter. Som regel rundt 2mm tenker jeg. En annen ting som slipepasta ødelegger er forskjellen i vinkel mellom ventilens anleggsflate og setets anleggsflate. Ventilen og setet har som regel 1 grad forskjellig vinkel. Dette gjør at den yttre delen av anleggsflata, den som ligger mot brennkammeret har høyere trykk enn den indre delen. Dette for å motvirke at trykk og sot skal "kile" seg inn mellom ventil og sete.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Joda, stemmer det. Slipepasta er noe som var nødvendig i gammledager da slipeutstyret var heller så som så. Slipepasta fungerer slik at ventilsetet gnager et spor i ventilens anleggsflate, og på den måten tilpasser dem sammen. Det er ikke ønskelig, spesiellt ikke på sikt. Det er heller ikke nødvendig så lenge sliping av ventil og sete er gjort skikkelig. Slipepasta er billig jalla-løsning i mine øyne. Videre så blir anleggsflata mellom ventil og setet umulig å kontrollere. Anleggsflata skal ha en viss bredde, avhengig av ventilens diameter. Som regel rundt 2mm tenker jeg. En annen ting som slipepasta ødelegger er forskjellen i vinkel mellom ventilens anleggsflate og setets anleggsflate. Ventilen og setet har som regel 1 grad forskjellig vinkel. Dette gjør at den yttre delen av anleggsflata, den som ligger mot brennkammeret har høyere trykk enn den indre delen. Dette for å motvirke at trykk og sot skal "kile" seg inn mellom ventil og sete.

akkurat som tatt utav kjæft`n på lærer`n jeg hadde gitt :)

da er vell saken biff?

pasta er unødvendig så lenge du har greit utstyr og arbeide med, er vell egetnli et få tall av oss privat personer som eier egne sett for å slipe ventil seter med da dette er ganske dyrt..

 

 

takk for oppklaringen Leo...

Men det jeg sysn er rart at dette ikke har vært diskutert mye mer, er da vell mange her som har gått mekaniske fag og hørt om det ?

Link to comment
Share on other sites

var faktisk ikke klar over at det var forskjell i vinklene på setet og ventilen...

 

men da ble det jo logisk med en gang egentlig...

 

men ettersom sliping av ventiler på en 8v topp ikke koster mer enn en tusenlapp er det jo egentlig ikke noe å lure på hvis man bygger opp en motor...

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...