Jump to content

[Løst] Sierra '86 2L gasser starter plutselig ikke


Thomas.A

Recommended Posts

Okei, desperat krise her i heimen.

 

Sierraen har plutselig bestemt seg for ikke å starte nå. Det er en to-liter gasser, som nå bare står der. Så jeg lurer på om noen har et fornuftig forslag til hva som kan ha gått galt her.

 

Tidligere i vinter, så har jeg faktisk ikke kjørt så veldig mye (shame on me, jeg vet), men jobben har tatt alt for mye av tiden, og mye annet jeg måtte sette fingra i.

 

Det som skjer, er at den bare står på starteren og det er ingen reaksjon på at den tenner i motoren. Ikke et poff eller noe som helst, står bare og "filer".

Jeg har gått slavisk gjennom endel ting:

- Putta på kondensfjerner (tankmåleren er rett under kvart tank og bilen står rett, så jeg har litt bensin) - intet hell.

- Sjekka om det er strøm til pluggene, og det er det - både til og fra fordelerlokket (stakkers naboen - han har grått hår til alle kanter ennå, hehe).

- Ble tipsa om at forgasseren kunne ha kondens i seg og fryst (flere døgn med -13 grader ute), og jeg har stått med hårføner og varmepistol for å varme forgasseren uten hell.

- Forsøkt å starte den med startgass - og den hoster ikke engang.. :/ Er helt dødt der fremme.

 

 

Det jeg har blitt tipset om nå, er om register-reima har hoppa over endel hakk (men, den var ikke slakk i mai, da jeg hadde den av). Skal ut og sjekke om den har hoppa litt i morgen - må bare få en ledig garasje først. Og jeg skal sjekke om pluggene faktisk gir gnist, og at det ikke er bare 4 plugger som tok kvelden på samme dag.

 

Men, er det noen andre som har flere forslag å komme med? Er utrolig avhengig av den bilen nå, da det er den eneste vi har for øyeblikket..

Edited by *lokomotiv

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

@bomsen: Hvilken plugg du tenker på? Kommer ikke på en slik plugg her jeg sitter inne og leter etter varmen jeg har mista, hehe

 

@Combatkit: Ja, jeg har sjekka fordelerlokket og det er ingenting unormalt med dette. Pluggledningene får også strøm helt frem (legger pluggledningen i hånda på naboen, ble han holde den mot jord, fyre opp og høre naboen hyle), så det virker som om alt fungerer frem til pluggene..

 

Skal løpe ut nå - skru av en plugg - sette på pluggledningen, vri om og se om pluggen gir gnist..

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

på fordeleren er det en plugg med 3 ledninger som kommer inn. er ikke så mye annet som kommer inn på den. annet en fordelerlokk og denne pluggen i tillegg til plugglednigner selfølgelig. går jo også ann å nullstille hele greiene da. hvis du ikke finner no annet feil.. men ville prøvd å sjekke pluggene først. kan ha kommet no drit på dem. er ganske lett å se om det er no galt med de.

Link to comment
Share on other sites

@bomsen: Hehe, fant ut hva du snakket om da jeg var nede nå - tror bare jeg er sliten for tiden, hehe

 

Men, tror jeg fant ut litt av hvert da jeg var nede i motor-rommet nå.. En pluggledning var knekt på midten (skjønner ikke hvorfor) og alle 4 pluggende var nedsotet og svarte. Gnikka med litt papir og tørka de - og tror du jammen meg ikke bilen putret litt da jeg prøvde å starte den?! ;D

 

Så det blir nok nye ledninger og plugger på mandagen nå, så får jeg bare kjøre motoren slik den er fremover - før jeg bytter motor! Men, disse pluggene + ledningene ble byttet tidligere i sommer, så at de har sotet ned så fort er vel ikke heeeelt bra, hehe..

 

Men, takker for innspill og slikt iallefall - godt å se frem til at jeg får bilen på veien igjen!

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

samme problem jeg også. Samme motor, stått rolig i hele vinter, men min gikk litt på tomgang selv først, men nå går den bare på starteren. Virker som om den ikke tenner. Håper det er kondens jeg også, så jeg skal hive i kondens i tank og forgasaser, og fylle opp noen liter med benins.. Faktisk like mye bensin som deg også, like under kvart tank :P Sjekke plugger også jeg da.

 

Si fra om du finner ut feilen ;) Pluggene mine var nye i okt-nov i fjor..

 

Edit: Mener selvsagt kondens -> fjerner jeg skal hive i tanken og forgasseren

Edited by Sierra råner
Link to comment
Share on other sites

@Sierra råner: Jepp, det skal jeg - men det virker som du har kondens på din ja, siden pluggene dine funker! Fikk renska pluggene mine litt, så jeg fikk litt tenning på de, og da rumla motoren! Så jeg tror (les: håper, ber, sverger, krysser fingrer) på at jeg får løst dette i morgen!

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

driver også å sliter med ein 2.0 forgasser motor på transitten min og. som har stått ute eit år å eg no byttet pluggledninger å plugger. bensintanken er fjerdels full mn er uten kondens. skal ha av forgasseren å rense den. vist ikkje so veit eg ikkje ka so kan feile.

noken som har tips å gi?

Link to comment
Share on other sites

@pål gunnar: Har du gnist frem til pluggene da?

 

Jeg fikk fiksa bilen i går kveld gitt - ble så mye kjøring at jeg ikke rakk å oppdatere denne tråden :rolleyes:

Viste seg rett og slett at det var pluggene mine som tok kvelden - alle 4 på samma tid, hehe.. Skifta plugger + pluggledninger og den starta på første sveivet! :D

 

Åhhh, glad jeg ble!! Og, så snør det idag, er jo bare så koselig!!

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Guest Cosworth_91
ja det er gnist i alle pluggene på bilen. håper å finne ut av det i helga. noken som har tips å gi meg?

 

Er pluggene bløte etter du har prøvd å starta da? kan også vere pluggene selv om det er dårlig gnist.. Vist du har gnist mens de ikke sitter i toppen, så er det ikke sikkert du har når de sitter i...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...