Jump to content

kam til 2.9 12v


Guest ZeroCool

Recommended Posts

Guest ZeroCool

hey..hva kam kan jeg ha på en 2.9 12v motor? fortere turtall..å hva koster noe sånt å hvor selges det?

 

takker for svar..

 

 

MVH

eivind

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
hey..hva kam kan jeg ha på en 2.9 12v motor? fortere turtall..å hva koster noe sånt å hvor selges det?

 

takker for svar..

MVH

eivind

 

 

Kammen er det minste problemet. Lftfilterboksen, gass spjeldene, innsugsmanifolden, innsugskanalene i toppene, de originale eksosmanifoldene og eksosanlegget er alle mye dårligere for effekt enn hva kammen er. Den 2,9 L motoren som har mest Nm og hk har samme kammen som 2,4 L motoren har og kammen i seg selv er god nok til 180 hk. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest ZeroCool

hmmm...hvor henter jeg "fortere" turtall da? har et lettere svinghjul liggende da men det må da vere andre ting som funker på "fort Turtall"

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
hmmm...hvor henter jeg "fortere" turtall da? har et lettere svinghjul liggende da men det må da vere andre ting som funker på "fort Turtall"

 

Svinghjul fra 2,8L er lettere og gjør at du henter turtall fortere. Standard luftfilterboks og eksosanlegg er tragisk, så trimfilter og effektanlegg hjelper mye. Grenrør hjelper også mye. Det neste på listen er porting og tilpassing av innsugsmanifold og gass spjeld (originalt er det mye svartrøyk på full gass og fullt turtall pga for lite luft) Du bør sjekke at tenningen er riktig justert. Deretter er det av porting og en liten planing av toppene.

Trimkam er det siste du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Guest ZeroCool

okey...har svinghjul fra 2.8..har eff anlegg..å har skiftet ut luftfilterboxen med åpne filter..stilt tenning skikkelig oxo..å det er fortsatt "tregt turtall"..er grenrør å plane toppene igjen da tydelig vis..men jeg har et svinghjul fra 17m 2.0 v6..det er mye lettere enn 2.8 hjulet oxo..sette på det så tenker jeg det blir mye bedre..

 

takker for svar vertfall :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G

Du kan også skifte til diff med lettere utveksling. Det hjelper mye mer enn hva 17M svinghjulet vil gjøre. Jeg byttet fra 3,45 til 3,89 på en 3,0L Granada jeg hadde. Det ble stor forskjell.

 

Innsugsmanifolden til 2,9 motoren er utrolig mye dårligere enn 2,8 EFI manifolden. 2,8 har større gass spjeld. Du kan derfor godt slipe og pusse litt innvendig i 2,9 manifolden, spesielt der hvor den er delt. Det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

2,9l BRC motoren har kjennemerket F på toppen har samme kam som 2,4. Denne sitter det ikke katalysator på 150hk@5700/233nm@3000 . komp. 9,5:1

 

MEN på 2,9l BRD og BRE motorene sitter det en annen kam på. Det er også lavere komp i denne enn i 2,9 BRC

BRD og BRE har komp. 9,0:1

 

BRD har 146hk(ikke 145=P)@5700/222nm@3000

BRE har 146hk@5700/226nm@3000

Disse motorene er org. med katalysator. Disse har kjennemerke K Eneste forskjell på BRD og BRE er at BRD ble levert med enten type N kasse eller automat og BRE ble levert med MT75 eller automat.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å kjøpe en slik motor ( 94.mod. 118000 km) , men er litt usikker på hva som må til for å få de til å puste litt bedre uten å sette på turbo.

Noen tips , og virkelige tall på resultatet?

Ser Caprisport liker å montere dem i Capri , og da i 175hk verjson( Trimmet.)

Hva må til?

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å kjøpe en slik motor ( 94.mod. 118000 km) , men er litt usikker på hva som må til for å få de til å puste litt bedre uten å sette på turbo.

Noen tips , og virkelige tall på resultatet?

Ser Caprisport liker å montere dem i Capri , og da i 175hk verjson( Trimmet.)

Hva må til?

 

caprisport gutta har fått med høyere kompresjon, mer interesant kam som de kaller det og eksos ut 190hk av 2.9 motoren de har i den capri'n.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Ørjan G
Er litt usikker på hva som må til for å få de til å puste litt bedre uten å sette på turbo.

Noen tips ?

Hva må til?

 

Innsugsmanifolden på 2,9L er forferdelig. Det motoren fortjener er en ombygget 2,8 EFI manifold + grenrør og bedre eksosanlegg, gjerne det originale fra Sierra Cosworth. Dette sammen med luftfilter og justet bensintrykk vil totalt forandre motoren. Jeg holder på med dette og forventer 175 - 180 hk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Jeg har alltid trodd at BRE var motorene som ble montert på biler med 4x4. Jeg har nemlig en BRD motor, men i 89 brukte de ikke type9 lenger så den måtte ha blitt levert med enten automat (slik min var originalt) eller mt75. De fleste plasser står forøvrig 5500rpm oppført som turtallet ved maks effekt.

 

Noen som har data på de originale kammene brukt på forskjellige 12v? Durasjon, åpne/lukke, løft osv

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
Jeg har alltid trodd at BRE var motorene som ble montert på biler med 4x4. Jeg har nemlig en BRD motor, men i 89 brukte de ikke type9 lenger så den måtte ha blitt levert med enten automat (slik min var originalt) eller mt75. De fleste plasser står forøvrig 5500rpm oppført som turtallet ved maks effekt.

 

Noen som har data på de originale kammene brukt på forskjellige 12v? Durasjon, åpne/lukke, løft osv

 

 

Dersom jeg i farten husker rett har 2,9 med 222 NM og 145 Hk 276 grader.

 

2,4L og 2,9 L med 233 og 150 hk har 264 grader. Løftet får jeg komme tilbake til.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...