Jump to content

Ford Capri 2.8l i Turbo


Kverna

Recommended Posts

er 2 stk org capri turbo i norge av de 220 som ble produsert , begge er vist i trondheim.

 

er jo noen may turboer å annet å da :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

mener å ha fått med meg at det faktisk er 3 orginale 2.8turbo'er her i landet.

ble importert en hit i sommer fra england.

de ble bare produsert fra 81-82.

lå en del linker til sider med mye info om de og hvor i verden de er i dag på forumet til capri klubben, men der har noen datanerder som har kjeda seg vært på besøk <_<

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

det er 1 STOR turbo ja , uten WG :P

 

er noen bilder på www.tronderford.com

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

var bare singelturbo med at et rør gikk under motoren.

gikk rett fra turboen og rett inn i trykkboksen.

bygget på 2.8v6 motoren ja, så og si standard 2.8 motor.

 

hentet fra Capri Club Norge

I juli 81 kom Capri Turbo som i utgangspunktet var en 2.8 i med skjermutbyggere, større frontspoiler og bakspoiler og den hadde en 2.8 forgassermotor med KKK-Turbo på 0.48 bar i ladetrykk, som resulterte i en effekt på 188 Hk.

Prestasjonene var 0-100 km/t på ca. 8 sekunder og en toppfart på ca. 220 km/t.

Interiøret bestod av samme type seter som i Escort RS 2000, mens resten var likt som i 2.8 i men var helt svart.

Capri Turbo ble levert med 6.5" RS felger mens 7.5" RS felger med 235/60-dekk og 75 % defferensialsperre var ekstrautstyr.

Det ble kun produsert og solgt 200 stk. Capri Turbo i 81 og 82. Produksjonen opphørte i 1982.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

er som sagt 2 stk i tr,heim , en eier på begge . de var vist ikke tilsalgs :P måtte jo spørre

 

skal se om jeg finner no bilder

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa

Turbo injection ble levert i sverige, har sett en og annen til salgs

opp igjennom åra, men nikke ofte nei.

 

Men var ikke all verden til motor da, tror det var 168hk.

Edited by SieRRa
Link to comment
Share on other sites

Turbo injection ble levert i sverige, har sett en og annen til salgs

opp igjennom åra, men nikke ofte nei.

 

Men var ikke all verden til motor da, tror det var 168hk.

 

Det er 160hk org i 2.8i da, som står i caprien, så det ville vært ganske meningsløst å ta ut bare 8 hk.. :rolleyes:

Mest sannsynlig var det no hjemmelagde greier, for det flyter ikke akkurat over med TT-Caprier heller.

 

 

 

gikk rett fra turboen og rett inn i trykkboksen.

...noe som dere så vidt ser her:

Scan5.jpg

 

Noe simpelt opplegg denne boksen kanskje, men virker til sitt bruk :)

 

 

 

Har flere bilder om noen lurer på det..

 

Mvh

TurboX

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

sleng ut flere bilder av dette.. er det så stor turbo til hver side?? må vell være noe treige greier.. :blink:

 

Nei,er rør i fra førersida og over på passasjersida, går under clutchhus. Med TT mente jeg turbotechnics...

 

Moteur_V6-Cologne28iTurbo290cv.jpg

 

Her er en TurboTechnics motor, med innsprøytning. Røra under er samme prinsippet, men gasserturbo har ikke wastegate der. Er vel en slik "eggenberger-stil" dette her.

 

Edit, Ble litt rot..

Edited by TurboX

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

tror kanskje det morty mente var at den turboen var litt stor, selv for begge sylinder rekkene.

 

og TT capri'ene fikk man jo både med 200hk og en spesial versjon med 230hk

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Og her er faktisk en tilsynelatende orginal sådan tilsalgs i Tyskland! :wub: Litt dyrt kanskje? men men ;)

 

Link: www.autoscout24.de

 

 

Er ikke ille uansett i forhold til den som sto til salgs i danmark for en liten stund siden, 225 000 dkr.. :rolleyes:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest Granghia
Nei,er rør i fra førersida og over på passasjersida, går under clutchhus. Med TT mente jeg turbotechnics...

 

Moteur_V6-Cologne28iTurbo290cv.jpg

 

Her er en TurboTechnics motor, med innsprøytning. Røra under er samme prinsippet, men gasserturbo har ikke wastegate der. Er vel en slik "eggenberger-stil" dette her.

 

Edit, Ble litt rot..

 

Hei

Det bildet der er nok fra den tyske tuneren Eichberg, jeg har en TurboTechnics motor i garasjen, og den ser ikke slik ut, den har turboen montert på venstre side, så har den fullt eksostrykk fra høyre eksos

Link to comment
Share on other sites

litt rart og tenke på - jeg har alle papirene fra ford om denne med typegodkjenning og alle dele nr ......

 

Dette er vel ikke noe du vil dele med oss spesielt interesserte..? :rolleyes:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest T.AA.S

må jo ha et eksos hus med litt størelse hvis man kjører uten wg... hvis ikke blir jo baktrykket alt for stort...

Link to comment
Share on other sites

må jo ha et eksos hus med litt størelse hvis man kjører uten wg... hvis ikke blir jo baktrykket alt for stort...

når du leser papirene ser det ut som det er to "fjærer" som skal byttes etter innkjøring - tipper det er en tryk "regulator" av den gamle typen = blir trykket over en viss størele "løfter" ett lokk seg og slipper ut trykket . Og turboen er av type - altfor stor .........

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvor man får kjøpt deler for et slikt bygg??

 

Eichberg motorsport..

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...