Jump to content

Kan noen hjelpe meg med en sak?


Fakeworth

Recommended Posts

Er det noen her inne som har noe sted man kunne funnet ut hvor høy fart man kan få på de forskjellige girene på 2wd cosworth. Jeg skal snart i rettsak, og på innkallinga står det en beskrivelse av hva de mener skjedde og de har liksom regnet seg ut til at jeg har hatt over 180km/t.. Men jeg mener at jeg ikke kan ha hatt det, pga jeg nesten tømte 3.giret, og et vitne som har sett det hele har også bekreftet at jeg kun kjørte ut 3.gir. Men jeg er ganske sikker at man ikke klarer over 180km/t på 3. giret. Prøvde senest i helga med en annen kompis sin bil, og det går bare ikke. Men åssen kan jeg klare å bevise det? Dra de med ut på en runde med kompis'n min? :D Skulle gjerne hatt det på papir da vettu.. Kan det stå i noe håndbok ellerno? Jeg har en gammel salgs annonse fra 88 hjemme til 2wd cosworth, der står toppfart angitt til 240km/t. Det er såklart en standard bil da, men må da stå noe sted hva de forskjellige gira klarer, det vil jo ikke variere samme hvor mye den er trimma. :blink:

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang strekke trenger man ca for å klare 180km/t når man starter på 0 da? Om bilen har ca 300hk..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest gshock

detta spørs jo litt på åssen chip du har da og når turtallssperra slår inn..

men du kan jo regne deg til det om du finner en formel på nettet om toppfart og info om giring på cosworthkassa..

Link to comment
Share on other sites

i instruksjonsboka står det dette. 2.0 liter dohc med katalys. cosw. 220hk. 5 trins. 1 gir. 0-65. 2gir. 23-99. 3gir. 33-143. 4gir. 44-192. 5gir. 55-240.

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

vi testa 180 på 3dje i helga, gikk akkurat. vingebil

 

Reel hastighet på 3 gir med original utveksling og sperre på ca7000omdr, som det ofte er på oppsett rundt 300hk, så er reel hastighet ca160km/t...

En original cossie gjør ca150km/t på 3 gir...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

-Bare en tanke...: Bytt ihvertfall tilbake til orginal chip,-om din er chip'a.. -pga sperra!. -Eller; hva om du monterer en separat turtallssperre, type justerbar, f.eks. Microdynamics, og stiller ned sperra til f.eks. 6500, itilfellet at de virkelig skal prøve bilen din?.. Orginale sperra er vel i 2-3 trinn og begynner vel på ca 6700-6800rpm. Da hadde du "lurt" unna enda noen km/t..

 

Cosworthkassa har denne utvekslingen: 1st. 2,95:1. 2nd. 1,94:1. 3rd. 1,34:1. 4th. 1,00:1. 5th. 0,80:1. Reverse. 2,76:1..

Bakakselutveksling 3,64:1.

 

Velg et turtall på motor (rpm), del (tror jeg) på utveksling på det aktuelle gir'et, så deler (tror igjen)du på utvekslingen på bakaksel, -da får du hastighet på hjulet ved spesifikt motorturtall, så bruker du hjulomkrets og får forflyttet antall meter pr minutt. x60 så har du pr time.. Rett meg om jeg tar feil her.. :unsure:

Edited by Ronny

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Guest siggen

jeg har en 4*4 som er bremsa til 291hk.når jeg har tømt trea har jeg ca 150 på nålalitt over.180 på trea høres helt fjærnt ut.har de tatt deg med laser?har du sett målinga?hva med loggen?og hvor har de i såfall kalibrert den og hvordan de har frakta den.skal ikke mye til før det blir feil resultater

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil, så er vel "restene" etter bilen til Fakeworth ikke lenger i hans eie, for å si det slik. Da blir det ikke så enkelt å få endret noe.

Prøv heller å hjelpe ham med det han trenger hjelp til, ikke sikkert han har lyst til utbrodere saken mere enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Wingdude sier.. Den bilen er konfiskert og har vært det i 10mnd nå.. Så mulighetene for å endre noe er ikke der, heller ikke å teste den da den sikkert er litt skjev.. :) Det er etter en ulykke ja, så de har regnet seg til det med målinger av bremsespor osv.. Men det er noe som sierraturbo sier jeg kunne trengt.. Om det står i instruksjons boka så hadde det vært genialt det. Noen som har en liggende så man får sjekka det opp? Det gjelder i 60 sona så om det er mulig å få dratt farta litt ned så er det gull det.. Siste fastsatte straff i 60 sone er 142km/t og da får man lov å gå i 36 mnd. Pluss uaktsom kjøring da. :) Men men, noen som har en instruksjonsbok som kan sjekke?

 

Gi meg dekkdimensjonene, så kan jeg gi et sikkert svar, er bare ren matte som nevnt tidligere her. Har et Excel ark for dette. Men litt avhenging av dekkdim. ser det ut som du må bra over 7000 o/min for å klare den hastigheten. Dette med 1,34 utv. på 3gear, å 3,64 bak.

 

205/40-17 foran og 215/40-17 bak..

 

mener du har ca 165 på 7000 o.min 3gir men spiller det noken spesiell rolle om du blir tatt for 150 eller 180 da pallespikring blir det vel uansett og 2år uten lapp

 

Nesten sant det du sier, men uansett så vil man liksom ikke ha mere straff enn man fortjener da..

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her inne som har noe sted man kunne funnet ut hvor høy fart man kan få på de forskjellige girene på 2wd cosworth. Jeg skal snart i rettsak, og på innkallinga står det en beskrivelse av hva de mener skjedde og de har liksom regnet seg ut til at jeg har hatt over 180km/t.. Men jeg mener at jeg ikke kan ha hatt det, pga jeg nesten tømte 3.giret, og et vitne som har sett det hele har også bekreftet at jeg kun kjørte ut 3.gir. Men jeg er ganske sikker at man ikke klarer over 180km/t på 3. giret. Prøvde senest i helga med en annen kompis sin bil, og det går bare ikke. Men åssen kan jeg klare å bevise det? Dra de med ut på en runde med kompis'n min? :D Skulle gjerne hatt det på papir da vettu.. Kan det stå i noe håndbok ellerno? Jeg har en gammel salgs annonse fra 88 hjemme til 2wd cosworth, der står toppfart angitt til 240km/t. Det er såklart en standard bil da, men må da stå noe sted hva de forskjellige gira klarer, det vil jo ikke variere samme hvor mye den er trimma. :blink:

 

Såvidt jeg vet har en original Cosworth turtallsperre på 6900 o/min. Med chip løftes denne noe, kanskje til 7200 på din?

"jeg nesten tømte 3.giret" er også vage greier, men vi kan satse på 6800 o/min?

215/40/17 er godkjent så rulleomkretsen er mindre enn 5% større enn den originale som er 1790 mm.

 

På 3. gear blir det da 6800 o/min / 1,34 / 3,64 x 1.790 M x1,04 = 2595,3092 meter/min x 0,06 = 155,72 km/t. Dette er enkel matte og så lenge man bruker de korrekte tallene så er svaret hevet langt over diskusjon.

 

på 7200 blir det: 155,72 / 6800 x 7200 = 164,88 km/t.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvor stor hastihet har du tilstått da ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

80 :D

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

finnes det noen bilder av bilen da ?

 

så blir det lettere for oss andre å se skadeomfanget ....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Det er dette jeg åsså mener. Trenger ikke noe annet enn denne utregningen, som jo da beviser at "over 180km/t" er rimelig usannsynlig.

 

6800/155,72x180 = 7860.

 

Dekkene bli litt flattrykt pga vekten på bilen og da vil radien bli mindre enn rulleomkretsen delt på pi. Vi kan derfor si at for å klare over 180 km/t på3. gear så må turtallet være over 7900 o/min.

 

(Nå ser vi hvorfor turtallsmotorer bør ha lavere utveksling enn det som gjerne er leveres vanligvis)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Var opp i en ulykke tidligere der jeg hadde sjofør på bilen, er ikke så sikker på om politi er kompitent på å regne fart .

 

Fugtighet og div spiller inn på ett bremsespor osv, mener fartsutregning ligger under biltilsyn(sjekk det opp).

 

 

 

Mye har med hva du innrømmer i retten.

Stå på 80, mulig dem ikke har gode nukk bevis for å gi deg 180;)

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet har en original Cosworth turtallsperre på 6900 o/min. Med chip løftes denne noe, kanskje til 7200 på din?

"jeg nesten tømte 3.giret" er også vage greier, men vi kan satse på 6800 o/min?

215/40/17 er godkjent så rulleomkretsen er mindre enn 5% større enn den originale som er 1790 mm.

 

På 3. gear blir det da 6800 o/min / 1,34 / 3,64 x 1.790 M x1,04 = 2595,3092 meter/min x 0,06 = 155,72 km/t. Dette er enkel matte og så lenge man bruker de korrekte tallene så er svaret hevet langt over diskusjon.

 

på 7200 blir det: 155,72 / 6800 x 7200 = 164,88 km/t.

 

Forsåvidt, men på den annen side: har du sett et dragsterhjul under burnout? Opp i disse hastighetene begynner nok dekket å utvide seg.

 

Mitt excel ark tilsier de samme hastigheter som dine , selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt, men på den annen side: har du sett et dragsterhjul under burnout? Opp i disse hastighetene begynner nok dekket å utvide seg.

 

Mitt excel ark tilsier de samme hastigheter som dine , selvfølgelig.

 

Dragsterdekkene er laget slik for å øke utvekslingen gradvis og øke mulighetene for å beholde grepet.

Jeg er nok ikke enig i at dekkets radie blir høyere i 160 km/t enn ved oppjekket bil, selv om dette visstnok er ett tema på motorsykler i 260 km/t og høyere.

 

Får ved tid og anledning sjekke outboard filming på Gatebil filmene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...