Jump to content

merkelig fusking


Guest HUGO

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Har en `86 2.0 iS som fusker på langkjøring med jevnt turtall. Det er gjærne etter enn 10 mil eller no så begynner bilen og fuske/lagge. Hvis jeg trykker inn clutchen og ruser motoren kraftig et par ganger mens jeg kjører så slutter den å fuske for en liten stund også dukker det opp igjen....veldig irriterrende...stopper jeg bilen enn 10 minutters tid så går den bra en liten stund også starter fuskingen igjen....den må stå noen timer før den er som normal igjen.

 

Den fusker aldri på vanlig korte "hverdagslige" turer

 

Jeg har sjekka og bytta alt sånn standard ting som tennkabler, tennplugger, bensinfilter, luftfilter, bla bla bla osv....toppen er ny overhalt.

 

Min teori er at kanskje bensin pumpa er slitt og går varm eller no....kanskje det er slitne lagere eller no i pumpa som gjør at den blir treg og ikke gir motoren nok bensin......

 

Dette er et rart problem jeg ikke har funnet ut av hittil....har noen andre vært borti lignende?

Link to comment
Share on other sites

Kondens fjerner hjelper ikke. Ute temperaturen har ingenting å si. Jeg tror ikke det er noen forvarming av lufta på injection motoren. Jeg har en injection motor med elektrisk bensin pumpe.

 

Eneste symptomet er at den begynner og fuske etter å ha vært kjørt 10++ mil. Den fusker aldri på småturer eller turer under denne distansen.

 

Prøver å få fatt i en bytte pumpe for å se om det hjelper....

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg jammen teste neste gang jeg skal kjøre langt hvis jeg ikke har fått byttet pumpe da....

 

Det kan vel ikke ha noe med at injection dysene tetter seg eller noe sånt? Har ikke så mye peilling på injection motorer, men det er tydeligvis et eller annet som slår seg vrangt når det har vært lenge i drift....

Link to comment
Share on other sites

Hva med bensin filteret?? (Skal skiftes på hver 40.000km)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....bensinfiltret er temmlig nytt, pr;ver og faa ordnet en ny pumpe naa...skal si ifra hvis jeg finner ut av hva det er :)

 

Kan det kan vere fordeleren som gaar varm? Den ser litt sliten ut....under rotoren har det blitt litt rust osv....

 

Takk for all hjelp hittil! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg jeg tror jeg har funnet ut hva som var problemmet....jeg bytta luftmengde måleren fordi tomgangen var så ustabil (typisk IS) og nå fusker den ikke på langkjøring lengre (og tomgangen er fin) 8) 8) 8)

 

Skal på lang tur igjen etter juleferien så hvis den ikke fusker da heller så er jeg ganske sikker på at det var luftmengde måleren.

 

Skal gi rapport. Takk for all hjelp! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt sent ute dette her, men det var luftmengde måleren som skapte alle problemmene....både ustabil tomgang og merkelig fusking ved langkjøring.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...