Jump to content

Motorbytte MK1 (94)


xr4ti

Recommended Posts

Arbeisbilen begynner å bli sliten, bla kammer/løftere, så tenkte å oppgradere litt. 1,8'en som sitter i nå er egentlig bra, har tatt leakdown test og den er mer enn akseptabel. Ikke oljeforbruk eller røyk(bilen har vært regelmessig på service siden ny). Har en 2 liter(93 mod, automatmotor, min er manuell) på hånda, har søkt på forumet men ikke finni det jeg egentlig lurer på (også engelske forumer).

Alt 1: Bytte kammer/løftere og ecu fra 2,0 til 1,8'en: lurer da på, er kamprofilen lik/ulik, er det forskjell på innerdiameter på luftmassemåleren(følger ikke med motor), evt andre forskjeller? er dysene like? Er det forskjell på ecu, tenker da på åpningstider, tenningskurver og turallssperre. Spjelhuset er også større, men er innsugsmanifolden lik?( ja). Etter det jeg har funnet ut skal dette bli et såkalt 130 hk oppsett. Noen som vet noe om dette?

 

30.04.07 - Gikk for Alt 1 jeg. Har kjørt med dette siden påske og funker meget bra. Bensinforbruket gikk ned til 0,8 enda jeg ikke kjøre særlig pent, men det kan komme av bla feil innstilte orginalkammer!

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ga opp å finne noe mer info, så jeg gikk for å prøve meg frem etter en oppskrift i Fast Ford. Jeg ville som sagt ha litt mer futt i 1,8'n og ville prøve et såkalt 130 hk oppsett! Dvs kammer, spjelhus og MAF fra tolitern. Når jeg plukket av toppdekselet så jeg fort hvorfor den hadde vært så slapp. De som hadde byttet kamreim sist hadde ikke skjønt dette med justerbare kamdrev og strammet reima feil. Se hvor slakk reima er samt innstillingsmerkene på kammene. Ikke rart den motorn var dau.

kam2av4.jpg

Byttet så til kammene fra en donormotor jeg har ( 2 l). Satte på spjelhuset fra tolitern også!

kam3se6.jpg

MAF skulle byttes, vet ikke hvorfor da de er helt like men et av nummerene på MAF'en er ulik. Mulig den er avstemt for den større luftgjennomstrømningen! Satte så på et 57i KN filtersett. Da var alt på plass.

kam5vb8.jpg

Startet opp, men slet litt for å få olje til alle løfterne (ja de var fylt opp, men er dem gamle som sto i donormotorn). Etter en god oppvarmingsrunde var det klart for å prøve resultatet. Det funket meget bra, nå drar'n helt fra bunn og helt opp, varver lett 6k. Så dette er bare å anbefale for dem som synes 1,8 er litt for slapp. Vet ikke om det ble 130 hk men det kan ikke være langt unna. ECU'en trengs ikke å byttes da det funket bra med den som står i. :lol:

NB sliter forsatt med at det er et par, tre løftere som ikke fyller seg helt, har litt kakling, kjører med Biltema halvsynt 10/40, mulig jeg skulle byttet olje, hva kjører dere på da?

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

kjører med Biltema halvsynt 10/40, mulig jeg skulle byttet olje, hva kjører dere på da?

Har Biltema 5/50 på begge fordene....

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Har Biltema 5/50 på begge fordene....

Ok, får prøve det da!

 

Går maf/luftmengdemåler fra 1,8 og 2,0 ann å bruke på begge motorene?

Som sagt er det ikke noen fysiske forskjeller, med ulikt delenummer. Jeg valgte å bruke 2 litern da det var det som var beskrevet i Fast Ford!

Link to comment
Share on other sites

Guest mazdafun

Takk takk :) da skal saken forskes videre på ;) men det er altså samme motoren (i utgangspunktet) på mondeo og escort 1,8? tenkte siden ikke det er veldig vanlig med 2,0 i escort.. med hensyn til kammene

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest imcute
Går maf/luftmengdemåler fra 1,8 og 2,0 ann å bruke på begge motorene?

 

heter ikke luftmengdemåler

 

luftMASSEmåler heter det :)

Link to comment
Share on other sites

Luftmengdemåler er et begrep på eldre systemer, fks L-jetronic (Sierra IS er bygd på L-Jetronic)og K-jetronic(Ford 2,8, RST etc). Disse måler mengden luft ved hjelp av "spjel" som løftes med hjelp av undertrykket. Dvs den måler mengden luft motorn suger inn! Luftmassemåleren måler ved hjelp av en "oppvarmet ståltråd" luftmassen som strømmer forbi uavhenig av vakum/overtrykk.

Veldig enkelt forklart da!! :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Guest imcute
Luftmengdemåler er et begrep på eldre systemer, fks L-jetronic (Sierra IS er bygd på L-Jetronic)og K-jetronic(Ford 2,8, RST etc). Disse måler mengden luft ved hjelp av "spjel" som løftes med hjelp av undertrykket. Dvs den måler mengden luft motorn suger inn! Luftmassemåleren måler ved hjelp av en "oppvarmet ståltråd" luftmassen som strømmer forbi uavhenig av vakum/overtrykk.

Veldig enkelt forklart da!! :mellow:

 

veldig enkelt, og veldig riktig... så enkelt er det rett og slett.

 

luftMENGDEmåler har spjell, luftMASSE har ikke :)

Link to comment
Share on other sites

NB sliter forsatt med at det er et par, tre løftere som ikke fyller seg helt, har litt kakling, kjører med Biltema halvsynt 10/40, mulig jeg skulle byttet olje, hva kjører dere på da?

 

Zetec'en skal helst kjøres på 5/30 olje...

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Byttet til 5/50 her om dagen og jeg synes at tikkingen har blitt mer markant på varm motor. Så du mener at tikkingen kan bli mindre markant med med 5/30 olje? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Byttet til 5/50 her om dagen og jeg synes at tikkingen har blitt mer markant på varm motor. Så du mener at tikkingen kan bli mindre markant med med 5/30 olje? :blink:

 

Kan ikke garantere noe, mulig det er andre faktorer inn i bildet, men ifølge gode kilder blir kjente problemer med Zetec S1 som bruker 10W40,

(som det står skal brukes i Haynes, blant andre) kurert med og bruke 5W30.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke garantere noe, mulig det er andre faktorer inn i bildet, men ifølge gode kilder blir kjente problemer med Zetec S1 som bruker 10W40,

(som det står skal brukes i Haynes, blant andre) kurert med og bruke 5W30.

 

 

Jeg har kjørt 5/50 på begge mondeo'ene uten problemer...

 

MEN når jeg leste dette svaret fikk jeg dejavu... og har lest om dette på MEG forumet en gang i tiden.

 

Beklager at jeg villedet deg xr4ti . får bare passe på at jeg ikke anbefaler automatkasse olje nestegang :lol:

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Det sånt man lærer av da. :rolleyes:

 

skal vel sies..at du spurte hva andre brukte...og jeg svarte hva jeg brukte.... selv om jeg tydeligvis bruker feil :blush:

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Guest Vebjørn

Kjørte på 5/30 halvsyntetisk jeg.. funka bra. Prøvd å flusha motoren med sånn omega motor rens? Kan hjlpe på kakklinga! :)

Edited by Vebjørn
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest drezz

Nå som du har kjørt med dette en stund, hvordan har det fungert for deg? :)

Har fått tak i en delebil med 2,0 zetec nå, så vurderer å gjøre det samme ;)

Men hvor ligger egentlig hjernen i mondeoen? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Funker utmerket det! tenkte å prøve med 2L ECU, men har ikke fått rota meg ferdig til det.

Ecu´n ligger bak mot torpedoveggen på passasjersiden! Må løsne noen skruer etc, husker ikke helt! er forskjell fra de tidligste modellene til de noe senere!

Link to comment
Share on other sites

Går bilen merkbark bedre? 115 - 130 er jo ikke mye da.. Var det vert jobben? Hørtes jo ikke så veldig avansert ut da :)

 

Om du fjerner katelysatoren og monterer effektanlegg i tillegg, så er du nok oppe på 135. Eller "135" som folk sikkert sier :P

Link to comment
Share on other sites

Guest drezz
Funker utmerket det! tenkte å prøve med 2L ECU, men har ikke fått rota meg ferdig til det.

Ecu´n ligger bak mot torpedoveggen på passasjersiden! Må løsne noen skruer etc, husker ikke helt! er forskjell fra de tidligste modellene til de noe senere!

 

Tror jeg skal satse på å flytte dette over da, men tror jeg tar ECU'en samtidig da :) Får se nærmere på plasseringen når jeg bytter ut interiøret i bilen. Men bruksbilen er en 93mod og delebilen er en 94mod, så da er det vel ikke forskjell på plassering..?

 

Går bilen merkbark bedre? 115 - 130 er jo ikke mye da.. Var det vert jobben? Hørtes jo ikke så veldig avansert ut da :)

 

Om du fjerner katelysatoren og monterer effektanlegg i tillegg, så er du nok oppe på 135. Eller "135" som folk sikkert sier :P

 

Skulle tro det blir litt bedre utav det. Blir jo nesten som å stille en 1,8l motor mot en 2,0.

Katalysatoren på min bil er spyttet ut, så jeg må bare bruke den fra delebilen til å få bilen eu-godkjent, så bytter jeg tilbake til det tomme røret ^_^ Effektanlegg skal nok også hjelpe på endel, men det tar jeg senere :)

Edited by drezz
Link to comment
Share on other sites

Tømte du bare original katten? Eller byttet du den ut? Jeg har tatt ut innholdet i min fordi den gikk tett for noen måneder siden.

Nå kjører jeg rundt med en lyd som lingner på Calibra med effektanlegg om det sier deg noe? :)

 

Viss jeg slår et metallrør inni katten, slik at den kiler seg slik at eksosen ikke får gå ut i "tom rommet", men bare går rett gjennom.. Får jeg da bort lyden? :/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...